«روزه سخت» و «گرسنگی بیمار» با چند اشتباه رایج غذایی در ماه رمضان/ چرا چای و هندوانه روزه داران را تشنه می کند؟


ساعت: 16:36
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819553

گفتگوی دانا با متخصص تغذیه و تغذیه؛

این متخصص تغذیه ایرانی گفت: با وجود اینکه بارها در مورد رژیم ماه مبارک رمضان گفته شده است، اما متاسفانه برخی از شبکه های مجازی همچنان توصیه های غلط غذایی را منتشر می کنند. در عین حال گروهی از هموطنان با پیروی از عادات غذایی خطرناک، گرسنگی را برای خود سخت و خطرناک می کنند.


دکتر آزاده بیات، متخصص تغذیه و تغذیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص عادات غذایی نادرست که در ماه مبارک رمضان مشکلاتی را ایجاد می کند، نکاتی را یادآور شد و گفت: اولین نکته این است که مردم بدانند هر آنچه در فضای مجازی پیرامون هر موضوعی و در هر زمینه ای منتشر می شود. لزوما درست نیست و مردم باید به تجربه پشت صحبت های یک متخصص توجه کنند، در حالی که متاسفانه برخی از پزشکان و مهندسان خودآموخته در فضای مجازی، گروه های راه اندازی، مطالبی را بیان می کنند و برخی فالوورها نه تنها به خواسته های خود نمی رسند. با پیروی از سخنانشان هدف را دنبال می کنند، اما گاهی درست برعکس هدف و انتظارشان برایشان محقق می شود.

وی گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، افراد با توجه به اهمیتی که برای رژیم غذایی خود و خانواده خود قائل هستند، اشتباهات رایجی در تغذیه مرتکب شده اند. اما در ماه مبارک رمضان چون روزه داران چندین ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند باید بدانند که در فاصله افطار تا شکر باید با تغذیه مناسب از کاهش قوای بدنی جلوگیری کنند. اگر این کار به درستی انجام نشود در آینده نزدیک مشکلات جدی برای روزه داران به وجود خواهد آمد. با در نظر گرفتن این موضوع، من قصد ندارم آن را چندین بار قبلاً تکرار کنم. تنها هدفم اشاره به عادات غلط خوردن و آشامیدن مردم در این ماه است که به صورت موردی به آن خواهم پرداخت.


افطار با آب سرد؛ خطرناک ترین عادت ماه مبارک


50e2e2c9 37ba 4b10 850d fedc0b42f7d8 خبر خاکستری

این کارشناس تغذیه افزود: یکی از عادات مهم و خطرناک بسیاری از هموطنان قطع روزه با آب سرد و گاهی با آب یخ برای رفع تشنگی چند ساعته در هنگام افطار است. این عادت واقعاً خطرناک است. زیرا بدن چندین ساعت متوالی گرمای خاص خود را دارد. به خصوص پس از اینکه تا چند ساعت هیچ غذا یا نوشیدنی وارد بدن نشود که می تواند دمای بدن را کمی متعادل کند. بنابراین به محض ورود آب سرد به بدن، برخی از اندام های داخلی به ویژه کبد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که مقدار چربی باقی مانده در معده و دستگاه گوارش ماساژ داده شود. در نهایت این امر منجر به بیماری های مهمی مانند بیماری های کبدی و کلیوی خواهد شد.


غذای اصلی ماه رمضان صحرا است نه افطار!


fb640c0c 043b 4530 adaa 28102db7c510 خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: متأسفانه بسیاری از مردم به دلیل گرسنگی پس از چند ساعت روزه داری حتی عادت به افطار قبل از شام ندارند و با شنیدن اذان شروع به خوردن می کنند. در حالی که این دسته از افراد باید بدانند که افطار و شکر صرفاً برای دریافت مقداری فیبر و ویتامین های مورد نیاز بدن است، مثلاً دریافت مقداری قند از طریق خرما یا عسل و چند واحد میوه. سبزیجات و یک شام کوچک که می تواند آنها را به سحر برساند. بعد از سحر باید واحدهای پروتئین و سایر غذاهای سنگین تر مصرف شود. مردم باید بدانند که وعده غذایی اصلی ماه رمضان صحرا است نه افطار!


چرا چای و هندوانه گرسنگان را بیشتر تشنه می کند؟


1a13ae46 5b22 47ad 8fbb 898c4e6a7609 خبر خاکستری

بیات به فلسفه غلط نوشیدن زیاد چای در این ماه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اشتباهات رایج مردم در این ماه نوشیدن زیاد چای از فاصله افطار و شکر است. مخصوصاً مردم بر این باورند که برای رفع تشنگی، به ویژه بعد از خوردن غذاهای سرخ شده و سنگین و فشرده، نوشیدن چند فنجان چای تا اذان صبح است. زیرا باور عمومی بر این است که چای در طول روز تشنگی شما را برطرف می کند. نمی دانند به دلیل خاصیت مدر و مدر چای و مواد حاوی کافئین، نوشیدن چای غلیظ و غلیظ یا چای زیاد قبل از اذان صبح به رفع تشنگی کمک می کند. زیرا فردی که در طول روز چای زیاد نوشیده و چندین بار به توالت می رود، فقط آب بدن خود را از دست می دهد و این باعث تشنگی بیشتر می شود. حتی استفاده از میوه های آبکی مانند هندوانه نیز همین مشکل را خواهد داشت و منجر به کم آبی سریع بدن و در نتیجه تشنگی بیشتر گرسنگان می شود. خیلی ها را دیده ام که با وجود نوشیدن چای و هندوانه زیاد در طول روز بیشتر از همیشه تشنه هستند و با همین استدلال ساده آنها را متوجه این عملکرد بدن و علت تشنگی در چنین افرادی کردم. .


غم روزه دارانی که غذاهای چرب و شور و فراوان می خورند


6b397801 6c54 4de5 a54c f10dfbc23580 خبر خاکستری

این متخصص تغذیه ایرانی در پایان سخنان خود به چند نکته کلیدی اشاره کرد و گفت: اگر مردم به درستی و اصولی روزه بگیرند هرگز مشکلی برایشان پیش نمی آید. مثلاً با پرهیز از تهیه و مصرف غذاهای شور و چرب، مشکل تشنگی نخواهند داشت. علاوه بر این، خوردن غذاهای ساده و بدون روغن و نمک به بدن کمک می کند تا قدرت خود را بازیابد. برای جلوگیری از تشنگی و ایجاد نشاط در طول روز، روزه داران باید بعد از افطار با خوردن میوه های فصل به ویژه سالادهای ساده از کاهو کمک کنند. چون کاهو آب زیادی دارد و اگر سالاد با لیمو ترش تازه یا آبلیمو مزه دار شود، ضمن تضمین یک روز بدون تشنگی، به افزایش مقاومت بدن و استقامت سیستم ایمنی نیز کمک می کند. در حالی که پیروی از عادات غذایی نادرست سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد.


با تغذیه مناسب و استراحت کامل سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

وی در خاتمه افزود: خواب کافی در شب و صبح موجب آرامش و تقویت بدن می شود. کافی است بعد از یک ماه در ماه رمضان با رعایت یک رژیم غذایی ساده اثرات آن را روی صورت، خلق و خو و بدن خود مشاهده کنید. پرخوری به طور کلی در این ماه ممنوع است. این کار دستگاه گوارش و سایر سیستم های بدن مانند سیستم ایمنی را تازه می کند. اما شناخت عادات نادرستی که افراد به یکدیگر توصیه می کنند و دوری از این عادات یکی از راه های مهمی است که هم می تواند بدن را در برابر تهدیدات حفظ کند و هم در ماه مبارک رمضان کمک کند.بگذارید آن را پشت سر بگذاریم شما با آرامش کمتری و مشکل. ضمناً توصیه اولیه خود را مجدداً تکرار می‌کنم که مردم اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد مشاوره روزه‌داری یا در هر زمینه دیگری فقط از منابع معتبر و از شبکه‌ها و گروه‌های ایجاد شده در تلگرام، واتس‌اپ و … دریافت کنند. توجه نکنید، زیرا یک اشتباه می تواند مشکل جبران ناپذیری داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید