روسیه: زمان نهایی کردن توافق برای احیای برجام بدون تاخیر بیشتر فرا رسیده است

روسیه: زمان نهایی کردن توافق برای احیای برجام بدون تاخیر بیشتر فرا رسیده است

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز سه‌شنبه در توییتر نوشت: سرگئی لاوروف (وزیر خارجه روسیه) بار دیگر تأیید کرد که پیش‌نویس تصمیم احیای برجام برای روسیه قابل قبول است.

وی در توئیتی دیگر نوشت: خیلی خوب می شود اگر ایران و آمریکا هر چه زودتر بر اختلافات اخیر خود با موفقیت فائق آیند. زمان نهایی کردن توافق برای احیای برجام بدون تاخیر بیشتر فرا رسیده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه در مسکو تاکید کرد: منتظر پاسخ آمریکایی ها در مورد پرونده هسته ای ایران هستیم. یک سال می گذرد اما هنوز یک حقیقت در مورد آن اعلام نکرده اند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو موافقت خود را با نسخه نهایی توافقات از سرگیری برجام اعلام کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره موضوع مذاکرات و آخرین تحولات در این زمینه و برخی گمانه زنی های منتشر شده در این زمینه، گفت: با توجه به موضوع از مذاکرات، ما هنوز در مسیر مذاکرات هستیم و در این زمینه از شما می خواهم که جزییات و روند بعدی را که هنوز اتفاق نیفتاده است، نپذیرید.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهادهایی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد، تصریح کرد: طرف ایرانی بر اساس سازنده و مسئولانه خود است. رویکرد، به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مناسب پاسخ داد.

وی در این خصوص تصریح کرد: تاکنون پاسخی از طرف مقابل به ویژه آمریکایی ها به پیشنهادات طرف اروپایی نگرفته ایم و زمانی می توان از موفقیت در این مرحله از مذاکرات صحبت کرد که طرف اروپایی اعلام کرد که پاسخی از طرف آمریکایی دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گزارشی از این مذاکرات گفت: همانطور که هفته گذشته اشاره کردم تا کنون پیشرفت قابل قبولی داشته ایم، اما مذاکرات یک سری است و باید بر سر همه مسائل مربوط به مذاکرات تا حل و فصل همه مسائل به توافق برسیم. اگر توافقی صورت نگیرد نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و مرحله بعدی را از قبل تعیین کنیم یا از آن استقبال کنیم.

وی تاکید کرد: اگر چه ممکن است مسائل باقی مانده کم باشد، اما موضوعات مهمی هستند و باید حل و فصل شوند و به توافق برسند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه دولت آمریکا مسئول شرایط فعلی برجام و عدم اجرای این توافق است، افزود: در روند کنونی، دولت آمریکا نیز در قبال شرایط فعلی مسئول است و اگر آمریکا اراده جدی در عمل نشان می دهد و مسئولانه عمل می کند، ما می توانیم به مراحل بعدی برویم.

دیدگاهتان را بنویسید