روزه در مبتلایان به بیماری عروق کرونر قلب تاثیری ندارد / برای تغذیه بیماران چه باید کرد و چه نباید کرد


زمان: 08:31
تاریخ انتشار: 1401/01/18
شناسه خبر: 1820163

مسعود فیروزکوهی متخصص تغذیه گفت: در عصر تاج نشینی اگر بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنیم و از تردد به مکان های شلوغ پرهیز کنیم، برای انجام تکلیف گرسنگی مشکلی پیش نمی آید.

با شیوع ویروس کرونا که سال هاست سایه خود را در سراسر جهان و در محافل پراکنده کرده است، موجی از نگرانی های بهداشتی در بین مردم در حال شکل گیری است. و این روزها که همه در خشم الهی هستند، ترس ها جدی تر شده است، زیرا بسیاری بر این باورند که گرسنگی و کمبود مواد مغذی مورد نیاز سیستم ایمنی آنها را ضعیف می کند و خطر ابتلا به ویروس تاج را افزایش می دهد.

به گفته کارشناسان، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تقویت روح و جسم است و شرایط آن در دوران تاج گذاری با سال های قبل از تاج گذاری فرقی نمی کند. بلکه اهمیت مراقبت های بهداشتی دو چندان شده است.

توصیه های تغذیه ای برای روزه داری در دوران تاج

مسعود فیروزکوهی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت خوردن تاج گل در ماه مبارک رمضان گفت: رژیم غذایی خود را روزه بگیرید اما افرادی که بین بهبودی و بیماری هستند می توانند با نظر پزشک روزه بگیرند.

وی توصیه هایی را برای روزه داری در ماه مبارک رمضان بیان کرد و گفت: روزه گرفتن در بیشتر افراد باعث بهبود وضعیت جسمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

وی افزود: در اسلام علاوه بر ماه مبارک رمضان، در اول، وسط و آخر ماه قمری به روزه گرفتن سفارش شده است که اگر به همه این احکام عمل کنیم، شرایط بهتر از الان می شود.

این متخصص تغذیه افزود: در تاج نیز اگر بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنیم و از تردد در مکان های شلوغ پرهیز کنیم و استراحت کافی داشته باشیم، برای انجام این واجب مشکلی پیش نمی آید.

وی تاکید کرد: از آنجایی که صبحانه در روزه داری بسیار مهم است، باید از غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین، سالاد و سبزیجات، خورش، سبزیجات، آلو، کرفس، پاستا و گوشت چرخ کرده یا آبگوشت کم چرب استفاده کرد. در طول روز از شربت های کم قند یا تخم مرغ شربتی و خاکشیر و همچنین سالاد و سبزیجات استفاده می کرد.


فیروزکوهی با تاکید بر اینکه باید از مصرف غذاهای شیرین و پرچرب پرهیز شود، گفت: غذاهای ترش و خشک مانند کباب، شام و … باعث تشنگی در طول روز می شود که در این زمینه روزه داران باید همیشه احساس خشکی دهان و گلو کنند. آب داخل دهان را بشویید تا دهان و گلو مرطوب و تمیز شود.


وی افزود: در غذای افطار نیز باید از مایعات و نوشیدنی های ولرم استفاده شود زیرا مری و معده را برای غذا آماده می کند، غذاهای پرکالری و پرحجم در این غذا مطلوب است و می توان از غذاهای شیرین مانند خرما و سبزیجات استفاده کرد. ” اما در مصرف زولبیا بامیه باید احتیاط کرد و از مصرف پنیر کم چرب، سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار، عسل و گردو در غذای افطار خودداری کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه شام ​​باید حداقل 2 ساعت بعد از افطار خورده شود، افزود: خانواده های دارای کودک و نوجوان روزه دار این وعده را جدی بگیرند و در این ایام از غذاهای حرام در سحری استفاده کنند.همچنین می توانند از شربت، آب میوه، عرقیات استفاده کنند ماست، دوغ، شیر تازه، آجیل، مغزها، دانه‌ها و تنقلات بدون شیرینی که به سیستم ایمنی و مقاومت بدن آسیب نمی‌رسانند. و حتی در شرایط کرونری نیز می‌توانیم به خوبی روزه بگیریم.

فیروزکوهی با بیان اینکه روزه داری علاوه بر نشاط روحی به سلامت بدن نیز کمک می کند، ادامه داد: روزه داری صحیح و اصولی همه گروه های غذایی در صبح و افطار غذا و مایعات به اندازه کافی و فراوان استفاده می شود. هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف نمی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید