روزهای حساس گفتگو؛ در انتظار نشانه هایی از عزم و جدیت واشنگتن

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با خوزه مانوئل آلبارز وزیر امور خارجه اسپانیا در خصوص لغو تحریم ها علیه ایران در وین گفت و گو کرد که در این زمینه سه کشور اروپایی باید به نقش خود در این زمینه توجه کنند. اعضا شورا و به دنبال احترام به حقوق و منافع مشروع ایران هستند.

امیر عبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی دیدار کرد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامی ابتکارات و پیشنهادات ممکن را ارائه کرده است، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که آمریکا و سه کشور اروپایی با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم اراده واقعی برای دستیابی به توافق را از خود نشان دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر ابتکارات ایران نبود تا این حد به توافق نزدیک نمی شدیم، اما طرف مقابل بداند که تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.


روزهای حساس گفتگو؛  در انتظار نشانه هایی از عزم و جدیت واشنگتن

نمی توان نادیده گرفت که عدم تصمیم گیری سیاسی و اراده قوی از سوی واشنگتن باعث طولانی شدن این مذاکرات شده است. آمریکا همواره در تلاش است تا با بازی ها و بازی های تکراری توپ را در ایران به زمین بیندازد و جمهوری اسلامی را مقصر وضعیت فعلی در موضوع برجام بداند.

در پی رایزنی های دیپلماتیک با محوریت رفع تحریم ها در وین، علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و نماینده اتحادیه اروپا در وین دیدار کرد.

رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان پس از دیدارهایش در وین با وانگ کوان رئیس تیم مذاکره کننده چین نیز دیدار کرد.


روزهای حساس گفتگو؛  در انتظار نشانه هایی از عزم و جدیت واشنگتن

در هفته های اخیر مذاکراتی در سطوح مختلف و در قالب های مختلف بین هیئت های مذاکره کننده انجام شده است. تیم مذاکره کننده کشورمان بر اساس اصول و دستورالعمل ها، پیشنهادات و خواسته های صریح خود را روی میز مذاکره قرار داده و برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش می کند.

اگرچه نشانه هایی از پیشرفت در روند مذاکرات وجود دارد، اما کشورهای غربی باید از مقصر دانستن ایران در شرایط فعلی مذاکرات خودداری کنند و با توجه به اینکه به هیچ یک از تعهدات خود در توافقات قبلی عمل نکرده اند، نسبت به تعهدات در توافق احتمالی آینده تصمیم گیری کنند.

در این راستا، موضوع امنیت یکی از موضوعاتی است که ایران به آن پرداخته است. با توجه به تعهدات آمریکا در موضوع برجام، ایران اصرار دارد اراده خود را به صورت جدی و قابل راستی آزمایی نشان دهد. ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که اجرای آن توسط ایالات متحده در صورت توافق پایدار است.

در حوزه لغو تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران بر لغو تمامی تحریم های اعمال شده توسط ترامپ علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران پس از خروج از برجام اصرار دارد. ایران همچنین تاکید می کند که تحریم ها مانع از بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام شده است.

در ماه گذشته کار فشرده ای برای نهایی کردن متن پیش نویس توافق احتمالی در وین انجام شده است که طی آن دو بسته پیشنهادی، یکی از غرب و دیگری از سوی هیئت ایرانی روی میز بود.

در حالی که مذاکره کنندگان اذعان دارند که مذاکرات رو به اتمام است، برخی از تلاش های رسانه های غربی برای تحریف روند گفتگو و توصیف نحوه نگارش متون ادامه دارد.

وانگ کوان، مذاکره کننده ارشد چینی یکشنبه شب پس از دیدار با هیات ایرانی در وین در چارچوب هشتمین دور مذاکرات تحریم ها گفت: “تلاش های بسیار خوبی برای کاهش نابرابری ها انجام می شود.” ما برای کاهش اختلافات تلاش می کنیم و تلاش های بسیار خوبی در این زمینه انجام می شود.


روزهای حساس گفتگو؛  در انتظار نشانه هایی از عزم و جدیت واشنگتن

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران هفته گذشته با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: پس از هفته ها مذاکره فشرده، بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم، اما تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نشده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف واقع گرایی، پرهیز از اسراف و توجه به تجربه چهار سال اخیر ضروری است، گفت: زمان تصمیم گیری طرف های مذاکره فرا رسیده است.

250 نماینده مجلس دیروز (یکشنبه) در بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور تاکید کردند که با روی خط قرمز قرار دادن منافع مردم ایران بدون دریافت تضمین های لازم، تعهدی به توافق با بدهکاران ندارند.

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه نگرانی خود از توافق جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در نشست هفتگی دولت اسرائیل در روز یکشنبه گفت که به احتمال زیاد به زودی توافقی حاصل خواهد شد.

وی با ابراز نگرانی از آینده رژیم صهیونیستی، گفت: این رژیم برای تامین امنیت خود و صهیونیست ها برای مرحله بعدی آماده می شود.


روزهای حساس گفتگو؛  در انتظار نشانه هایی از عزم و جدیت واشنگتن

دور هشتم مذاکرات که از 6 ژانویه در وین آغاز شد، یکی از طولانی ترین دورهای مذاکرات است که شرکت کنندگان در آن پیش نویس توافقنامه را نهایی کرده و برخی از مسائل مورد مناقشه را حل و فصل کردند. اکثریت هیأت ها اذعان دارند که با وجود پیچیدگی برخی مسائل، مذاکرات رو به جلو است.

دیدگاهتان را بنویسید