روابط دیپلماتیک با قطر تأثیر مثبتی بر اقتصاد دارد


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1810946

مهدی بصیرت گفت: راهبرد دولت سیزدهم در قبال همسایگان، تسهیل در مذاکرات تجاری و سیاسی ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر مهدی بصیرت کارشناس اقتصادی خوزستان در گفتگو با خبرنگار رهیاب اظهار داشت: بدون شک این تعاملات می تواند در تقویت روابط دو کشور و حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی موثر باشد و همچنین قطر می تواند شریک قابل اعتمادی برای اقتصاد ایران باشد. اما این باید انجام شود. وی خاطرنشان کرد: قطر نیز به دنبال دفاع از منافع خود با توجه به تحریم های ثانویه است.

وی افزود: این روابط راهبردی راه جدیدی برای امارات برای تجارت و حتی خنثی کردن تحریم ها است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به زمانی که قطر با تحریم های امارات روبه رو بود و عربستان و ایران به آنها کمک کردند، گفت: قطر در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و در شرایط فعلی نسبت به یک کشور تا حدودی جایگاه معتدل تری نسبت به ایران دارد. او به یک دوست تبدیل شده است و می تواند با عمان برای برقراری روابط منطقه ای بهتر میانجیگری کند.

بصیرت گفت: این روابط می تواند مذاکرات تجاری و سیاسی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس را تسهیل کند و همچنین بخشی از ظرفیت بازار در این حوزه را محقق کند که تاکنون از آن استفاده نشده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بازار خلیج فارس ظرفیت 400 میلیونی دارد که به دلیل کمبودها، اقتصاد بد داخلی و تحریم ها مغفول مانده بود، ایران می تواند کالاهای زیادی تولید و به این بازار صادر کند.

آفرودیت: البته صنعت تولید داخلی نباید به گونه ای توسعه یابد که از سبد مصرفی کالاهای مصرفی مردم خارج و صادر شود و مازاد تولید در این بازار عرضه شود.

روابط دیپلماتیک با قطر مانع از تشکیل یک جبهه متحد علیه ایران در عرصه سیاست خارجی شده است، اما علیرغم تأثیرات مثبتی که در حوزه اقتصادی داشته است، چون این کشور کوچک و کم جمعیت است، نمی تواند بزرگ باشد. مقیاس و همچنین نیاز به ارتباط با کشورهای دیگر داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید