رمزگشایی از مژده محسن رضایی

رمزگشایی از مژده محسن رضایی

روز جدید نگاهی به وعده های اقتصادی دولت نشان می دهد که احتمالاً رضایت به معنای دادن کارت اعتباری معیشتی است.

محسن رضایی معاون رئیس جمهور پس از مدت ها جلوی دوربین رفت و وعده های اقتصادی جدیدی داد. او در مورد اخبار مهم در ماه دسامبر صحبت کرد.

رضایی پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آینده خوب بورس، جلوگیری دولت از چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، نگاهی به آینده و مواردی از این دست صحبت کرد.

اما مهم ترین اظهار نظر وی این بود: برای کنترل تورم ستاد تنظیم بازار تشکیل شده و اکنون در تمام استان ها مستقر است و برنامه ریزی هایی برای جبران هزینه های زندگی مردم انجام شده است و امیدوارم در این زمینه. در “ما خبرهای خوبی برای مردم در ماه دسامبر داریم.”

خبر خوبی که رضایی از آن صحبت می کند چیست؟ تلاش های اقتصادی دولت در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و در حد وعده باقی مانده است. از بازار مسکن گرفته تا بازار خودرو و بورس و… اما اظهارات رضایی نشان می دهد که اتفاقات اقتصادی در حوزه معیشتی رخ خواهد داد.

احتمال کاهش تورم و تورم در کوتاه مدت بسیار کم است. به نظر می رسد تغییر بودجه به سرعت اتفاق نیفتاده و البته در کوتاه مدت تاثیری بر زندگی مردم ندارد.

این ممکن است خبر خوبی برای کسری بودجه باشد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد با فروش دارایی های مازاد دولت و عرضه اولیه آن در بورس، کسری بودجه چهارصد هزار میلیارد تنی را جبران کند.

نگاهی به وعده های اقتصادی دولت نیز نشان می دهد که احتمالاً رضایت با دادن کارت اعتباری برای امرار معاش صورت می گیرد.

به گزارش تجارت نیوز، «بر اساس وعده رئیس جمهور، 5 دهک اول کارت رفاه پرداخت می شود، بر این اساس، برای هر خانوار در سه دهک اول 200 هزار تن و دو دهک بعدی 150 هزار تن، وام ماهانه قرض الحسنه با کارمزد، دو درصد باید توزیع شود، یعنی یک خانواده پنج نفره در سه دهک اول کارت اعتباری دریافت می کنند که ماهیانه یک میلیون تن شارژ می شود.»

تخمین زده می شود که این پنج دهک بیش از 40 میلیون نفر باشند، احتمالاً همین تعداد در آذرماه سال گذشته از حمایت معیشتی برخوردار شدند.

سال گذشته دولت در نیمه دوم سال معیشت مردم را تامین کرد. سپس دولت گفت که به پنج دهم یا حدود 42 میلیون نفر یارانه پرداخت خواهد کرد و در نهایت به 34 میلیون کرون یارانه پرداخت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید