روابط ایران و افغانستان؛ طالبان تمام تعهدات قبلی خود را زیر پا گذاشته اند

روابط ایران و افغانستان؛  طالبان تمام تعهدات قبلی خود را زیر پا گذاشته اند

روز جدید یک منبع نزدیک به حکومت ایران می گوید که حکومت ایران با طالبان به توافق رسیده است که ایران با طالبان در افغانستان نمی جنگد، در مقابل طالبان افراد مرتبط با ایران و شیعیان را نمی کشد و درگیری ایجاد نمی کند. تنش و درگیری در تی از مرز 70 کیلومتری ایران عبور نمی کند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان، تمام شروط تعیین شده توسط ایران را زیر پا گذاشته اند.

اصولگرایان درگیری های مرزی بین ایران و طالبان را نادیده می گیرند، در حالی که اصلاح طلبان این را نشانه ای از تهدید فزاینده به قدرت رسیدن طالبان علیه ایران می دانند.

رسول موسوی، یک دیپلمات ایرانی، می گوید که طالبان به دلیل ایدئولوژی آن تهدیدی برای ایران است و این گروه یک ایده ساده انگارانه نیست. ایران نگران است که اگر طالبان را تحمل نکند، این گروه به دشمنان ایران نزدیک‌تر خواهد شد.»

این در حالی است که اصولگرایان مخالف دیپلم هستند. خبرگزاری های محافظه کار می گویند که تیراندازی طالبان به دلیل یک اشتباه و عبور دهقان بوده است. اصلاح طلبان مانند اکثریت ایرانیان فرقی بین طالبان و داعش قائل نیستند و از مدیریت این گروه توسط دولت اصلی انتقاد می کنند.

عبدالله رمضان زاده، یکی از چهره های اصلاح طلب، می گوید که دولت اصلی سیاست روشنی در قبال طالبان ندارد. وی پیشتر هشدار داده بود که عربستان سعودی از طالبان در مرزهای ایران استفاده می کند.

میثم شرفی، فعال اصلاح طلب می گوید که استراتژی طالبان این است که وارد میدان شده و وقت بگذارد. این در حالی است که خبرگزاری های اصولگرا فارس و تسنیم علت درگیری مرزی را درک نادرست از مرز می دانند. روزنامه جوان نیز ترس اصلاح طلبان را «افزایش یافتن» توصیف کرد. با این حال برخی از فعالان اصولگرا در فضای مجازی نوشتند، اگر درگیری در سطح توپخانه و تبادل آتش سنگین صورت می گرفت، چگونه ممکن است این درگیری نتیجه سوء تفاهم و درک نادرست از مرز باشد؟! روزنامه میانه رو جمهوری اسلامی می نویسد که طالبان ماهیت واقعی و چهره تروریستی خود را با آخرین عملیات های مرزی خود نشان داده اند.

یک منبع نزدیک به دولت ایران به میدل ایست آی گفت که دولت ایران با طالبان به توافق رسیده است که ایران با طالبان در افغانستان نجنگد و طالبان ایرانیان و شیعیان را نکشند و درگیری ایجاد خواهد شد. در 70 کیلومتری مرز با ایران تنش و درگیری رخ نمی دهد. این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان، تمام شروط تعیین شده توسط ایران را زیر پا گذاشته اند.

یک دیپلمات سابق به Middle East I گفت: «درگیری‌های مرزی اخیر زنگ خطری برای ایران است.» او گفت که ممکن است با تحکیم قدرت طالبان در آینده چنین حوادث بیشتری رخ دهد. این دیپلمات بازنشسته می گوید نگرانی تهران این است که یک رویارویی شدید با طالبان این گروه را به ریاض و واشنگتن سوق دهد. او می گوید که توطئه ای برای وادار کردن ایران به جنگ با طالبان در مرزهای شرقی وجود دارد.

یک کارشناس ایرانی درباره افغانستان می گوید: «وضعیت پیچیده است. او به میدل ایست آی. طالبان گفت: “طالبان توافق، تعهد و وعده را درک نمی کنند. آنها سازمان یافته و یکپارچه نیستند. آنها ماهیت قبیله ای دارند. آنها تصمیمات قبیله ای و قومی می گیرند. ایران نمی تواند رفتار طالبان را پیش بینی کند.” هسته اصلی تشکیل خلافت با ایدئولوژی شیعی ایران در تضاد است.

«طالبان از نظر ایدئولوژیک به سعودی ها نزدیک هستند. همزمان با رقابت ایران با عربستان سعودی، طالبان یک تهدید بلندمدت برای ایران است. در دراز مدت، طالبان روابط خوبی با ایران نخواهند داشت. مشکل ایران با این گروه جدی‌تر خواهد بود، به‌ویژه «مسئله آب و سدهایی که افغان‌ها بر روی رودخانه هیرمند در هیرمند می‌سازند، اگر قانون و امور آب ایران را در نظر نگیرند، روابط تهران و کابل خواهد شد. تحت فشار قرار گرفته است.”

دیدگاهتان را بنویسید