رمز ارز، چیست و چالش ها / سرمایه گذاری روی رمز ارز تضمینی نیست!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; موضوع کریپتوکارنسی امروزه به یکی از موضوعات مهم و قابل تامل در حوزه سرمایه گذاری مالی تبدیل شده است، اتفاقی که با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشورمان بسیار حائز اهمیت است..

در یکی دو سال اخیر، بازار ارزهای دیجیتال در ایران با واکنش عجیب سرمایه‌گذارانی مواجه شده است که از بازارهای سنتی ناامید شده‌اند و دیگر سودی از سرمایه‌گذاری در بازار ارز، طلا، سکه، بازار مسکن و خودرو نمی‌بینند. البته سقوط بازار سهام باعث ایجاد بحران برای سهامداران شد.

برخی آمارها نشان می دهد که تعداد زیادی از ایرانیان وارد این بازار عجیب و پرمخاطره شده اند و طبق آمار اتاق بازرگانی، 12 میلیون ایرانی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اند که 77 درصد آنها برای حفظ ارزش پول وارد بازار شده اند..

اما از آنجایی که تبلیغات بیش از حد و شاید اغوا کننده باعث شده است که حجم زیادی از سرمایه مردم به سمت ارزهای رمزپایه سوق پیدا کند. و بیشتر آنها برای کسب سود شبانه این کار را انجام می دهند و بسیاری از مردم ماهیت و مکانیسم این مشکل را نمی دانند. در ادامه در گفتگو با علی یونسی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی، به برخی از جنبه های بازار ارزهای دیجیتال می پردازیم.

رمز ارز چیست؟

علی یونسی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ با اشاره به تاریخچه شکل گیری رمز ارز گفت: پنج حرف انگلیسی و یک عدد، تعداد اعداد فردی با این ویژگی های خاص محدود است و در ابتدا می توان آنها را به صورت ذهنی پیدا کرد. اما پس از مدتی نرم افزاری ساخته شد که می توانست این اعداد را تولید کند و برنامه نویسی این کدها عملا انجام شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این کدها با توجه به محدودیت ها و کمبودهایی که دارند مورد توجه عده ای قرار گرفته اند و در برخی از تراکنش های مالی می توان از آنها برای امنیت نقل و انتقال پول استفاده کرد تا اینکه چند روز بعد خود کدها خرید و فروش شوند. واکسیناسیون شروع به خرید و فروش آنها کرد و هرکسی که این کدها را داشت به نظر می رسید کالایی برای تجارت داشته باشد.

وی ادامه داد: به تدریج این کدها به عنوان پول در مبادلات مالی مورد استفاده قرار گرفت و به آن «کد ارزی» می گفتند، بنابراین در حال حاضر در مرحله صدور کد ارزی با یک فرآیند موجه هستیم که مردم دنیا این کدها را به عنوان پول می پذیرند و مایل هستند. مبادله کالا با او.

یونسی گفت: تولید این کد ارزی کند و سخت است و تعداد تک شماره هایی که ویژگی های لازم را دارند در نهایت به پایان می رسد و هر کدوم از کد ارزها در آن روز افزایش می یابد و اگر امروز شاهد افزایش قیمت ارز باشیم. گران هستند زیرا کمیاب هستند، رمز ارز پس از مدتی منقضی می شود زیرا دیگر امکان تولید وجود ندارد و نرم افزار تمام حالت های ممکن را جستجو کرده است.

b8324d1d 5a45 44ff a0a0 0dfa22ecb181 خبر خاکستری

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: زمانی که ارزهای رمزپایه بالا بود، در هر کشوری به راحتی تولید می شد، اما پس از مدتی استفاده از نرم افزار منجر به تولید بیشتر ارزهای دیجیتال شد. اکنون کامپیوترها باید برای تولید ارزهای دیجیتال قدرتمندتر می شدند. ثبت نام کردند.

یونسی افزود: از سوی دیگر، چون ماینرها باید شبانه روزی برای تولید ارزهای رمزپایه کار کنند و در کشورهایی که برق گران قیمت دارند صرفه اقتصادی نداشت، بنابراین استخراج این کدها به سمت کشورهایی رفت که برق ارزان قیمت دارند، بنابراین شاهد هستیم که بسیاری از آنها در کشور ما وارد عرصه تولید ارزهای دیجیتال شده است.

کسانی که مردم را به چاه بازار سهام انداختند، آنها را به چاه ارزهای دیجیتال هدایت کردند

این استاد دانشگاه در خصوص دلایل روند بالای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در ایران گفت: پس از اینکه مردم در اقتصاد ما سرمایه خود را در بورس گذاشتند و در آنجا با نوسانات اقتصادی و تصمیمات دولت یازدهم و دوازدهم ارزش بازار سهام با برخی اقدامات دولت شروع به کند شدن کرد.

1653948f af90 4e8d abfa 71a8f2852c9d خبر خاکستری

وی افزود: یکی از سرمایه گذاری های تبلیغ شده ارز دیجیتال بود و می توان گفت مانند برخی افراد پس از رونق بورس از سال 90 به بعد مردم را تشویق کردند و کورکورانه و بدون تحلیل به چاله بورس افتادند، تقریباً همین طیف تلاش می کند. “مردم سرمایه خود را از بازار سهام خارج می کنند و به خوبی وارد ارزهای دیجیتال می شوند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال / ارز دیجیتال باعث از بین رفتن سرمایه مردم در آینده نامشخص شود.

یونسی با تاکید بر ریسک بالای بازار ارزهای دیجیتال گفت: اگر افرادی در بورس وارد کارخانجات و اقتصاد کشور شوند، اما با ارز رمزنگاری شده، آن پول از کشور خارج می شود و اگر در مقطعی، افرادی که به هر میزان ارز دیجیتال دارند، از کشور خارج می شود. اگر از سیستم هایی که از این تراکنش ها پشتیبانی می کنند مستثنی شوند، دیگر به سرمایه خود دسترسی نخواهند داشت.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در حوزه ارزهای رمزنگاری شده با اعداد مجازی مواجه هستیم که قابل تایید بانک مرکزی نیست و حتی در صورت تایید آن حتی می توانیم بورس را تضمین کنیم هرچند رئیس جمهور از مردم دعوت کرده باشد. ما نمی توانیم سرمایه گذاری کردها را تضمین کنیم زیرا این یک تصمیم اقتصادی فردی است.

c4d083d7 ba72 46b0 91d1 606ea8f7442c خبر خاکستری

وی تاکید کرد: باید نسبت به ارزهای دیجیتال بدبین باشیم زیرا عنان و کنترل آنها را نداریم، بازار ارزهای رمزپایه چاهی است که می تواند سرمایه مردم را در آینده نامشخص از بین ببرد، آن ارز دیجیتال اکنون مانند قارچ در حال رشد است. ارزش اکتسابی به این دلیل است که توسط یک گروه حفظ می شود و اگر پشتیبانی وجود نداشته باشد، ارزشی وجود ندارد.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال به هیچ وجه توصیه نمی شود

یونسی افزود: سرمایه گذاری در ارزهای رمزپایه به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا سرمایه گذاری سودآوری نیست، با توجه به اینکه در کشور با بیکاری مواجه هستیم، اگر این سرمایه گذاری ها وارد بخش تولیدی شود، بازدهی بهتری خواهند داشت، هرچند در مقطعی ارزش افزوده ارزها کمتر است، اما امنیت و ایمنی بالاتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه سرمایه گذاری های مالی، ورود به مناطقی که هیچ ضمانتی یا دسترسی در هر زمان وجود ندارد ممکن است مسدود شود و در داخل کشور مدیریت نشده باشد به هیچ وجه توصیه نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید