روزنامه های امروز در سرمقاله های خود چه می نویسند؟


ساعت: 08:25
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913884

با نگاهی به سرمقاله ها و یادداشت های روزانه روزنامه های کثیرالانتشار کشور، از جمله زمستان سخت در اروپا، دو آتش بازی در ایران، فریاد زلنسکی، می توان به استفاده ابزاری از حقوق بشر پی برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با نگاهی به سرمقاله ها و یادداشت های روزانه روزنامه های کثیرالانتشار کشور، از جمله زمستان سخت در اروپا، دو آتش بازی در ایران، فریاد زلنسکی، می توان به استفاده ابزاری از حقوق بشر پی برد.


کائنات: وی در یادداشت روزانه خود با عنوان «زمستان سخت در اروپا، دو آتش بازی در ایران» نوشت: لندن 8 درجه; پاریس 3 درجه و برلین 5 درجه. یک ماه مانده به شروع فصل زمستان، این دماهای ثبت شده در 24 ساعت گذشته در شهرهای بزرگ اروپایی است. شهروندان اروپایی به طور گسترده ای از هیزم برای گرم کردن خانه های خود استفاده می کنند. روشی که حدود 300 سال پیش در قرن هجدهم برای گرم کردن خانه ها استفاده می شد. به گزارش روزنامه لوموند، در فرانسه قیمت گلوله های چوبی نسبت به سال گذشته 90 درصد افزایش یافته و به دلیل افزایش تقاضا، عرضه آن به شهروندان با مشکل مواجه شده است. در آلمان قیمت هیزم و چوب به دلیل تقاضای زیاد 7.85 درصد افزایش یافته است و آن طور که اعضای انجمن جنگلبانی این کشور می گویند: سرقت چوب از مراتع و جنگل ها هر روز بیشتر می شود. نگران کننده تر از این هشدار وزیر بهداشت آلمان کارل لوتریش بود که گفت: “احتمال تعطیلی بیمارستان های آلمان به دلیل بحران سوخت و تورم فعلی وجود دارد.” انتخاب بین تغذیه یا گرم ماندن یک چالش جدی است که با آن روبرو هستیم. شهروندان انگلیس و البته به گفته شهردار لندن، انگلیسی ها قادر به هیچ کدام نیستند. هر دو از گرسنگی و سرما رنج خواهند برد. مشاهده هر انسانی در چنین شرایطی، چه در اروپا و چه در آفریقا، قابل توجه است. اما به نظر می رسد که وضعیت برای شهروندان اروپایی می تواند بدتر شود. تعطیلی کارخانه ها به معنای افزایش بیکاری است و این همان کابوسی است که اکنون گریبانگیر آنها شده است. مدیران BASF، بزرگترین کارخانه شیمیایی جهان در آلمان، به وال استریت ژورنال گفتند که ممکن است تولید را متوقف کنند.


وطن امروز: نوید مومین در یادداشتی با عنوان «زلنسکی را به گریه بیانداز» می نویسد: این روزها رئیس جمهور اوکراین بار دیگر به یک سیاستمدار بیش فعال در نظام بین الملل تبدیل شده است تا رسانه های غربی سریعتر و عمیق تر به یأس و سردرگمی او در میدان نبرد بپردازند. . برابری! اما حوادثی که در روزهای اخیر رخ داده است، زلنسکی را از اربابان خود در اقیانوس اطلس ناامید و غمگین کرده است. ولودیمیر زلنسکی این روزها با 2 اتفاق به ظاهر مجزا اما پیوسته مواجه است که تحقق نهایی هر کدام می تواند آینده او را تباه کند.. موضوع اول به نشست اخیر روسای اطلاعات آمریکا و روسیه در آنکارا بازمی گردد. مقامات کاخ سفید می گویند که هدف از دیدار ویلیام برنز و سرگئی نازیشکین، روسای سرویس های اطلاعاتی روسیه و آمریکا در آنکارا، پایتخت ترکیه، بحث درباره جنگ در اوکراین نبوده و مقامات آمریکایی هرگز تصمیمی در این باره نخواهند گرفت. سرنوشت اوکراین بدون مشورت با مقامات آن کشور جنگ زده. ! منابع رسمی در سیا همچنین بر محدود کردن موضوع مذاکرات اخیر آنکارا به مسئله کلی و مبهم تلاش برای از بین بردن سلاح های هسته ای و جلوگیری از درگیری های غیرقابل کنترل تاکید کردند. با این حال، زلنسکی و دیگر مقامات اروپایی به وضوح می‌دانند که چنین نشست مهمی احتمالاً دستور کار دیگری جز جنگ در اوکراین نداشته است! سکوت مقامات کرملین در رد یا تایید ادعای کاخ سفید، فرضیات نگران‌کننده‌ای را که در ذهن زلنسکی و همراهانش ایجاد شده است، قوی‌تر می‌کند. مشکل مشخص است! زلنسکی عمیقاً نگران است که مقامات آمریکایی به راحتی او را در جریان دیپلماسی مخفی و رایزنی های غیررسمی خود برای منافع کوتاه مدت کاخ سفید قربانی کنند.


اطلاعات: وی در یادداشت روزانه خود با عنوان استفاده ابزاری از حقوق بشر نوشت: در بررسی سیر تاریخی نهاد حقوق بشر سازمان ملل و تجربه آن در بحران های مختلف چه در سطح منطقه و چه در کشورهای خاص، در روابط بین الملل و تقابل شرق و قدرت های غربی، اعم از دولت ها و ملت های حاکم بر این باورند که نهاد حقوق بشر سازمان ملل متحد همواره اهرم فشار و ابزاری در دایره جنگ قدرت بوده است. اکنون دولت آلمان به نمایندگی از دولت های آمریکا، فرانسه و انگلیس، اجرای طرح سازمان ملل برای فشار حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز می کند.. به گزارش منابع خبری، «در سی و پنجمین نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز پنجشنبه سوم دسامبر برگزار شد، کشورهای عضو به قطعنامه تشکیل کمیسیون حقیقت یاب رای دادند که با ۲۵ رأی موافق، ۶ رأی تشکیل شد. مخالف و 15 رای ممتنع.» این کمیسیون تصویب شد. لازم به ذکر است که اگر کمیسیون حقیقت یاب مستقل در ایران تشکیل شود، اولین بار پس از انقلاب است که چنین اتفاقی رخ می دهد. پیش از آن گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران حضور داشت و به این ترتیب به مسائل حقوق بشر در ایران پرداخته شد. حال سوال اینجاست که سازوکار کمیسیون مستقل حقیقت یاب با مکانیسم قبلی یعنی گزارشگر ویژه چه تفاوتی دارد؟


ایران: حسین فاطمی در مطلبی با عنوان «تشکیل کابینه با صهیونیست های افراطی» نوشت: رسانه های رژیم صهیونیستی از باز شدن پرونده تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی خبر می دهند که نشان می دهد بنیامین نتانیاهو برخلاف حرف اولیه خود تاکید، در حال تشکیل کابینه است و برای اکثریت یهودیان نهایی است. به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی برای پیوستن به دولت جدید با حزب قدرت یهود به رهبری ایتامار بن گویر قرارداد امضا کرد. بر اساس این توافق، بن گوئر به عنوان وزیر امنیت داخلی که اختیاراتش شامل مدیریت گشت مرزی کرانه باختری است، خدمت خواهد کرد. او همچنین به پرونده های Negev و Hebron رسیدگی خواهد کرد. این توافق به معنای تشکیل کامل دولت نیست، بلکه وزارت امنیت داخلی را به کابینه امنیتی بن گویر می دهد. بر اساس این گزارش، لیکود در حال حاضر مشغول رایزنی های مشارکتی با سایر احزاب برای تشکیل دولت جدید است.


جام جم: علی رحیمی در یادداشتی با عنوان «توپ را به زمین دیگران نزن» نوشت: «فرهنگ از جمله واژه‌های ملموسی است که این روزها زیاد پرتاب می‌شود. بسیاری از مسئولان فرهنگی و غیر فرهنگی هستند که با پیش آمدن شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… سریع به این واژه متوسل می شوند. بحران و اصطلاح باید فرهنگ پذیر شود، فرهنگ پذیر نیست، می خواهیم فرهنگ سازی کنیم و… مصاحبه ها و در حین سخنرانی از جلسات خود استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید