روسیه: وضعیت پیچیده تر شده است. سرنوشت برجام معلق است

روسیه: وضعیت پیچیده تر شده است.  سرنوشت برجام معلق است

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در خصوص توافق هسته ای ایران به خبرنگاران گفت که به دلیل صدور قطعنامه «به نفع غرب» از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اتهامات «عدم شفافیت از سوی» ایران “، سرنوشت توافق “آویزان است”.

به گزارش اسپوتنیک، وی در نشستی با خبرنگاران در بنیاد گورباچف ​​افزود: این موضوع نمونه ای از این است که وقتی از تجربه درس نگیریم، در همان «تله سیاسی» می افتیم.

ریابکوف تاکید کرد: اگر تمایل و اراده سیاسی برای دستیابی به توافق وجود داشته باشد، امکان پذیر است و می توان به سرعت آن را رسمی کرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را در 26 نوامبر با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کرد.

در آن قطعنامه که با مخالفت چین و روسیه مواجه شد، نویسندگان ادعاهای مربوط به کشف مواد هسته ای در سه سایت اعلام نشده در ایران را تکرار کردند و خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ قطعنامه مذکور «می‌داند که ارائه فوری «توضیحات فنی مستدل» در خصوص ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به امکانات و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه» از سوی ایران ضروری و فوری است.

در پاسخ به این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی ایران تولید اورانیوم در تاسیسات فردو را به 60 درصد افزایش داد. اقدامات انجام شده در فردو برای اولین بار در این مجتمع، تولید محصول اورانیوم UF6 با غنی سازی 60 درصد است. غنی سازی 60 درصدی مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) همچنان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدامات متقابل انجام شده قابل برگشت است و در صورت عمل واقع بینانه طرف آمریکایی، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را نتیجه بی مسئولیتی اروپایی ها در قبال تعهدات خود در برجام دانست.

دیدگاهتان را بنویسید