رنج گنج نهفته در دل خاک/ خام فروشی ثروت ملی را نابود می کند.


ساعت: 08:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889481

معادن گنج پنهانی در زیر زمین بود، اما متأسفانه تیغه تیز خام فروشی در گلوی آنها قرار گرفت و این ثروت ملی به هدر رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، معادن یکی از مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های استان لرستان است که می تواند نقش بسزایی در توسعه استان، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشد به طوری که 28 درصد سنگ های تزئینی کشور و 3 درصد سنگ های تزئینی دنیا در ایما لرستان هستند.

وجود معادن در استان لرستان گنجی نهفته در دل خاک است که استفاده و بهره برداری اصولی از آن می تواند در اقتصاد استان موثر باشد و همه اینها در گرو جلوگیری از خام فروشی معدن است. مواد معدنی، زیرا فروش و عرضه خام این مواد معدنی نمی تواند به اهدافی مانند رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه دست یابد.

خام فروشی مواد معدنی باعث می شود مردم منطقه و استان از این ثروت خدادادی بهره نبرند و این سرمایه و ظرفیت به هدر برود، در حالی که با برنامه ریزی می توان این مهم را در اولویت قرار داد و با اتخاذ تصمیمات و تلاش های لازم. پایداری از این معادن به خوبی استفاده می کند.


ac9bdc8e 6793 4884 9492 97f2abf41b21 خبر خاکستری



28 درصد معادن کشور غیر فعال هستند

بیش از 10 هزار معدن از نظر ذخایر معدنی در کشور وجود دارد که 28 درصد این معادن غیرفعال است و بیشتر این معادن مصالح ساختمانی و معادن کوچک است و در سال گذشته 500 میلیون تن مواد معدنی استخراج شده است که از این میزان 4.5 است. میلیون تن به صورت مواد اولیه برای فروش صادر می شود که برای تکمیل زنجیره تامین و توزیع از نظر جغرافیایی و ارزش افزوده ضروری است.

ایتالیا، چین و هند در تولید سنگ های ساختمانی اول تا سوم هستند و ایران در این بخش چهارم است، اما متاسفانه خام فروشی ضربه سنگینی به صنعت معدن وارد کرده است، به طوری که بیش از 70 درصد مواد معدنی استخراج شده خام به فروش می رسد. در حالی که در صورت فرآوری این مواد معدنی می تواند نقش مهمی در توسعه استان داشته باشد.

300 معدن در لرستان وجود دارد

بهمن جعفری مدیر کل سمت لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: یکی از مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های استان لرستان وجود مواد معدنی در معادن است که در گذشته بیش از 18 نوع ماده معدنی مختلف کشف شده است. سه دهه .

وی افزود: 300 معدن در استان لرستان وجود دارد که از این تعداد 200 معدن فعال و 100 معدن غیر فعال است.

مدیرکل صمت لرستان تصریح کرد: برخی از معادن مربوط به مشکلاتی است که یا در تضاد با منابع طبیعی و محیط زیست یا در دسترس آنهاست و به دلیل شرایط آنها و تداخلی که وجود دارد تعدادی از معادن غیر فعال شده اند.

جعفری با تاکید بر به روز رسانی ماشین آلات و تجهیزات در حوزه معدن گفت: یکی از الزامات فعالیت معدنی به روز رسانی ماشین آلات و تجهیزات است که نیاز به تعداد زیادی ماشین آلات جدید دارد و این یکی دیگر از مولفه های مهم در صنعت معدن است. این یک معدن است.

وی گفت: عمده معادن در شهرستان های الیگودرز، ازنا، بروجرد و چگانی است و عمدتاً مواد معدنی از این معادن استخراج می شود و در مجموع بیش از هزار نفر در استان در این معادن مشغول به کار هستند، اما فعالیت معادن بر تولید ناخالص تاثیر می گذارد.


a65f656e cfed 4589 9323 9702df0b4522 خبر خاکستری



تولید 150000 نقشه در استان

مدیر کل صمت لرستان خاطرنشان کرد: البته در استان لرستان معادن فلزی وجود دارد که مجوز بهره برداری صادر شده است و یکی از برنامه های اصلی این است که بتوانیم از این ظرفیت بی نظیری که از اول در این راستا گذاشته شده است استفاده کنیم. باید پنجاه هزار مورد استفاده قرار گیرد که منجر به کشف مواد معدنی جدید می شود و از طرفی می توان ذخایر معدنی موجود را نیز شناخت.

جعفری تصریح کرد: از نظر فعالیت معدنی در بخش غیرفلزی 90 درصد مواد معدنی استان غیرفلزی است و یکی از برنامه ها این است که وقتی معدنی وجود دارد فرآوری شود تا اشتغال و ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

وی در خصوص واحدهای سنگبری افزود: بیش از 300 واحد سنگبری وجود دارد که تعدادی از این واحدها در زمینه سنگ های تزئینی فعال هستند و تلاش می شود از خام فروشی جلوگیری شود تا بتوانیم تامین کنیم. سنگ های استخراج شده با پردازش.نمایش

مدیرکل صمت لرستان گفت: با توجه به اجرای پروژه ها و پیشبرد اهداف در حوزه معدن از حضور سرمایه گذاران در این بخش استقبال می کنیم چرا که اگر سرمایه گذاران برای فرآوری مواد معدنی استخراج شده وارد استان شوند، می توانند سرمایه گذاری کنند. بخش های مختلف در اقتصاد استان نقش آفرینی کنند.


9 میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج شد

شهرام دارابی معاون امور معادن لرستان گفت: 130 معدن فعال، 61 معدن غیر فعال و 20 معدن متروکه در استان لرستان وجود دارد که معادن یکی از ظرفیت های مهم استان است.

وی افزود: سال گذشته 9 میلیون و 312 هزار تن مواد معدنی از معادن استان استخراج شده و مواد معدنی استخراج شده عمدتاً مصالح ساختمانی، سنگ های تزئینی و غیرفلزی بوده است و همچنین در الیگودرز پروانه بهره برداری از معدن سنگ آهن در سال 96 صادر شد. منطقه

معاون معادن لرستان صمت تصریح کرد: برای حل مشکل ماشین آلات و تجهیزات فرسوده در حوزه معدن، امکان واردات ماشین آلات دست دوم و خرید ماشین آلات معدنی در حال بررسی است.

دارابی با اشاره به میزان اشتغال در معادن استان گفت: یک هزار و 941 نفر در معادن استان مشغول به کار هستند که به ازای هر اشتغال مستقیم 12 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.


25567a8b 357f 4519 9bcc 8280dc4a02c6 خبر خاکستری



صادرات 16 هزار تن مواد معدنی در سال جاری

وی بیان کرد: در چهار ماهه نخست امسال میزان دستمزد دولتی وصول شده در استان 9.5 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج برابر افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین در 12 ماه گذشته مبلغ هشت میلیارد و 200 میلیون تومان دستمزد دولتی توسط بهره برداران معدن دریافت شده است.

معاون امور معادن لرستان خاطرنشان کرد: میزان صادرات مواد معدنی و صنعت معدنی در چهار ماهه نخست امسال 16 هزار و 255 تن و میزان صادرات شش میلیون دلار به ریال است.


بررسی منطقه وسیعی از حومه شهر از ایمیدرو

سیروس ابراهیمی معاون امور اقتصادی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: یکی از فرصت های منحصر به فرد استان لرستان وجود معادن است که در سال های گذشته مشکلاتی را برای این معادن ایجاد کرده بود و مطالعه جامعی انجام نشد. بر روی معادن و این ظرفیت خدادادی انجام شده و در نتیجه شناسایی و استفاده از این ظرفیت به اندازه کافی انجام نشده است.

وی افزود: اگر در آن سال ها از معادن و ظرفیت آنها استفاده می شد خوب و با تمام ظرفیت نبود یا خام فروشی یا بهره برداری غیراصولی بود به طوری که از کل معادن کشف شده در استان تعدادی تعطیل شد. ، و بقیه بسته هستند. آنهایی که فعال هستند معمولاً استفاده نمی شوند.

معاون امور اقتصادی استانداری لرستان تصریح کرد: در این راستا با هلدینگ ایمیدرو هماهنگی هایی صورت گرفته تا محدوده وسیعی بررسی شود و تلاش می شود ابتدا بررسی و شناسایی دقیق انجام شود تا بتوان از این ظرفیت استفاده کرد. در بخش های مختلف به خوبی استفاده می شود.

ابراهیمی با تاکید بر ورود و جذب سرمایه گذار در بخش معدن استان، گفت: یکی از بخش های مهم در ظرفیت های معدنی، جذب سرمایه گذار است که مانع خام فروشی مواد معدنی و ایجاد زنجیره تولید برای مواد معدنی کشف و استخراج می شود. به صورت محصولات مورد نیاز در بازار به فروش می رسد و از خام فروشی خودداری شود.

وی بیان کرد: سه واحد در حوزه معادن سیلیکون فعالیت می کنند و دو هزار میلیارد تومان در این معادن سرمایه گذاری شده است که نقش مهمی در رفع بیکاری و تولید ثروت و پیشرفت اقتصادی دارند.

معاون امور اقتصادی لرستان خاطرنشان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که بتوانیم چهره استان را از معادن که ظرفیت عظیم و ویژه ای در استان محسوب می شود تغییر دهیم و از این پتانسیل برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم. جذب سرمایه گذار و اهرم اقتصادی

معادن به عنوان یکی از نیروگاه های مهم و بالقوه استان محسوب می شوند که توجه و تاکید بر فعالیت آنها و جلوگیری از خام فروشی می تواند جان تازه ای به معادن ببخشد و شاهد رونق اقتصادی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید