روابط اقتصادی با تضعیف تاج و بازگشت امنیت به قزاقستان در حال توسعه است

ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799891

امیرشاهی گفت: روابط اقتصادی دو کشور با کاهش تاج و بازگشت ثبات امنیتی در جمهوری قزاقستان توسعه خواهد یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف قزاقستان به ویژه آلماتی به دنبال افزایش قیمت انرژی به ویژه گاز برگزار شد.

رئیس جمهور قزاقستان برای کنترل اوضاع و کاهش اعتراضات ابتدا نخست وزیر را جایگزین کرد که این اتفاق نیفتاد و ادامه یافت و پس از آن نورسلطان نظر بایف از ریاست شورای عالی امنیت ملی استعفا داد و رئیس جمهور اعلام کرد که او مسئول امور است. وحشیانه با معترضان که نتوانستند تظاهرات را متوقف کنند.

با توجه به اینکه جمهوری قزاقستان نقش مهمی در تجارت با جمهوری اسلامی ایران به ویژه با استان گلستان ایفا می کند، برای بررسی تحولات اخیر و تاثیر آن به سراغ ذوالفقار امیرشاهی سرپرست وزارت امور خارجه در استان گلستان رفتیم. وی درباره روابط دو کشور به ویژه استان گلستان درباره ریشه این ناآرامی ها گفت: طبق گزارش رسانه های داخل و خارج، تلاش برای ورود به فصل زمستان و افزایش مصرف سوخت انرژی از جمله گاز قزاقستان و گسترش آهسته و پیوسته در شهرهای مختلف

وی ادامه داد: ممکن است دلایل دیگری نیز به این ناآرامی ها در کشور دوست و همسایه ما دامن بزند، اما به هر حال این ناآرامی ها برای کشور دوست و همسایه ما که خواستار روابط بیشتر با آن هستیم، مطلوب نیست.

سرپرست دفتر وزارت امور خارجه در استان گلستان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین کشورهای جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا است و با داشتن 15 کشور همسایه، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین همسایگان است. در روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همسایه کشورمان جمهوری قزاقستان است.

امیرشاهی گفت: طبیعی است که هرگونه تغییر در کشورهای همسایه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روابط دوجانبه و روابط منطقه ای و بین المللی تأثیر بگذارد. ما توسعه این کشور را از نزدیک و از نزدیک رصد می کنیم و امیدواریم که امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود.» برگردید و می توانیم روابط دوجانبه خود را با این کشور گسترش دهیم.

وی افزود: سطح روابط دو کشور بسیار بالا است و با سفرای هر دو کشور فعالیت سیاسی داریم و سرکنسولگری قزاقستان در استان گلستان فعال است و روابط بسیار خوبی بین دو کشور در همه زمینه ها برقرار شده است. مناطق «کالاها و حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل ریلی، در استفاده از راه آهن نقش دارند که از طریق اینچئون به اورشیا به عنوان یک گذرگاه مهم و استراتژیک متصل می شود.

وی ادامه داد: با کاهش تاج و بازگشت ثبات امنیتی در این کشور، روابط اقتصادی بین دو کشور توسعه خواهد یافت، بسیاری از تجارت‌ها و سرمایه‌گذاران ما در قزاقستان فعال هستند و سفارت‌های هر دو کشور بسیار تلاش می‌کنند. ما می توانیم این سطح مبادلات تجاری را چه با مبادله کالا و چه با ارائه خدمات فنی افزایش دهیم که جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها پتانسیل بالایی دارد و می تواند پروژه های مختلفی را در کشورهای همسایه از جمله قزاقستان ارائه دهد.

امیرشاهی گفت: از جمله بحث گسترش پیوندهای علمی و آموزشی کشور و تبادل استاد و دانشجو; کشاورزی فراساحلی، ارتباطات برای توسعه اقتصادی به ویژه سرمایه گذاری دامی که در استان گلستان مورد نیاز است و قزاقستان آماده و نزدیک به تامین منابع لازم است، از موضوعاتی است که در روابط دو کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: از اوایل دهه 1400 سعی کردیم از گرگان به آکتائو پرواز برقرار کنیم و 9 پرواز بین گرگان – آکتائو به طور مرتب انجام شده و تعداد زیادی از شهروندان ایرانی از جمله قزاق های مقیم ایران از این پرواز استفاده کرده اند. پرواز در کشور «مادرشان هم تاجران سفر کرد، سرمایه داران هم از این راه سفر کردند و این پرواز بستر خوبی برای توسعه روابط با قزاقستان بود و در همه زمینه ها این پرواز به تسهیل روابط کمک کرد و تجار ما می توانند به راحتی رفت و آمد کنند.

سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان خاطرنشان کرد: در کشور ما حدود 8 تا 10 هزار شهروند قزاق جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند که نقش مهمی در روابط دو کشور دارند و این امر خوبی است. فرصت تبادل بین دو کشور

امیرشاهی به معاهده اوراسیا اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان ثبات و امنیت همه جانبه در کشورهای همسایه از جمله قزاقستان است و امیدواریم با رویکرد جدید دولت جمهوری اسلامی ایران روابط با همسایگان توسعه یابد. کشورها. همسایگان به ویژه کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا که با آنها قرارداد مهمی داریم که بر اساس آن می توانیم 360 قلم کالا را با تعرفه ترجیحی یا بدون عوارض صادر کنیم.

وی گفت: بر اساس این توافق، کشورهای اوراسیا می توانند 860 قلم کالا به کشور ما وارد کنند و با ظرفیتی که با قزاقستان داریم، چه از طریق ریلی و چه از طریق هوایی و ارتباطی می تواند موثر باشد. با قزاقستان کار را برای ما آسان کنید و امیدواریم که ثبات و امنیت هر چه زودتر به کشور دوست و همسایه ما بازگردد و تجار ما بتوانند به تجارت با این کشور در مناطق مورد علاقه خود ادامه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید