روز قصاص دولت اصلی فرا رسیده است

روز قصاص دولت اصلی فرا رسیده است

روز جدید: انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 اگرچه با پیروزی سیدابراهیم رئیسی به پایان رسید، اما در سالگرد این انتخابات، منتقدان وعده های زمینی او را یادآوری می کنند. برای رای دادن نیست همه کسانی که در 43 سال گذشته درخواست داده اند، قول هایی داده اند که برخی می توانند محقق شوند و برخی دیگر قابل تحقق نیست.

وی افزود: بسیاری از وعده‌های آقای رئیسی به دلیل توصیه‌های کارشناسانی است که در آن زمان به ایشان توصیه می‌کردند، مثلاً به ایشان گفتند که ساختن یک میلیون خانه در سال یا ایجاد یک میلیون شغل کار سختی نیست. در واقع در مورد آقای رئیسی اطلاعاتی را روی کاغذ نوشتند و ایشان هم گفتند.

این سخنگو گفت: «آقای رئیسی یک مدیر قضایی بود نه مدیر اجرایی یا اقتصادی، بنابراین به افرادی اعتماد داشت که برخی از آنها لزوماً افراد بدی نبودند و واقعاً فکر می‌کرد می‌توان به برخی از این وعده‌ها عمل کرد». البته وقتی مطالعه می کنیم متوجه می شویم که این افراد سابقه مدیریت اجرایی نداشته اند و حتی کارشناس اجرایی هم نبوده اند اما امروز اعضای کابینه دولت هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از سخنان مشاوران رئیسی آرمان شهر بود، ادامه داد: بهشتی را برای آقای رئیسی ترسیم کردند و آقای رئیسی هم در انتخابات ریاست جمهوری یک سری وعده به مردم داد. آقای رئیسی باید از کارشناسان آگاه تری برای مشاوره استفاده می کرد تا بعداً با این وعده ها دچار چالش نشود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه آقای رئیسی درگیر یک جریان انتخاباتی بود که قبلاً انتظار رد صلاحیت های گسترده را نداشت. من معتقدم پنج رئیس جمهور احتمالی را جلوی آقای رئیسی سلاخی کردند تا آقای رئیسی رئیس جمهور شود. در چنین شرایطی آقای رئیسی یک سری شعارهای غیرعملیاتی مطرح کرد.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی هیچ شعار گفتمانی مطرح نکرد، افزود: آقای رئیسی نیز مانند احمدی نژاد چون گفتمان مثبتی نداشت، به گفتمان سلبی که همان انتقاد بود، به دولت های گذشته روی آورد، بنابراین ایشان هم مانند آقای احمدی نژاد گفتمان مثبتی نداشتند. مجبور به بیان برخی اظهارات کلی و خرافی شد. مثلاً می‌گفت: «دولت قبل نمی‌توانست یک میلیون خانه در سال بسازد، اما من می‌توانم» یا از یک برنامه اقتصادی هفت هزار صفحه‌ای صحبت کرد در حالی که ۱۱ ماه و حتی ۷ صفحه از آن طرح گذشته بود. منتشر نشده است

مهاجری گفت: یک سال از انتخابات ریاست جمهوری 1400 می گذرد و روز حساب دولت آقای رئیسی فرا رسیده است. جامعه ای که پس از مدتی پای صندوق های رای می آید، می خواهد نتیجه تغییرات روند اجرایی کشور را ببیند. در انتخاباتی که 48 درصد مردم پای صندوق های رای رفتند، آقای رئیسی با 18 میلیون رای رئیس جمهور شد، بنابراین توقع آقای رئیسی زیاد نیست.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی را نباید مسئول شکست دولت خود دانست، افزود: 52 درصد کسانی که رای نیاوردند ادعایی نسبت به آقای رئیسی ندارند زیرا به شعارهای آقای رئیسی رای ندادند که قابل انتظار است. از او در حال حاضر.” در واقع او فقط باید به 18 میلیون نفری که به او رای داده اند پاسخ دهد که بسیاری از آنها رای ایدئولوژیک هم داده اند، بنابراین تجربه نشان می دهد این بخشی از جامعه که با مسائل عقیدتی، ضعف ها و کاستی ها سر و کار دارد کوچک یا توجیه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید