رنگ و بوی تهدید در پیام آمریکا به ایران

رنگ و بوی تهدید در پیام آمریکا به ایران

صابر گلانبری در یادداشتی می نویسد: هنوز از محتوای این پیام سخنی مشخص نشده است، اما می توان حدس زد که واشنگتن می خواست پیامی سیاسی در قالب یک بسته نظامی (در رابطه با حملات اسرائیل) ارسال کند و به نوعی مرحله دیگری از فشار را آغاز کند. .

به گزارش نگارنده، سلسله رویدادهای نظامی و سیاسی از شامگاه شنبه تا شامگاه یکشنبه، از حمله پهپادی خرابکارانه به پایگاه نظامی در اصفهان و حمله به چند کامیون در مرز عراق و سوریه و همچنین پیام آمریکا به ایران در سفر خارجی دو روزه وزیر قطر به تهران وقایع از یکدیگر جدا نیستند و در چارچوبی با یک پیام مشترک قرار می گیرند. کاملاً واضح است که اسرائیل مستقیماً پشت هر دو حمله قرار دارد، اما در مورد نقش احتمالی آمریکا می توان گفت که بنا به دلایل و نشانه های مختلف، هر دو حمله به احتمال زیاد با هماهنگی آن انجام شده است. حتی اگر هیچ گونه هماهنگی وجود نداشت، حداقل اسرائیل قبل از انجام این دو عملیات، دولت آمریکا را مطلع می کرد. جدا از اینکه این هماهنگی ادعایی ماهیت روابط تاریخی امنیتی و نظامی دو کشور است، صرف نظر از تنش های گاه و بیگاه سیاسی، اصولاً در شرایط حساس کنونی بعید به نظر می رسد که بنیامین نتانیاهو چنین حملاتی را انجام دهد. مدت کوتاهی بدون توافق با ایالات متحده؛ اگر چه عملیات هایی از این دست در گذشته بوده است. اما در شرایط کنونی که نتانیاهو سعی دارد از بن بست کنونی دیپلماسی و مذاکرات و اجماع آمریکا و اروپا علیه ایران استفاده کند، دور از ذهن است که بخواهد بدون هماهنگی با آنها، سطح تنش را بالا ببرد.

علاوه بر این، آنچه ظن هماهنگی آمریکا و اسرائیل را در حملات فوق الذکر تشدید می کند این است که این حملات همزمان با دو رویداد نظامی و سیاسی دیگر رخ داده است. اول از همه، حمله به سایت اصفهان و همچنین کاروان کامیون‌ها در مرز عراق و سوریه، یک روز پس از پایان رزمایش مشترک بی‌سابقه «جنیپر اوک» آمریکا و اسرائیل صورت گرفت. به گفته منابع دو طرف، هدف از این رزمایش های مشترک که در نوع خود بزرگ ترین است، آماده سازی و شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته ای ایران بوده است. بنابراین وقوع دو حمله در یک روز پس از پایان این تمرین اتفاقی تصادفی نیست و احتمالاً نتیجه نوعی هماهنگی و همکاری است.

اما حادثه دوم که سیاسی است این است که این حملات در سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به منطقه و سفر وی به مصر و یک روز قبل از سفر وی به اسرائیل رخ داده است. کسانی که با ماهیت روابط واشنگتن و تل آویو آشنا هستند به خوبی می دانند که اسرائیلی ها در آستانه سفر مقامات آمریکایی به منطقه و اسرائیل ملاحظات مختلفی را می سنجند و به طور کلی سعی می کنند از اقداماتی که باعث ایجاد تنش در طول سفر می شود، اجتناب کنند. اما وقوع دو حمله چند ساعت بعد در سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه که ایران یکی از برنامه های مهم وی است، در نوع خود قابل تامل است و پیش فرض هماهنگی قبلی را تقویت می کند.

اما اگر هماهنگی فوق الذکر بین آمریکا و اسرائیل در دو حمله صورت گرفته به ویژه به پایگاه نظامی اصفهان را بپذیریم، پیام سیاسی آمریکا به ایران از طریق وزیر خارجه قطر در این زمینه قابل تفسیر و تأمل است. هنوز درباره محتوای این پیام چیزی گفته نشده است، اما می توان حدس زد که واشنگتن می خواست پیامی سیاسی در قالب یک بسته نظامی (در رابطه با حملات اسرائیل) ارسال کند و به نوعی فاز جدیدی از فشار را آغاز کند. بعید است که این پیام حاوی پیشنهادی برای بازکردن گره‌های مذاکرات برجام باشد، اما آنچه به ذهن متبادر می‌شود این است که دولت آمریکا در عین حال که خواهان مذاکره مستقیم با تهران است، برای مواضع اخیر آمریکایی‌ها و اروپایی ها درباره جنگ اوکراین و اظهارات آنها در مورد کمک ایران به روسیه.

بنیامین نتانیاهو علاوه بر موارد ذکر شده، همانطور که قبلاً گفته شد، در حال تحمیل اولویت خود (مقابله با ایران) به متحدان کابینه خود است و در پی اظهارات و اقدامات شرکای خود به ویژه بن غفیر، تشدید تنش با فلسطینی ها را بررسی می کند. و بازدید وی از مسجد الاقصی و حمله به جنین و عملیات متعاقب آن توسط فلسطینی ها در بیت المقدس، احتمالاً بی بی از به حاشیه راندن اولویت خود احساس خطر کرده است و بنابراین در موقعیتی حساس درخواست کرده است که از تحت الشعاع قرار دادن تنش فزاینده. با فلسطینی ها که ایالات متحده نیز خواهان آن است. اینطور نیست، به نوعی نگاهش را تغییر خواهد داد و روی رویارویی با ایران تمرکز خواهد کرد. با این حال، به گفته ژنرال اسرائیل زیف، فرمانده سابق بخش عملیات ارتش اسرائیل، در مصاحبه با رادیو 103، حمله خرابکارانه در اصفهان “نشانه تغییر در سطح استراتژیک” است. وی افزود: این حمله نتیجه همکاری کامل اسرائیل و آمریکا بوده است و معتقد است که شواهد و نشانه‌هایی از همکاری وجود دارد و معقول نیست که این عملیات و این حمله بدون اطلاع آمریکایی‌ها انجام شده باشد. باید در سطح اطلاعاتی بود.” و ممکن است مشکل فراتر از این باشد.”

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید