روسیه باید تنش ها را کاهش دهد


ساعت: 22:37
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808227

وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با همتایان انگلیسی و روسی خود بدون اشاره به اقدام نظامی غرب در منطقه بالتیک از روسیه خواست تا تنش ها را کاهش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه گفت که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان انگلیسی و روسی خود گفتگو کرده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن روز شنبه با لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین و ترس قوی و مشترک هر دو کشور در این زمینه گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه همچنین گفت که بلینکن با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تلفنی گفتگو کرده و از احتمال حمله روسیه به اوکراین در روزهای آینده ابراز نگرانی کرده است.

وزیر خارجه آمریکا به لاوروف گفت که راه دیپلماتیک برای حل بحران هنوز باز است، اما این مسکو است که باید تنش‌ها را کاهش دهد و گفتگوهای صادقانه را آغاز کند. وی تاکید کرد که اگر مسکو به اوکراین حمله کند، به واکنش قاطع ناتو منجر خواهد شد.

در همین حال، روسیه بارها اعلام کرده است که هیچ برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه به هفته نامه نیوزویک گفت که ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در حین یا پس از المپیک پکن کاملاً بی اساس است.

در آخرین تحولات، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده دستور تخلیه 150 مربی نظامی ایالات متحده از اوکراین را صادر کرد.

سفارت ایالات متحده در کیف همچنین گفت که وزارت امور خارجه به کارکنان سفارت که در عملیات اضطراری دخالت ندارند دستور داده است که اوکراین را ترک کنند. سفارت آمریکا در توییتر نوشت: «امروز، وزارت امور خارجه به مقامات سفارت آمریکا دستور داد به دلیل گزارش‌های مستمر از حضور نظامی روسیه در مرز با اوکراین، سفارت را ترک کنند که نشان‌دهنده احتمال اقدام نظامی قابل توجه است».

شرکت هواپیمایی هلندی کیالهام نیز شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که پروازهای خود به اوکراین را در زمانی که تنش ها در منطقه بالا می رود، متوقف می کند. شرکت KLM اعلام کرده است که به دلیل هشدار فوری وزارت خارجه هلند در مورد خطرات سفر به اوکراین، پروازهای خود به اوکراین را متوقف می کند.

روسیه بارها اعلام کرده است که هیچ برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد و ایالات متحده و کشورهای اروپایی آمادگی های نظامی خود را برای آنچه که آنها می گویند یک اقدام نظامی احتمالی از سوی مسکو است، افزایش داده اند. برخی از این کشورها به همین بهانه نیرو و تجهیزات نظامی به اوکراین اعزام کرده اند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه به نیوزویک گفت که ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در حین یا پس از المپیک پکن کاملاً بی اساس است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید