رمز موفقیت در روابط عمومی دانش، خلاقیت و ارتباط خوب با رسانه هاست. ما باید در خدمت مدیریت نظام باشیم نه مدیر


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839469

این موضوع در میزگردی با فعالان روابط عمومی مطرح شد.

پیشکسوتان و جوانترین مدیران روابط عمومی سیستان و بلوچستان دستیابی به هر موفقیت سازمانی را لازمه ایجاد روابط بین بخشی مناسب دانستند و گفتند: رمز موفقیت روابط عمومی ارتباط دو سویه و آگاهانه با رسانه هاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هفتم اردیبهشت روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، فرصتی است برای توجه به نقش و جایگاه روابط عمومی برای موفقیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها.

اتاق خبر عصر هامون سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت و جایگاه روابط عمومی میزگردی با حضور مجتبی محرابی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی به عنوان پیشگام ترین نیرو در این حوزه و «نسیم» برگزار کرد. باستان» روابط عمومی سازمان فنی. هم روابط عمومی حرفه ای و هم «سروش سراوانی» سازمان صمت به عنوان جوانترین مدیران روابط عمومی و در این نشست به نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان ها و ادارات پرداخته و به بررسی ارتباط رسانه ها و خبرنگاران روابط عمومی پرداختند.



روابط عمومی عشق نیست

مجتبی محرابی به عنوان پیشکسوت ترین مدیر روابط عمومی استان گفت که نزدیک به 30 سال در این حوزه فعالیت داشته و پنج سال متوالی مقام برتر کشور را در این حوزه کسب کرده است. روابط عمومی استان با نظام اداری و حمایت ویژه مدیر اجرایی همراه است.


982eb6ad cb27 4041 ada4 940096efc41b خبر خاکستری



وی در تعریف کار روابط عمومی افزود: روابط عمومی عشق است نه کار، با توجه به دنیای مدرنی که در حوزه ارتباطات هستیم، فعالیت در این حوزه بسیار پیچیده شده است؛ روزی را به یاد دارم که من در سیستان و بلوچستان کار می‌کردم، فقط دو روزنامه کیهان و اطلاعات فعال بودند، اما امروز بسیاری از رسانه‌ها به گونه‌ای شروع به کار کرده‌اند که کوچک‌ترین اخبار دنیا بلافاصله منتشر می‌شود و مردم تحلیل می‌کنند و روابط عمومی را با مشکل مواجه می‌کنند.

سروش سراوانی جوان ترین مدیر روابط عمومی که نزدیک به 10 سال است در حوزه روابط عمومی فعالیت می کند، ادامه داد: دو سال است که به عنوان مدیر روابط عمومی در سازمان صمت مشغول به کار هستم، سال گذشته در حوزه روابط عمومی. لوح بهترین روابط عمومی به سازمان صمت اهدا شد.

به گفته وی؛ روابط عمومی پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است چرا که شرایط در این حوزه سخت است و هر کارمند و خانواده ای با وجود گوشی های هوشمند یک رسانه است. تبیین برخی مسائل در این شرایط برای روابط عمومی سخت‌تر شده است که رسانه‌ها یاریگر آن هستند.

نسیم باستان جوان ترین بانوی روابط عمومی استان که بیش از 7 سال است در این حوزه فعالیت می کند، تاکید کرد: روابط عمومی به معنای روابط عمومی موثر و در مجموع حلقه وصل مردم و سازمان ها هستند.



در خدمت مدیریت سیستم باشید نه مدیر سیستم

محرابی در خصوص ویژگی های روابط عمومی موفق گفت: مدیر روابط عمومی موفق کسی است که دانش و به روز بودن، صبر و حوصله داشته باشد و از روش های نوین اطلاعاتی استفاده کند و اطلاعات را در سازمان خود به موقع جمع آوری کند. خوب به نظر برسد

وی تاکید کرد: روابط عمومی حافظ نظام برون سازمانی و تنظیم کننده نظام در سازمان است; نگهبان سیستم بیرونی به معنای مخاطب و تنظیم کننده سیستم داخلی به معنای قدرت هر سازمان است، بنابراین یک مدیر در این حوزه موفق به حفظ هر دو می شود.

به گفته این جانباز؛ بسیاری از روابط عمومی ها از وظایف ذاتی خود اطلاع کافی ندارند، منتظرند ببینند مدیر مجموعه از آنها چه می خواهد، در حالی که روابط عمومی باید در خدمت مدیر سیستم باشد نه در خدمت مدیر سیستم؛ مدیریت سیستم یعنی مخاطب داخلی و خارجی. از این حیث رسانه یکی از مخاطبان اصلی و دست ماست.

اما سراوانی توصیف روابط عمومی موفق را ارتباط تنگاتنگ با مدیر مجموعه در جهت ارتقای سازمان می داند و ادامه می دهد: ارتباط و تعامل دو سویه با مجموعه همکاران، ارتباط نزدیک و دوسویه با رسانه و ساختمان. اعتماد بین مردم از دیگر ویژگی های روابط با مردم است.


a44a78e4 41d4 4546 a743 0d29ad29aadf خبر خاکستری

مسئول روابط عمومی استان همچنین گفت: هدف از روابط عمومی خوب باید حل مشکلات مشترک بین سازمان و دست اندرکاران سازمان باشد، بنابراین مهمترین رسالت روابط عمومی اطلاع رسانی به مردم از تلاش ها و مشکلات است. سازمان جمع آوری و انتقال افراد در سازمان و سازماندهی تأثیرگذاری بر آنها در برنامه ریزی های آتی به منظور دستیابی به رشد و توسعه بیشتر سازمان.

پاسخگویی و رضایت عمومی از دغدغه های مهم مدیران روابط عمومی است

محرابی در این بخش از میزگرد به بیان دغدغه‌های خود در خصوص روابط عمومی پرداخت و گفت: پاسخگویی به مردم و جلب رضایت آنان دغدغه اصلی ماست چرا که در بخش کشاورزی خدمات ارائه می‌کنیم و بیشترین سهم را در عرضه و تولید داریم. محصولاتی که داریم باید تمام تلاشمان را بکنیم چون بزرگترین موفقیت هر ماشین و سیستمی جلب مشارکت مردمی است و وقتی به این مهم برسیم می گوییم موفق می شویم.

سراوانی افزود: بزرگترین دغدغه ما اعتماد مردم است که رفتار و تلاش ما به گونه ای است که مردم مطمئن و قانع شوند و سراغ رسانه های بیگانه نروند.

باستان همچنین ادامه داد: روابط عمومی مشکل بزرگی است و شبانه روز کار می کند. ایجاد اخباری که هم اعتماد مردم را جلب می کند و هم باعث می شود کارمندان بیشتر کار کنند، موضوع مهمی است که اگر عاشق شغل خود نباشید، نمی توانید در این زمینه دوام بیاورید. نگرانی فعالان روابط عمومی.



انگیزه و انرژی نیروهای جوان، راه حل مشکلات

این پیشکسوت روابط عمومی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه استفاده از جوانان انگیزه و انرژی برای رفع مشکلات دارد، گفت: استفاده از جوانان در این حوزه مهم است زیرا باید فردی که علاقه مند است بیاید. . «آگاهی و اشتیاق داشته باشید که چنین فردی موفق است، امروز بسیار مؤثر هستند زیرا جوانان روش‌های جدیدی را برای کار در روابط عمومی آموخته و آموزش داده‌اند.

جوانترین بانوی روابط عمومی همچنین تاکید کرد: استفاده از جوانان پرانرژی و سواد رسانه ای در ارتقای یک سازمان موثر است. مدیران اگر بخواهند کار خود را با قوت بیشتری در مقابل مردم منعکس کنند، باید از فعال ترین، جوان ترین و فعلی ترین نیروی کار آگاه باشند.


6cd2b032 36cc 4d8a 9aa8 a3d6c07edb9a خبر خاکستری

اگر زمان به عقب برگردد، دوباره این شغل را انتخاب می کنم

این پیشکسوت روابط عمومی با بیان اینکه اگر زمان به عقب برگردد دوباره این شغل را انتخاب می کنم، افزود: شخصاً به کارهای هنری علاقه دارم، کار در این زمینه عشق می آورد، هوا را نمی شناسد، بیشتر اوقات در اداره و خانواده در این حوزه صرف می شود، از طرفی حرف در این زمینه مهم است، بنابراین حساسیت کار، اعتمادسازی و تصمیم گیری در شرایط بحرانی را دوست دارم.

سراوانی همچنین تاکید کرد: اگر به گذشته برگردم باز هم فعالیت در حوزه روابط عمومی و رسانه را انتخاب می کنم چرا که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستم.

باستان همچنین گفت: در هر عرصه و مرحله ای که پیشرفت می کنم باز هم کار رسانه و روابط عمومی را در اولویت قرار می دهم، ضرب المثلی هست که می گوید مدیر موفقی که روابط عمومی داشته باشد هرگز روابط عمومی موفقی نیست، مگر اینکه من من مدیر خوبی هستم، بنابراین اگر روابط عمومی خوبی باشم، می‌توانم در آینده مدیر خوبی باشم.



بهترین هدیه برای روابط عمومی روز از معنوی تا مادی

محرابی در این قسمت از میزگرد بهترین هدیه معنوی و شیرین ترین خاطره کاری را ذکر کرد و افزود: به یاد دارم روزی مدیران روابط عمومی از وزارتخانه به سیستان و بلوچستان آمدند و از من پرسیدند که آیا مشکلی برای حل آن وجود دارد؟ بگو نه؛ گروه به سراغ مدیر مجموعه می روند و با پاسخ مدیری مواجه می شوند که «مدیر من در روابط عمومی است و اگر مشکلی پیش آمد به شما می گوید»؛ «مدیر من در روابط عمومی قرار دارد و اگر مشکلی پیش آمد به شما می گوید». برای من افتخار بود. زیرا ارتباط را به گونه ای برقرار کرده ام که مدیر روابط عمومی به عنوان مرجع انتخاب کرده است، زیرا می داند ارتباط مستقیم با مردم بر عهده این مجموعه است و این بزرگترین موهبت معنوی در حوزه روابط عمومی است. علیرغم هدایای مادی که از وزیر جهاد، استاندار، نماینده ولی فقیه و… دریافت کردم، احساس کردم توانسته ام از زحماتم قدردانی کنم تا پیامی را به مردم برسانم.

با این حال سراوانی دریافت پوستر از سوی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان را آموزنده ترین و خبرسازترین محصول کشور را بهترین هدیه روز روابط عمومی دانست و گفت: سال گذشته یکی از بزرگترین ذخایر مس در منطقه بود. نیمروز در شمال متوجه شدم که اشتغال خوب با امید همراه است، برای من شیرین ترین اتفاق بود.


dd825ed0 05e6 440c 9e26 2bee01b8b5df خبر خاکستری

باستان با لبخند ادامه داد: خاطرات شیرین زیادی دارم که شیرین ترین آن این بود که در تدارک برگزاری مراسم ویژه ای به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) بودیم، اما چون اعتبارات مدیریتی به بحث های فرهنگی اختصاص داده نشد. ، تصمیم گرفتیم جشن بگیریم. در دفتر و با دعوت از تمامی کارکنان استان، تمامی هزینه ها را جمع آوری کردیم که به طور ناگهانی عده ای از ستاد گدیر در مراسم حضور یافتند و طی قرعه کشی به پنج نفر از شرکت کنندگان سفر به کربلای معلی دادند. برای من شیرین بود که از این پنج نفر 2 نفر را روابط عمومی اعلام کردند زیرا نتیجه این کار خیر برای من مژده زیارت کربلا بود.

تنظیم و تهیه متن تسلیت؛ تلخ ترین خاطره کاری

اگرچه بیان تلخ ترین خاطره دشوار است، اما جوانترین بانوی روابط عمومی استان به نمایندگی از دیگر فعالان این حوزه از نوشتن پیام تسلیت در درگذشت یکی از همکاران و یا تسلیت به یکی از اعضای خانواده آنها خبر داد. به عنوان تلخ ترین لحظه کاری در دو سال اخیر پس از شیوع تاج، شاهد فوت تعدادی از همکاران بودیم که بسیار ناراحت کننده بود. این تلخ ترین جمله ای بود که در این چند سال شنیدم.

وی گفت: در طول این سال ها به مناسبت روز روابط عمومی هدایای زیادی از همکارانم دریافت کرده ام و از همه تشکر می کنم.
واقع گرایی و شفافیت نیازهای اساسی جامعه است

محرابی در پایان این میزگرد را به فعالان این حوزه به عنوان پیشگام توصیه کرد و گفت: گاهی اوقات با اخباری که در رسانه ها منتشر می شود به سرعت مجاب می شویم و این بزرگترین آفت روابط عمومی است که هر روز نیاز است. “نوشیدن و خوردن” ارتباط با جامعه و افکار عمومی و رسانه ها و مردم وظیفه همه است، ما باید همه رسانه ها را برای خود نگه داریم، اگر گاهی یک رسانه به ما بار منفی می دهد، باید شاید این اقدام ما را از خود دور کند. خطا، باید شفاف سازی کنیم، زیرا واقع گرایی و شفافیت نیاز اساسی جامعه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید