روحانی؛ آیا دولت مقصر است؟

روحانی؛  آیا دولت مقصر است؟

روز جدید : این فرافکنی برای دولت های سنتی قبلی است که در هر دولتی تکرار می شود. به نظر می رسد برای هر دولتی که بر سر کار می آید به رسم مهمی تبدیل شده است که دولت قبلی را عامل مشکلات کشور بداند. زمانی که دولت حسن روحانی روی کار بود، سیدابراهیم رئیسی که به عنوان رئیس قوه قضائیه بود، یک بار در واکنش به اظهارات اعضای دولت گفت که بهتر است آقای روحانی با اعضای دولت قبلی خود مناظره کند. که یکبار برای همیشه می توان تکلیف را مشخص کرد.این بحث را تمام کنید که مقصر دولت قبل است. اکنون با روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی همچنان این بحث که دولت قبل مقصر است تکرار می شود. نه تنها دولت ها، بلکه نمایندگان مجلس و حامیان دولت نیز در اظهارات مختلف مدعی هستند که دولت قبل مسبب مشکلات کنونی کشور است. هادی بیگی نژاد نماینده ملایر در مجلس در نطق خود تحلیل کرد که مسبب تمام مشکلات کنونی دولت حسن روحانی او بوده است. وی به خبرنگار مهر گفت: نتیجه مدیریت ضعیف ارزی توسط دولت روحانی منجر به کاهش ارزش پول ملی ما شده است به طوری که ارزش پول کشورمان به حدود یک و یازده کاهش یافته است. سایر کالاها نیز متناسب با قیمت ارز رشد می کنند. افزایش فعلی قیمت ها عمدتاً نتیجه اقدامات اقتصادی اشتباه در دولت قبل است. ریشه مشکلات اقتصادی کنونی کشور، مدیریت ضعیف دولت قبل است و نمی توان گفت در گذشته اتفاقی نیفتاده است و باید تخلفات گذشته را برای مردم توضیح دهیم. دولت روحانی اعلام کرده است که ارز کافی داریم و برای هر نفر 4200 تن حتی برای پیاده روی ها توزیع می کنیم. وی ادامه داد: نتیجه این رویکرد اشتباه این بود که میزان ذخایر ارزی در کشور ما کاهش یافت، قیمت ارز به شدت افزایش یافت و دولت روحانی مجبور شد پایه پولی را افزایش دهد و به چاپ پول روی آورد که این موضوع نیز باعث افزایش نقدینگی و تورم.”

بیگی نژاد تاکید کرد: مردم باید به این نکته توجه کنند که افزایش قیمت های فعلی هیچ ارتباطی با دولت اصلی ندارد و این افزایش قیمت ها ناشی از سیاست غلط اقتصادی دولت تدبیر و امید است. آن را می خریم و به قیمت 4200 تن به وارد کننده گندم می دهیم. واردکنندگان گندم و مواد اولیه دامی را با ارز ترجیحی وارد می کردند و انتظار می رفت کالاهای اساسی با قیمت پایین به دست مردم برسد، اما اینطور نبود. بین ارزهای آزاد و ارز ترجیحی تفاوت زیادی وجود داشت و این مشکل بسیاری از مردم را وسوسه کرد و باعث فساد، شکاف طبقاتی و ناتوانی در رسیدن کالاها به قیمت ارزان به مردم شد.

این سخنان با توجه به سخنان کارمندان سابق دولت بیان می‌شود که نشان می‌دهد هر دولت جدیدی که روی کار می‌آید، مدعی است که وضعیت نامطلوب را از دولت گذشته گرفته است. پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پاسخ به سوالی با یادآوری ناکارآمدی دولت روحانی گفت: رئیس دولت در بدترین شرایط تحویل داده شد. «امروز بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند که در این هشت سال حکومت چه کسی متولی اقتصاد بوده است. وی گفت: همه می دانند که اصلاح طلبان و کارگزاران بیشترین نقش را داشتند. آنها بودند که در انتخابات 92 و 96 زمینه را برای روی کار آمدن روحانی فراهم کردند و امروز باید پاسخگو باشند. اما آنها می خواهند از شر مشکلات ایجاد شده توسط دولت خلاص شوند که به نظر من مردم آن را قبول ندارند.»

مهر به عنوان یک رسانه حامی اصول گرا و حامی دولت نیز همین خط را دنبال می کند. تصمیم دولت سیزدهم برای اجرای طرح کارت الکترونیک با موجی از هجمه ها و تخریب ها از مثلث «بله» یعنی. اقدامات، اصلاحات و کارگزاری ها، گروهی که در دولت تدبیر و امید بودند. این خبرگزاری دیروز در گزارشی نوشت. در هشت سال گذشته، چهار سال در مجلس سابق نفوذ و کرسی وجود داشت؛ همان افرادی که مسبب بسیاری از اوضاع نابسامان فعلی هستند و سعی در قانع کردن نداشتند. افکار عمومی این فعالان سیاسی برای اینکه از عرصه سیاسی دور نمانند، توئیت ها، یادداشت ها و ده ها ترفند دیگر را برای کارمندان دولت منتشر می کنند و گاه از دولت انتقاد می کنند که خواهان اقتصاد در مسیر درست و پایان دادن به تبعیض است. و بی عدالتی که با رمز «4200 دلار در دوران اصلاحات» شکل گرفت.

البته آژانس مهر در این مسیر تنها نیست. رسانه هایی مانند مشرق نیز با انتشار گزارش های مختلفی تلاش کرده اند عملکرد دولت را مثبت و اگر مشکلی در کشور وجود دارد، میراث دولت قبل است. مشرق می نویسد: چشم اندازی امیدوارکننده برای آینده منجر به تشکیل کمیته عملیات روانی روحانی به ریاست برخی وزرا شده است. یکی از مهمترین وظایف این گروه محاسبه خسارت دولت تدبیر با هزینه دولت سیزدهم است. جلسات این کمیسیون به طور مرتب در دفتر یکی از وزیران سابق در یکی از برج های معروف برگزار می شود. در شرایطی که تهمت و خودنمایی سران دولت روحانی آزاد است، عده ای به راحتی می توانند روی سرمایه اجتماعی شرط بندی کنند. اکنون که متهم با نظر شخصی خود به عرصه سیاست بازگشته است. «زمان آن رسیده است که معمار اصلی آسیب نهاد دولتی بدون روتوش و ملاحظات سیاسی با مردم روبرو شود. كميسيون عملياتي روانپزشكي در چنين شرايطي توان بازي كردن را ندارد!» اين در حالي است كه دولت اصلي وارد سال دوم خود مي شود و اين دولت تصميمات مهمي در حوزه هاي مختلف كشور گرفته است كه تاثير بسزايي در عادي مردم داشته است. این دولت در حال حاضر مسئولیت تصمیمات خود را بر عهده نخواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید