رمز موفقیت اصلاحات اقتصادی وفور کالاهای اساسی در بازار است/ عدم توزیع هوشمندانه اشتباه بسیار بزرگ دولت قبل بود.


ساعت: 16:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۳
کد خبر: 1838507

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه رمز موفقیت اصلاحات اقتصادی فراوانی کالاهای اساسی در بازار است، گفت: تشکیل ستاد ویژه حمایت از تولید کالاهای اساسی داخلی در دولت ضروری است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما آیت الله سیدحسن عاملی سخنگوی ولی فقیه استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه این هفته با تشریح ابعاد مختلف برنامه اقتصادی اخیر دولت اظهار داشت: خطرات بیان اولین چیزی که به ذهن می رسد این کار را انجام می دهد. ? چرا به دردسر افتادی؟ چرا به آینده و دور دوم خود فکر نمی کنید؟ چرا او مانند دیگر سیاستمدارانی که به شدت محافظه کار هستند و برای اینکه چند روز دیگر در ریاست جمهوری بماند، بزرگترین منافع دولت را سلاخی می کنند، عمل نکرد؟

وی ادامه داد: در این راستا ملت بزرگ ما باید به این نکته توجه کنند که در دولت قبل ارز زیادی برای کالاهای اساسی کنار گذاشته شد. تقریباً هر بار 15 میلیارد دلار برای این کار کنار گذاشته می شد. اصل خوب بود ولی در اجرا اشتباه بزرگی کردند، دولت ضربه سنگینی خورد با قیمت 24 هزار تن در بازار و با قیمت 4200 تن در اختیار واردکننده یعنی شرکت ها قرار گرفت. دنیا فقط به تولیدکننده یا مصرف کننده یارانه می دهد و فقط در ایران یارانه کلان به واردکننده می دهند، دولت 4200 دلار به شرکت ها می دهد و می گوید بروید کالا بخرید و بیاورید، ماجرای ایران اتفاق افتاد. ابتدا این شرکت ها چگونه انتخاب شدند؟ دوم اینکه چرا نام این شرکت ها و حق امتیاز آنها اعلام نشد؟ این شرکت ها ارز می گرفتند یا کالا یا چیز دیگری که برایشان سودآور بود نیاوردند. این منابع عظیم ارزی وارد کشور می شد. فهرست این شرکت ها باید به این صورت باشد: به مجلس زمان داده شد تا وظایف نظارتی خود را انجام دهد، اما این اتفاق نیفتاد. در نتیجه پرونده های زیادی در دادگاه ها تشکیل شده است. بدتر از همه این است که دولت به این شرکت ها گفته است: «لطفاً کالا را به مردم تحویل دهید. «یعنی دولت اینقدر توجه نکرد که کشور مورد حمایت اپلیکیشن و بیت المال نیست، نتیجه این شد که میلیاردها دلار به جای آن هزینه نشد.

آیت الله عاملی گفت: کار به جایی رسیده است که دولت قبل وقتی می دید پولی برای دولت فعلی نیست دست به کار شد و به یک کارزار اقتصادی بسیار مخرب روی آورد و آن چاپ پول بود.

آقای رئیسی گفت که به استثنای ماه اول شهریور که من چاره ای جز چاپ پول این ماه نداشتم، دولت قبل اشتباه بسیار فاحش دیگری را مرتکب شد که «توزیع هوشمندانه» نبود. آنها همچنین خائنانی را گرفتند و 50 بربر را گرفتند و به دام انداختند و از استفاده از “جو” خودداری کردند. در نتیجه ثروت کشور غارت شد. چرا اکثریت اتباع خارجی در ایران باید از یارانه این ملت استفاده کنند؟ کالاهای یارانه ای ایران بازار خوبی را برای کشورهای همسایه از جمله کردستان، پاکستان و افغانستان ایجاد می کند

آیت الله عاملی ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس محل اصلی قاچاق سوخت ما بودند. حتی گاهی با خط لوله بنزین را از دریا به کشتی حمل می کردند. مهم این است که گاهی برخی از مقامات دولتی نیز وسوسه می شدند و مبتلا می شدند. دولت قبل می دانست که راه اشتباه است، اگر کاری می کرد و دزدی ها ادامه پیدا می کرد، می توانست به دور دوم فکر کند و کاری نکند و به خاطر دور دوم حرکتی نکند که برخی از دولت های قبلی انجام ندادند.

آیت الله عاملی گفت: رئیس جمهور در پایان دور اول تبلیغات انتخاباتی خود گفت که در آن زمان رسانه های معاند جشن می گرفتند و سروصدا می کردند و گفتند برای ما سند ابدی پیدا شده است. بایگانی کردند و به دادگاه های بین المللی فرستادند: «در دوران حامیان انقلاب، دلسوزان کشور، خانواده های بزرگ شهدا، جانبازان، آزادگان و سربازان با این تهمت ناجوانمردانه تا استخوان سوختند.

خطیب جمعه اردبیل از اقدامات اقتصادی دولت تجلیل کرد و خاطرنشان کرد: چه کار آقای رئیسی در این زمینه انجام شود و چه نشود، این اقدام نشان از آزادی ایشان و قطعا قابل تحسین است و نشان می دهد که ایشان به برنامه دوم می اندیشند. طرحی که ماه گذشته مطرح کرد این است که الان هیچ اقتصاددانی روش قبلی را قبول نمی کند و این قطعا کشور را به بن بست می کشاند، بیایید به جای پول دادن به واسطه ها، واردکنندگان و شرکت های نامعتبر، در پایان پروژه بیاییم. جایی که مردم ایستاده اند، باید به خود مردم بدهیم، یعنی مکانیزمی ایجاد شود که مردم قدرت خرید قبلی را داشته باشند، اما در نهایت باید دست واسطه ها و شرکت ها قطع شود، بیگانه شروع به داد و فریاد کرد: اوه، بیا، خدا، بله، آنها انجام دادند.”

وی گفت: جزییات طرحی که همه باید بدانند این است که ابتدا نان گران است و مردم نان را با همان قیمت قبلی اما با کارت هوشمند خریداری می کنند.

اگر این کارت هوشمند ببیند که سی بربر یا پنجاه سنگکا می خرید، متوجه غیرعادی بودن خرید شما می شود و بلافاصله یارانه شما را کاهش می دهد. دیگر نمی توانید بربرها را با قیمت یارانه ای بخرید. به حساب شما واریز می شود. بعد از دو ماه چک لیست الکترونیکی می رسد یعنی مقدار مشخصی مرغ و روغن و شکر و …. بر روی کارت شما شارژ می شود.

آیت الله عاملی با بیان اینکه چرا دولت به این طرح اقتصادی عمل کرد، توضیح داد: چرا دولت این کار را برای سه چیز انجام داد: اول اینکه هیچکس نمی تواند پول یارانه را خرج چیز دیگری کند و دوم اینکه هیچکس نگوید ارزش پول است. به تدریج ناپدید می شود. او می رود و من آسیب می بینم. بله، اگر پول می داد، درست می گفت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم همراهی مردم در برنامه اقتصادی دولت گفت: بدون همراهی ملت این طرح هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. مغازه ها و سوپرمارکت ها را در این چند روز در انبار خالی نکنید چه غذایی نتوانستند به مردم تغذیه شده بفروشند آنها نمی خواهند قیمت این کالاها را افزایش دهند این قطعا خیانت به دولت است. خنجر زدن به ملت از پشت آیا من در این کشور زندگی می کنم؟ البته دود به چشمان شما می رود.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه ها خطاب به دولت گفت: از دولت محترم می خواهیم چند نکته را بیان کند، دولت باید توجه کامل داشته باشد که رمز موفقیت در این طرح فراوانی کالاهای اساسی در بازار است. بازار از کنترل خارج می شود لذا دولت محترم باید از واردکنندگان کالاهای اساسی که از امروز با دلار آزاد وارد می کنند به طور ویژه حمایت کند تا به آنها تسهیلات ویژه داده شود در غیر این صورت اگر واردات کالاهای اساسی نباشد قیمت ها به شدت افزایش می یابد. باید از تولیدکنندگان داخلی کالاهای اساسی حمایت کرد، در غیر این صورت قیمت دوباره از کنترل خارج می شود، زیرا اکنون با لغو ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی حداقل دو برابر شده است. راه حل حمایت از وارد کننده و حمایت انحصاری از آن است تولید کننده بومی. وزارت کشاورزی باید موانع را برطرف کند و قوه قضائیه عاملان این دو وزارتخانه را به اشد مجازات خواهد رساند.

وی گفت: ده درصد جامعه یارانه نمی گیرند، همه کالاها را رایگان می خرند، اگر دولت قصد دارد به این مردم خدمت کند که باید داشته باشد باید از تولید داخل حمایت کند و بازار را تنظیم کند، نکته اینجاست که این جراحی اقتصادی اگر هم کالاهای اساسی به وفور عرضه شود و هم یارانه ها ادامه پیدا کند و هم کالاها به طور مرتب عرضه شود، موفقیت آمیز خواهد بود وگرنه تمام زحمات دولت به هدر می رود و بدتر از آن اعتماد مردم از بین می رود.

وی خطاب به دولت گفت: تجدید نظر در قیمت گندم را فراموش نکنید. ما به اوکراین نیازی نداریم و اگر عاقل باشیم، جنگ اوکراین بر اقتصاد ما تأثیری نخواهد گذاشت. ما در سالهای اخیر با گندم به خودکفایی رسیده ایم، گندم را بخرید مصرف کنید و به قیمت گندم حمل کنید و به کشاورز بدهید با حفظ عزت ملت و رسیدن به خودکفایی.

آیت الله عاملی افزود: وزارت جهاد باید با ارائه الگوی کشت و سپس اعمال حاکمیت بخشی از کشور را به سمت کشت محصولات استراتژیک سوق دهد و در این راستا باید کشاورزانی را که تمام اراضی را به غیر تبدیل می کنند وادار کند و خدمات کشاورزی ارائه دهد. – محصولات کشاورزی.

امام جمعه اردبیل در خاتمه گفت: وزارت اطلاعات گفت: از صمیم قلب از وزارت اطلاعات به خاطر دستگیری دو مزدور انگلیسی که برای تحریک مردم به اصلاحات اقتصادی اخیر وارد کشور شده بودند تشکر می کنیم. “در برابر سرویس های جاسوسی بزرگ جهان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید