روستاییان نگران حقوق بازنشستگی نیستند

تامین اجتماعی کشاورزان، دهقانان و عشایر کشور یکی از جوان ترین صندوق های بازنشستگی کشور است که کمتر از 2 دهه از عمر آن می گذرد. امروز در خدمت روستاییان است. از مهمترین این خدمات می توان به آغاز ارائه بیمه درمانی تکمیلی به روستائیان نام برد. بر همین اساس است که امروز بیت الله سخت، مدیرعامل تامین اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مهمان ما در خبرگزاری فارس بود تا به مهم ترین سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. متن زیر حاصل گفتگوی وی با خبرنگاران ماست:

روستاییان نگران حقوق بازنشستگی نیستند

جامعه هدف 30 میلیون بیمه گر روستایی

به عنوان اولین سوال، هدف از تشکیل صندوق تامین اجتماعی کشاورزان، دهقانان و عشایر کشور چه بود؟

فلسفه وجودی تأسیس این صندوق مبتنی بر دیدگاه ائمه انقلاب و تأکید بر برخورد با محرومان و عدالت اجتماعی، نگاه به روستاها و عشایر و اصل بیست و نهم قانون اساسی است که بر مردم تأکید دارد. باید بیمه همگانی داشته باشد بنابراین هدف از ایجاد چنین صندوقی پوشش تامین اجتماعی برای همه افراد جامعه است.

دولت پذیرفته که کارفرمای کشاورزان، دهقانان و عشایر باشد و با ایجاد این صندوق نمی تواند برای بیمه اجتماعی این قشر از جامعه گام بردارد، بنابراین امروز دولت دو برابر این بیمه شدگان حق بیمه پرداخت می کند. افراد

در عمل دولت کارفرمای بیمه شدگان این صندوق تامین اجتماعی است، جامعه هدف این صندوق تمامی روستاهای کشور، کشاورزان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر است، جامعه هدف بسیار گسترده است و اگر ما تعداد افراد روستاها، کشاورزان و عشایری را حساب می کنیم، 30 میلیون نفر است و یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اما از آنجایی که ورود افراد 18 سال و بالای 50 سال در صندوق ممنوع است، بنابراین جمعیت جامعه هدف ما به 9 تا 10 میلیون نفر می رسد که تعداد خانواده های آنها به همین 30 میلیون نفر می رسد.

این صندوق با این جامعه هدف سر و کار دارد، آنها مستحق خدمت هستند چون انقلابی بود و دولت مردمی نیز به این اقشار جامعه نگاه می کند. ما در منطقه عشایری 11 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده ایم و این نشان می دهد که این بزرگواران انقلابی هستند و پای انقلاب مانده اند.

این صندوق خدمات مختلفی را ارائه می دهد

در صندوق تامین اجتماعی چه خدماتی به جامعه هدف ارائه می شود؟

کسانی که در صندوق تامین اجتماعی هستند بابت سابقه و سن مستمری می گیرند، این یکی از خدمات ماست، از دیگر خدمات این صندوق پرداخت مستمری از کارافتادگی، پرداخت مستمری ارث، مستمری فوت و از طرف دیگر انتقال است. به این صندوق باز است، بنابراین سوابق تامین اجتماعی قابل انتقال به این صندوق است و انتقال از و به سایر صندوق ها نیز قابل اجرا است.

بحث درمان بیمه شدگان چگونه است و بیمه سلامت بیمه شدگان در کدام سازمان انجام می شود؟

سازمان بیمه سلامت بیمه پایه سلامت را برای این جامعه هدف گرفته است که طبق قانون و تاکید دولت باید بیمه پایه درمان برای آنها پذیرفته و اجرا شود. بنابراین تمامی عشایر، روستاییان و کشاورزان و شهرهای زیر 20 هزار نفر دارای دفترچه درمانی برای بیمه درمانی هستند.

اساسنامه صندوق اجتماعی ظرفیتی دارد که می تواند بیمه پایه خود صندوق را پوشش دهد، چنین ظرفیتی پیش بینی شده است اما بودجه پایه یک فرد برای درمان به بیمه سلامت پرداخت می شود و سازمان بیمه سلامت در صورت مراجعه این کار را انجام می دهد. اگر بودجه سرانه جمعیت برای درمان این بیمه شدگان را در اختیار ما قرار دهید می توانیم بیمه درمانی هم داشته باشیم.

زمان دقیق اجرای فازهای الحاقی بیمه روستایی در سراسر کشور

اخیرا بحث هایی در مورد تامین اضافه روستا مطرح شد، اجرای این طرح تا کجا پیش رفته است؟

مصمم به ارائه بیمه تکمیلی به جامعه هدف خود بودیم، چون این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار بود، بر اساس تحقیقات گسترده ای که انجام شد و همه جوانب را مورد بررسی قرار دادیم، طرح را برای درست و دقیق بودن و جلب رضایت مخاطبان و جامعه هدف مورد مطالعه قرار دادیم. و مرحله آزمون را در اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان گذراند.

در این سه استان مستمری بگیران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده ایم و هر کدام 100 هزار تومان دریافت می کنند.

مصمم هستیم نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم تا مقدمات آن فراهم شود و کل گروه هدف مستمری بگیران تحت پوشش قرار گیرند. در مرحله بعد مستمری بگیران و در نهایت تمامی بیمه شدگان تحت پوشش قرار می گیرند.

آمادگی استان ها برای اجرای بیمه تکمیلی روستاییان

صندوق چند بیمه فعال دارد؟

در حال حاضر یک میلیون و 650 هزار نفر بیمه شده فعال داریم و همه اعضای صندوق 2 میلیون و 450 هزار نفر هستند که شامل بیمه شدگان و مستمری بگیران فعال و غیرفعال می شود.

163 هزار نفر در مرحله اول تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرند و در مراحل بعدی خانواده این مستمری بگیران از خدمات بیمه تکمیلی ما بهره مند می شوند. در حال حاضر استان های زیادی تمایل به استفاده از خدمات بیمه تکمیلی دارند و ما به دنبال آزمون و خطا هستیم.

فعالیت 100 کارگزاری در کشور

صندوق بیمه اجتماعی چند نمایندگی فعال در کشور دارد؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان ها هزار و 800 دلال وجود دارد که از ظرفیت آنها استفاده خواهیم کرد، شرکت های بیمه تکمیلی نیز باید با این دلالان وارد مذاکره شوند و این بیمه شدگان باید اسناد بیمه تکمیلی را به همان دلال تحویل دهند و زیان خود را دریافت کنند. .

ما به اندازه 4 سال دولت قبل کار کردیم

حرکت صندوق را چگونه می بینید؟

راه حفظ ثبات صندوق، حرکت بر مبنای علمی و محاسبات علمی است و در صورت انحراف صندوق ها از این منظر، با چالش مواجه خواهند شد.» و برنامه توضیح داد.

از بدو تاسیس دولت مردمی بالغ بر 350 هزار بیمه شده جدید داریم که این معادل حدود 4 سال فعالیت دولت های قبلی برای جذب بیمه شدگان جدید است و در یک سال و نیم دولت جدید یک تحول اساسی است. ما با همین امکانات، نیروی انسانی و تدارکات این اقدامات را انجام دادیم.

روستاییان نگران حقوق بازنشستگی نیستند

برای افزایش درآمد بیمه شدگان چه اقداماتی انجام شده است؟

این صندوق در سال 1383 ایجاد شد و قرار بود سطوح درآمدی تغییر کند اما افزایش پیدا نکرد، در سال های بعد 10 درصد، در برخی سال ها 15 درصد و بالاترین سطح 25 درصد بود اما با پیگیری های ما و تلاش دولت و مصوبات هیئت مدیره ما شاهد افزایش 60 درصدی سطح درآمد بودیم. در این صورت پرداخت کننده بیمه باید هزینه های بیشتری بپردازد و دولت دو برابر آن را پرداخت می کند و در این صورت دولت بار مالی این افزایش را پذیرفته و از بیمه شدگان ما حمایت کرده است که باید از آنها قدردانی کنیم. ما برای سال آینده افزایش قابل توجهی در سطح درآمد پیشنهاد کرده ایم که بالاتر از 60 درصد فعلی است که نشان می دهد رویکرد ما حمایتی است.

سال گذشته 100 درصد بودجه ای را که دولت به ما اختصاص داده بود اختصاص داد. امسال بودجه ما 1500 میلیارد تومان است که حدود 800 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به 11 استان کشور سفر کنید

اخیرا شاهد گفتگوهای حضوری با مدیران استانی و مردم بوده ایم، این حرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش رسانه ها در تبیین این گفتمان بسیار مهم است، رسانه ها در آگاهی بخشی موثر هستند و حافظ مردم هستند، این یکی از حوزه هایی است که ما به آن توجه داریم و به همین دلیل امروز به خبرگزاری وزین فارس آمدم. تو به خاطر نقش سازنده و روشنگرش تو هستی و با مخاطبان زیادی سر و کار داری. این خبرگزاری مورد پسند مردم است، اخبار سازنده و مساعد را پوشش می دهد و حقیقت و واقعیت را تفسیر می کند.

یک بخشی از رسانه ها این است که در بین مردم باشم، نمی توانم در اتاق باشم و مردم را برای حضور در صندوق صدا کنم، بنابراین سفر به استان ها را آغاز کردم. متأسفانه هنوز برخی از مسئولان استانی این صندوق را قبول ندارند و از آنجایی که این صندوق در گذشته تعریف درستی نداشت، جز اینکه در استان ها وجود داشت، دستاوردهای نظام اسلامی را تبیین کردیم و صندوق تامین اجتماعی را یکی از این صندوق ها دانستیم. این بخش ها

در سفرهای استانی با نمایندگان متولیان قانونی استانی و استانداران، استانداران و بخشداران جلساتی داشته ام و از ظرفیت شورای هماهنگی سازمان های زیرمجموعه وزارت تعاون نیز نهایت استفاده را می کنم. از سوی دیگر در حال برگزاری سلسله جلساتی با کارگزاران و رسانه ها برای افزایش ظرفیت بیمه روستایی هستیم.

تاکنون به 11 استان کشور سفر کرده ایم و برای بیان دستاوردهای نظام و ارائه پتانسیل و ظرفیت صندوق تامین اجتماعی در استان های دیگر نیز حضور خواهم داشت.

در این راستا سعی کرده ایم سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه استان ها باشیم و در شبکه های خبری استان ها نیز حضور داشته باشیم تا بتوانیم راوی جهاد تبیین باشیم.

یکی دیگر از اقدامات ما انعقاد تفاهم نامه با سازمان ها و معاونان رئیس جمهور است، اخیرا تفاهم نامه هایی با معاونت عمران روستایی، مناطق کم برخوردار و عشایری ریاست جمهوری، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، اتحادیه کارگران فصلی و بانک ها… سعی می کنیم از همه فرصت ها برای ارائه صندوق به آحاد جامعه استفاده کنیم.

مادران دارای سه فرزند به صورت رایگان بیمه می شوند

صندوق تامین اجتماعی اخیراً اقداماتی را برای جلب توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانان از جمعیت انجام داده که آیین نامه اجرایی آن تشریح شده است.

بر اساس ماده 21 این قانون، دولت موظف است با تقویت صندوق تامین اجتماعی روستاییان نسبت به تامین هزینه خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر که دارای 4 فرزند یا بیشتر هستند، به ازای هر سال 2 سال اقدام کند. به پرونده های بیمه آنها اضافه شده است.

در این راستا آیین نامه را نوشته و برای ناظر فعلی ارسال کرده ایم و وزیر کار نیز توجه ویژه ای داشته و دستور بازنگری آن را صادر کرده است. جزئیات این آیین نامه و شرایط نیاز به شفاف سازی دارد، در صورت نیاز این آیین نامه برای تصویب به دولت می رود یا وزیر کار برای اجرا ابلاغ می کند.

در حال حاضر نسبت بیمه شدگان جدید به بازنشسته چقدر است؟

در حال حاضر نسبت حمایت در صندوق ما 1 به 10 نفر است، به این معنا که یک نفر را بازنشسته می کنیم و می بینیم 10 نفر بیمه شده وارد صندوق می شوند، این بهترین و مطلوب ترین حمایت در کشور است در حالی که حمایت در بقیه است. یعنی مطلوب نیست با ورود یک میلیون نفر بیمه شده جدید به طرح کمپ کرامت، حمایت ما از 1 نفر به 17 نفر می رسد. این ترازنامه و منابع مالی ما را به بهترین سطح ممکن می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید