رنگ و بوی یلدایی با طعم شیرین فرهنگ ایرانی/ اومیکرون به استقبال بلندترین شب سال رفت.

ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793890

برای سفر شبانه به یلدا شاید آب در دل بعضی ها تکان نخورد اما خیلی ها آن را دوست ندارند، می خواهند بهترین ها را تهیه کنند که متاسفانه خریدنی نیست و افزایش قیمت ها نفس گیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ کمتر از چند ساعت مانده به شروع انقلاب زمستانی ما، شمارش معکوس به مادربزرگ سرما رسید. شبی که رنگ و بوی فرهنگ ایرانی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت.
در باورهای باستانی این شب فرصت مناسبی برای دور هم بودن خانواده هاست.یلدا در افسانه ها و اسطوره های ایران باستان نماد تولد عشق است که هر ساله در هرم روز متولد می شود.
افسانه می گوید که ماه عاشق خورشید بود و هر دو سر کار بودند، ماه شب کار می کرد و خورشید روز می خوابید، ماه تا سحر و نمی توانست خورشید را ببیند، بالاخره ماه فکر کرد و ستاره که اگر به آسمان نگاه کنی همیشه به ماه دستور می دهد که او را بیدار کند. می بیند ماه می آید و با هم گرم صحبت می کنند و امشب را یلدا می گویند.
از آن زمان، هر سال خورشید و ماه فقط یک شب به هم می رسند و این شب طولانی و طولانی نمادی است برای تمرکز بیشتر بر عشق و مراقبت از اطرافیان.
البته ادویه شب یلدا یک غذای لذیذ برای توده های این شب است که همیشه با غنای حافظ و تلاوت آیات و آداب و رسوم، انار، گردو، آجیل و هندوانه زیبایی خاصی به این شب زمستانی می بخشد. یادآور فرهنگ و ادبیات ایران باستان
بازار شلوغی و هیجان خاص خود را دارد، همه در شب یلدا مشغول خرید هستند، از میوه گرفته تا ماهی و مرغ و آجیل در گوشه و کنار دیگر نمایان می شود. با گذشت دو سال از هجوم تاج در شب یلدا امسال که وضعیت تاج بهتر است محدودیت های دوره ای کاهش یافته است، اما مراقب باشیم، اومیکرون، سمت جدید تاج، به استقبال یلدا می آید و مراقب است.
یلدا امسال نیز طبق روال گذشته برگزار می شود، هرچند ورود آمیکرون به کشور و وجود این دوره ها نگران کننده است، اما مردم بیشتر از گرانی ویروس ها گلایه دارند. و این نگران کننده است.
برای سفر شبانه به یلدا ممکن است عده ای از آب تکان نخورند اما خیلی ها دوست ندارند بهترین ها را تهیه کنند که متاسفانه خریدنی نیست و حجم بالای قیمت ها نفس گیر است.
هندوانه فروشی های مرکز شهر شب یلدا را کیلویی 11 تا 15 هزار تن می فروشند یعنی قیمت آن در 2 سال گذشته حدود 4500 تا 5000 هزار تن بوده است.
انار پارسال 20 هزار تن قیمت داشت اما امسال بین 35 تا 45 هزار تن فروخته شد و قیمت پرتقال بین 13 تا 18 هزار تن بود در حالی که پارسال بین 8 تا 10 هزار تن بود.
میانگین موارد بالا را در یک کلمه می توان گفت که یک خانواده سه نفره در شب یلدا چقدر آب می نوشند و به طور پیش فرض در سبد میوه این خانواده باید از هر میوه به جز هندوانه یک کیلوگرم در نظر گرفته شود که دو کیلوگرم است. هندوانه دو کیلویی به ازای هر کیلوگرم 15 هزار تن در مجموع 30 هزار تن می شود.
انار 45000 گوجه فرنگی، مشترک آجیل 400000 گوجه فرنگی، موز 25000 گوجه فرنگی، پرتقال 15000 گوجه فرنگی، ماهی های کوچک سفید 50000 گوجه فرنگی، شیرینی 100000 گوجه فرنگی، گیلاس 60000 گوجه فرنگی و 100.000 گوجه فرنگی، 00000000 گوجه فرنگی، 1000 هزار گوجه فرنگی، 1000 یک هزار تومان، 1000 هزار تومان، در مجموع 798 هزار تومان فقط برای یک سبد کوچک از شب یلدا یادگار نیاکان خرج می شود.
گلایه شهروندان از گرانی شب یلدا
گلایه زن خانه دار مازندرانی از گرانی شب یلدا در گفتگو با خبرنگار بالا؛ وی گفت: امسال آجیل را تحریم کردیم و با این افزایش قیمت فقط می توانیم بذر بخریم و این ناراحت کننده است.
وی تصریح کرد: تا زمانی که حقوق ماهانه کارگران زیر چهار میلیون نباشد چگونه می توانند یک چهارم حقوق یک شب خود را در یلدا خرج کنند، چگونه می توانند اجاره، خدمات درمانی و قبوض ماه را پرداخت کنند.
این شهروند آملی ادامه داد: ما نمی توانیم آجیل بخوریم، اما شیرینی و میوه هایی که باید سر سفره باشد، همه قیمت ها سر به فلک کشیده است، برخی میوه ها مانند پرتقال و کیوی باغ های این شهر و محله های آماده آن ها، چرا این افزایش پیدا می کند؟ قیمت های فروش.
نوسانات قیمت در بازار
دبیر بازنشسته آملی در گفت و گو با بالا با بیان اینکه قیمت ها در بازار ثابت نیست، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم میوه در نقاط مختلف بازار بسیار متفاوت است، مانند بازار زیر پل، یک قیمت در بازار عراق قیمت دیگری است و حتی عراقی ها. در قسمت های مختلف قیمت های متفاوتی دارند و می بینیم که یک میوه با کیفیت یکسان قیمت متفاوتی دارد.
وی با تاکید بر اینکه شب باستانی با این افزایش قیمت ها در حال نابودی است، افزود: سال ها پیش همه خانواده ها دور هم جمع می شدند و مراسم دوره ای برگزار می کردند، اما اکنون شرایط قیمت ها به گونه ای است که نمی توانیم در کنار هم باشیم و این دوره ها هر سال کمتر می شود. سال «قبلاً پیش می‌آید و همین‌طور می‌گذرد، باید با این رسوم شب یلدا خداحافظی کنیم.
قیمت های نجومی و باورنکردنی در بازار
یکی دیگر از شهروندان آملی با گلایه از گرانی میوه در گفتگو با بلاغ گفت: انار بسیار گران شده و به 45 هزار تن رسیده است. اگر با قیمت کمتری بخریم کیفیت لازم را نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: قیمت خشکبار نجومی است. مردم می گویند شب یلدا را فراموش کنند و دور خوردن آجیل خط بکشند. یک کیلوگرم انار 27 هزار گوجه، نیم کیلوگرم موز 13 هزار تن، کیوی و سیب 18 هزار تن قیمت دارد. هزار گوجه و 40 هزار گوجه هندوانه شد و نسبت به پارسال افزایش زیادی داشتیم.
یکی دیگر از شهروندان آملی در گفت و گو با بالا با تاکید بر اینکه گرانی مایحتاج اولیه و کالاهای مصرفی باعث شده افرادی که کسب درآمد می کنند شب یلدا را سپری کنند، خاطرنشان کرد: حدود هشتصد هزار تن از شب یلدا صرف خرید میوه و آجیل شد. . از هر میوه 10 تا کیک کیلویی 195000 تن گرفتم که فکر نمی کردم اینقدر هزینه داشته باشه.
تقویت نظارت بر بازار برای شب یلدا
علی عسگر عسگری رئیس صنعت معدن تجارت آمل در گفت و گو با بلاغ گفت: هر سال افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه تقویت نظارت ها برای شب یلدا است، گفت: بر این اساس مقتضی است با تقویت اقدامات نظارتی و جلب همکاری دستگاه مربوطه گشت های اطلاع رسانی مشترک از طریق رسانه ها و اتحادیه های مرتبط انجام شود.
رئیس صنعت معدن تجارت آمل گفت: افزایش قیمت کالاهای اساسی، شیرینی، آجیل نداریم. قیمت ها ثابت است. برای برخی از اقلام مانند مرغ و تخم مرغ، قیمت حتی کمتر از آنچه توسط بازار تایید شده است.
30 درصد سود فروشنده
عسگری با تاکید بر اینکه 30 درصد سود نصیب فروشنده می شود، گفت: نظارت مستمر بر اصول صنفی عرضه کننده این اقلام برای اطمینان از رعایت نسبت قیمت و سود مصوب در دستور کار است. و آنها باید 30 درصد سود بگیرند.”
وی ادامه داد: در صورت مشاهده تخلفاتی از قبیل گران فروشی، کاهش فروش، تقلب و عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور و قوانین و مقررات جاری، اقدامات موثر و بازدارنده انجام می شود.
رئیس صنعت معدن تجارت آمل از تقویت نظارت ها قبل از شب یلدا خبر داد و افزود: این طرح از 25 آذرماه آغاز و تا روز پنجشنبه 22 دی ماه ادامه خواهد داشت، با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا، نظارت ها تقویت می شود.
عسگری در پایان خاطرنشان کرد: در این طرح بازرسان سرویس صمت و اتاق اصناف بر تمامی کالاهای مربوط به شب یلدا نظارت دارند و بازرسان بسیج اصناف تنها بر کالاهای اصلی نظارت دارند.
به گزارش بالا؛ شب یلدا یکی از جشن‌های قدیمی ایرانی است که از گذشته تاکنون برگزار می‌شود و به عنوان طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال شناخته می‌شود، اما در دو سال اخیر با فوران تاج این جشن رونق گرفته است.
امسال با موقعیت بهتر استان ها و شهرستان ها، مردم سعی در خرید برای شب یلدا و یک دورهمی کوچک خانوادگی دارند، چرا که پهن شدن تاج جای خود را به توزیع اقلام گران قیمت در شب یلدا داد و مردم توانایی خرید ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید