روز جدید موتور گران قیمت را روشن کنید

روز جدید موتور گران قیمت را روشن کنید

علیرغم وعده های مختلف دولت، تا پایان سال 1401 گرانی ها همراه همیشگی مردم بود که نه تنها باعث کاهش یا تثبیت قیمت نشدند، بلکه با افزایش لحظه ای به قدرت مردم پایان دادند، در حالی که آمارهای تصادفی در مورد دولت به وضعیت خوب دولت اشاره کرد ج درآمد پیش بینی شده را محقق می کند که البته تاکنون تغییری در معیشت مردم ایجاد نکرده است. از سوی دیگر کاهش نسبی دلار در روزهای پایانی سال نیز کمکی به کاهش قیمت ها نکرد و حتی با افزایش اندک قیمت، همواره قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی به سرعت افزایش می یابد.

ارزانی رویای دست نیافتنی

در همین رابطه علیرضا ساگش کارشناس اقتصادی به «آرمان ملی» گفت: ظاهراً ثابت ماندن قیمت کالاهای اساسی و سایر کالاها و خدمات غیرممکن شده است، علیرغم اینکه پس از لغو ارز دولتی، قول داده شده که مبادا نشود. قیمت کالاهای اساسی را افزایش داد. اما این اقلام نیز گران شد و سیستم سفارش هیچ بهبودی در این زمینه نداشت. اگرچه تحریم ها و دوران پسا کرونا در ایجاد شرایط کنونی موثر بوده است، اما از بین رفتن نظام رقابتی و برخی سوء مدیریت ها نیز در مدیریت این مشکلات دخیل است. وی افزود: برخی مدیران اقتصادی به جای حمایت از فعالان اقتصادی، با برخی تصمیمات غیرکارشناسی شرایط کاری خود را تشدید می کنند و به توصیه های دیگران حتی نمایندگانی که نگران رشد تورم در سال آینده هستند، توجهی نمی کنند.

دلایل اصلی گرانی

وی بوروکراسی مدیریت کننده نظام تولید، صادرات و واردات را یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت ها دانست و گفت: افزایش تعداد کالاهای ممنوعه در دولت جدید و متعاقب آن افزایش قیمت ها در حالی اتفاق می افتد که بازار به بازار عرضه شود. مملو از مواد غذایی ممنوعه است و نامی جز قاچاق ندارد و دلیل این امر در سیستم اداری اداری ناشی از رانت های موجود در فضای اقتصادی است. این کارشناس ادامه داد: معیشت مردم در سال گذشته به شدت تحت تاثیر افزایش قیمت ها قرار گرفت تا جایی که حتی برای خرید تخم مرغ نیز با مشکل مواجه شدند و گوشت و سایر مواد غذایی تقریبا از سفره بسیاری از خانواده ها حذف شد. تورم بیش از حد انتظار در بازار مواد غذایی، زندگی در سبد و تهیه مواد موجود در آن را برای اکثر مردم دشوار کرده است. از ابتدای سال با حذف ارز ترجیحی، علیرغم وعده دولت برای کنترل گرانی محصولات اساسی و حمایت از اقشار آسیب پذیر، قیمت مواد غذایی در دهک های پایین جامعه افزایش یافت.

پشت وعده گران نشدن کالاهای اساسی

مقزل افزود: در حالی که دولت وعده داده بود اقلام اساسی را از زنجیره گرانی دور نگه دارد، افزایش قیمت به همه اقلام خوراکی تعمیم داده شده که در نتیجه سفره های مردم کوچکتر می شود. به طور خلاصه، این افزایش پی در پی قیمت ها، مردم را از غذاهای ضروری و مفید محروم کرد و مردم مجبور به کاهش بیش از پیش خرید مواد غذایی شدند. وی تصریح کرد: امروز معضل تورم ایجاد شده در اکثر بازارها به ویژه در محصولات غذایی معطوف به وضعیت معیشتی مردم است که بازارهای موازی دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر در کشور و در اکثر بازارها و با توجه به تورمی که در سال گذشته تجربه شده، گران است. تورم عمومی بیش از 50 درصد کل کالاها و بازارها را پوشش داده است و مردم با گرانی مواجه هستند که تاثیر مستقیمی بر مواد غذایی و کالاهای اساسی مردم دارد. این در حالی است که افزایش دستمزد و حقوق به اندازه نرخ تورم افزایش نمی یابد و فشار اقتصادی بر دوش اقشار آسیب پذیر هر سال بیشتر می شود و اصلاح سیاست عدم کنترل بسیار ضروری است. بازارها به ویژه در بازار امیال از یک سو و تقویت تحریم ها از سوی دیگر تا شاهد فصل دیگری از افزایش افسارگسیخته قیمت در سال آینده نباشیم. این گزارش می افزاید؛ انتشار آمار بانک مرکزی در روزهای پایانی آبان ماه امسال نشان می دهد که پایه پولی در آبان ماه به ۷۲۷.۶ میلیارد تومان رسیده است. رقمی که از نوامبر گذشته بیش از 34 درصد رشد داشته است. این در حالی است که پایه پولی در یک ماه ۲ درصد رشد کرد، در واقع بانک مرکزی در یک ماه ۲ درصد فشار بر منابع قدرتمند پولی را افزایش داد، اما چرا این اتفاق افتاد؟ برای پاسخ به این سوال باید به مؤلفه های پایه پولی نگاه کرد که چنین رشد بزرگی رخ می دهد و 4 بخش مهم در پایه پولی وجود دارد: دارایی های خارجی بانک مرکزی اولین بخش است، در این قسمت بانک مرکزی آن را نگه می دارد. پولی که به صورت ارزی، در بانک ها و موسسات اعتباری خارج از کشور دارد. باید گفت هر چه درآمد ارزی یک کشور بیشتر باشد، این جزء بیشتر در ترازنامه بانک مرکزی آن کشور قرار می گیرد. به زبان ساده بانک مرکزی این مولفه را پشتوانه پول ملی قرار می دهد و بر اساس دارایی های خارجی خود پول ملی را چاپ می کند و مولفه دوم الزامات بانک مرکزی به بانک ها است. بانک ها باید تراز مالی خود را هر روز صفر و سود و زیان خود را صفر کنند. اگر این اتفاق نیفتد باید به بازار بین بانکی بروند و با نرخ سود مشخصی شروع به وام گرفتن کنند. در نهایت برای بازپرداخت این وام ها به بانک مرکزی مراجعه می کنند تا از منابع بانک مرکزی استفاده کنند. اما مولفه سوم مطالبات بانک مرکزی از دولت است. پس از کسری بودجه، دولت های مختلف باید ریال مورد نیاز خود را تامین کنند. آنها چاره ای جز فشار به بانک مرکزی برای چاپ پول ندارند. بانک مرکزی نیز بر اساس دارایی های خارجی این کار را انجام می دهد و قسمت مربوط به دارایی های خارجی منفی است و جزء چهارم از سوی بانک مرکزی «سایر» در نظر گرفته شده است، اما آبان ماه امسال نسبت به آبان سال گذشته چطور؟ آیا برای این قطعات اتفاقی افتاده است؟

افزایش درآمد خارجی و نرخ ارز

بر اساس این گزارش، آمارها نشان می دهد خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در آبان ماه امسال به نزدیک به 590 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به آبان ماه سال گذشته 16.6 درصد رشد داشته است. در واقع دولت آقای رئیسی با برنامه هایی موفق شد فروش نفت و فرآورده های وابسته را در بازارهای جهانی افزایش دهد. اما این امر در عین حال باعث شده است که نرخ ارز از آبان ماه سال گذشته تا آبان ماه امسال بیش از 20 درصد افزایش یابد، به طوری که بسیاری از درآمدهای خارجی ایران به ریال «با نرخ ارز بالاتر» تبدیل شده است. در واقع شرکت های دولتی و عمدتاً دولتی پتروشیمی ها امسال توانستند محصولات خود را به فروش برسانند اما زمانی که از آنها خواسته شد ارز خود را تحویل دهند، این کار را با قیمتی بالاتر از قبل انجام دادند. نوعی «تورم مضاعف» تحمیل شده بر اقتصاد ایران.

سابقه بدهی بانک ها به بانک مرکزی

بر این اساس تورم فعلی بالای 50 درصد رخ داده است که مستقیماً ناشی از بی انضباطی پولی است و خالص بدهی بانک ها به بانک مرکزی که در آبان ماه امسال به 225.95 میلیارد تومان رسیده است، سهم 15.5 درصدی در رشد را دارد. از پایه پولی این سهم در رشد پایه پولی نسبت به پایان سال گذشته 13.2 درصد بوده و در این مقایسه با حاشیه بزرگ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. همچنین طی یک سال، بدهی بانک ها به بانک مرکزی نزدیک به 60 درصد افزایش یافته است. آخرین باری که در اعداد نزدیک به این بالاتر دیده شد در مارس سال گذشته بود. اگر بخواهیم ادامه بدهیم، باید گفت که در 5 سال گذشته، چنین افت بدهی بانک ها به بانک مرکزی بی سابقه بوده و رشد ماهانه بدهی بانک ها به بانک مرکزی بیشترین جهش ها را در مهرماه گذشته داشته است. سال، جولای، اکتبر و نوامبر امسال. اگر میزان پرداختی به دولت از ذخایر اضافی بانک ها بیشتر باشد، بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی افزایش می یابد، اما کفایت ذخایر در شبکه بانکی امکان بازپرداخت بدهی بانک ها به بانک مرکزی را فراهم می کند. بانک مرکزی. بانک مرکزی و کاهش بدهی آنها. طی یک سال گذشته، بخشودگی بدهی‌های دولتی همواره بر دوش بانک‌ها سنگینی کرده است و دولت‌ها معمولاً در ۶ ماهه دوم سال با کسری بودجه مواجه هستند و به ذخایر بانک مرکزی متوسل می‌شوند، اما تیم اقتصادی دولت بارها اعلام کرده‌اند که این اتفاق نخواهد افتاد. به نظر می رسد دلیل اصلی آن باشد، تصمیم دولت برای غلبه بر کسری بودجه نگاه به بانک ها بود و این اتفاق در نهایت تاثیر خود را بر پایه پولی گذاشت و اکنون اقتصاد ایران با تورمی دست و پنجه نرم می کند که از دهه 70 تاکنون سابقه نداشته است. .

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید