روابط امنیتی ایران و قطر در جام جهانی 2022 چگونه است؟

روابط امنیتی ایران و قطر در جام جهانی 2022 چگونه است؟

همانطور که مقامات جمهوری اسلامی معتقدند، آنها شرایط ورزشگاه های قطر را کنترل کردند. یعنی این سوال که «هزاران ایرانی برای تماشای بازی‌ها و تورهای تفریحی بین دو کشور به قطر می‌روند» «به جای رفتن تماشاگران و هواداران و حتی خبرنگاران ورزشی، نیروهای امنیتی و نیروهای سیاسی و بسیج به قطر» تبدیل شد.

: روزی که قطر به جام جهانی رسید، ایرانی ها فکر می کردند این بار می توانند بدون دردسر و با هزینه کم جام جهانی را از نزدیک ببینند. حداقل این گزینه برای مردم ایران برای خرید بلیت بازی وجود داشت و حتی می توانستند هتلی برای خوابیدن در کیش پیدا کنند و برای مسابقه به قطر بروند و تا اینجای کار به نظر می رسد شرایط فراهم است. هیچکس تصور نمی کرد در ایران تظاهراتی برگزار شود که جام جهانی را تحت الشعاع قرار دهد و سیاستمداران ایرانی به دنبال راهی برای حضور جمعیت کمتر ایران در قطر باشند. جو ورزشگاه ها تحت تاثیر آنها قرار نگیرد.

البته جمهوری اسلامی شانس زیادی داشت. رابطه قطر با آنها بسیار خوب است و معلوم نبود اگر عربستان یا امارات به جای قطر میزبان این تورنمنت بودند چه اتفاقی می افتاد!

بخشی از راه حل جمهوری اسلامی برای حل این مشکل اعزام تیم عظیمی از نیروهای ارزشمند به سکو بود تا جو ورزشگاه ها در اختیار آنها قرار گیرد. اگر این تصمیم اجرا شد و خیل عظیمی از نیروهای ارزنده بیت المال به قطر رفتند تا از جو ورزشگاه توییت کنند، تشویق کنند و بابت اقدامات قبلی خود پول بگیرند. بنابراین، در حالی که خبرنگاران ورزشی از سفر به قطر ممانعت به عمل آمد، چهره های رسانه های سیاسی به قطر رفتند. از جمله مصطفی وتوکیا از اصولگرایان فعال در عرصه فرهنگ، امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان آرا، محمدرضا شهبازی مجری برنامه طنز فوتبالی، مهدی حنعلی زاده مجری برنامه بی وقفه سیاسی. برنامه، حسین دارابی، مدیر اصولگرا، دانیال معمار، سردبیر روزنامه همشهری در دوره زاقانی، علی رجبی، مجری و برنامه ریز سیاسی. در این میان نیروهای ارزشمند وزارتخانه ها نیز به قطر اعزام شدند که در یک مورد حادثه فرح عبدی «بیکاز» به شوخی سال تبدیل شد!

اقدام دیگری که با هماهنگی دولت قطر انجام شد، جلوگیری از ورود افرادی بود که برای جمهوری اسلامی مشکل ایجاد می کردند. اگر با همین هماهنگی از ورود همه خبرنگاران ایران اینترنشنال به قطر جلوگیری می شد یا کسانی که با پرچم یا تابلو و شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی به ورزشگاه می رفتند، اجازه ورود نداشتند یا مجبور بودند شعارهای خود را حذف کنند.

به گزارش رویداد۲۴، موضوع درگیری با معترضان در فایل صوتی که توسط یکی از فرماندهان سپاه ارائه شده بود، مطرح شد. در این فایل صوتی سردار قاسم قریشی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه «ایران فهرست کامل تمامی مسافران قطر را دریافت کرده است» می گوید؛ فهرستی که مقامات قطری برای بررسی سوابق مسافران ایرانی به این کشور در اختیار مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند و به گفته سردار قریشی، «قطر به ما قول داده است که به افرادی که معرفی می کنیم و حضورشان هستند اجازه دهد. مضر دارد نده ».

سردار قریشی در همین فایل صوتی می‌گوید: «مقامات قطری گفته‌اند حتی اگر شما (ایرانی‌ها) بگویید چه پرچم یا علامتی باید وارد ورزشگاه شود، ما همکاری می‌کنیم. حالا باید دید که آنها چقدر خوب اجرا خواهند کرد.”

البته ظاهراً این ایده محقق شده است; زیرا از یک سو حمید سجادی وزیر ورزش ایران اعلام کرد که در جام جهانی 2022 جو ورزشگاه های قطر را بهتر از ورزشگاه های ایران کنترل کردیم و از سوی دیگر ابراهیم رئیسی از امیر قطر تشکر کرد. عملکرد در جام جهانی

روزنامه جورزلیم پست روز گذشته در گزارشی از انجام توافقاتی بین دولت های ایران و قطر نوشت. از جمله اینکه قطر با ممنوعیت هرگونه نماد ضد ایرانی از جمله نمادهای با شعار «زنده‌گی زنان برای آزادی» و «پرچم سابق ایران به نام پرچم شیر و خورشید» و «شعارهای مربوط به زنان» در این کشور موافقت کرد. .

جورزلیم پست در گزارش خود به هک شدن خبرگزاری فارس نیز اشاره کرده و به نقل از سردار قریشی گفته است: «اسامی 500 نفر از مخالفان ایران در لیستی که قطر به ایران ارائه کرده است، قابل مشاهده است.

قطر روابط خوبی با ایران دارد و این دو کشور از دیرباز روابط دوستانه مذهبی و همسایگی را حفظ کرده اند و روابط تجاری ایران و قطر همواره برقرار بوده است. به همین دلیل جمهوری اسلامی و قطر همواره تلاش کرده اند تا روابط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را با یکدیگر حفظ کنند که مهمترین نمود آن را می توان در جام جهانی قطر مشاهده کرد. اما در برخی موارد قدرت از دست قطر خارج شد. حضور جیمی جامپ در دیدار پرتغال و اروگوئه که اتفاقا علیرضا فگانی قضاوت او را بر عهده داشت تاثیر زیادی داشت.

جیمی جامپی که وارد میدان شده بود لباسی با شعار “احترام به زن ایرانی” و شعار جنگ اوکراین بر تن کرد که در رسانه های غربی بازتاب پیدا کرد و یا در موارد دیگر زنانی با شعارهای مهسا حضور داشتند. امینی که پوشش هم داد.

تاکنون مقامات جمهوری اسلامی معتقدند که شرایط ورزشگاه های قطر با کمک دولت آن کشور کنترل شده است. یعنی موضوع «رفتن هزاران ایرانی به قطر برای تماشای بازی ها و تورهای تفریحی کشتی های کروز بین دو کشور» به کنترل حضور ایرانی ها تبدیل شد. بنابراین، هر چه تعداد ایرانیان کمتر به قطر بروند، بهتر است! و به جای تماشاگران و هواداران و حتی خبرنگاران ورزشی، نیروهای امنیتی و سیاسی و بسیج به قطر بروند. در واقع جمهوری اسلامی این اجرا را در قطر موفقیت می داند!

البته این موفقیت بهای گزافی را بر دوش مردم ایران گذاشت. سایت فراز در گزارشی نوشت: «تعدادی از حاضران در دوحه از سوی دیگر سازمان ها و نهادهای دولتی به قطر اعزام شدند که برخی از خبرنگاران تعداد آنها را تا 350 نفر تخمین زدند. حداقل هزینه سفر 10 روزه به قطر حدود 4000 دلار است. یعنی یک میلیون و 800 هزار دلار توسط انبوه مردم برای اعزام فعالان رسانه ای به قطر برای تولید محتوایی هزینه می شود که حتی به پوشش اخبار مسابقات جام جهانی هم نمی رسد.

منبع: رویداد۲۴

دیدگاهتان را بنویسید