روشنگری مهمترین پیام اربعین/عاشورا به اربعین فرصتی برای احیای ارزش هاست


ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897591

حجت الاسلام رحمانی گفت: عاشورا و اربعین برای ما قدرت های خاصی دارد که نباید از آنها غافل شد و آگاهی بخشی، عبرت آموزی و پاسداری از دین خدا مهمترین پیام اربعین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام علی رحمانی امام جمعه قابیل در گفتگو با خبرنگار شرق وی در خصوص فلسفه اربعین گفت: عدد 40 در متون دینی ما مقدس است، رسول الله (ص) در سن 40 سالگی به پیامبری رسید، حضرت آدم (ع) 40 شبانه روز در کوه صفا به خداوند سجده کرد. حضرت موسی 40 روز با پروردگارش ملاقات کرد، این رشد عقلی و بلوغ انسان در 40 سالگی بود.

وی با اشاره به اینکه کلمه اربعین نه تنها در ادبیات ایران اسلامی بلکه در ادبیات جهان مقدس است، گفت: در حدیثی از رسول خدا (ص) که فرمودند همه امت من چهل حدیث را به یاد داشته باشند لازم است. مردم در مسائل دینی از او به عنوان یک فقیه و عالم یاد می کنند، زیرا این آیات و روایات مورد توجه فقها و محدثان قرار گرفت، به طوری که کتاب های زیادی در موضوع چهل حدیث نوشته شد.

به گفته وی؛ عرفا نیز به عدد چهل از منظر تزکیه نفس می نگریستند و به این عدد در به فعلیت رساندن استعدادهای انسان و ارتقای صفات اخلاقی و ارتقای دانش تأثیر ویژه ای قائل بودند.

امام جمعه قین تصریح کرد: اربعین چهلمین روز شهادت سالار شهیدانی است که جان خود و یارانش را فدای دین کردند و اربعین امام حسین (ع) نیز از دو بعد مرتبط است یکی سالروز بازگشت کاروان اسیر اهل بیت (ع) از شام به مدینه شام ​​و آن روز که جابر بن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا برای زیارت قبر امام حسین (ع) رفت و جابر اولین کسی بود که به زیارت قبر امام حسین (ع) رفت. قبر امام حسین (ع)

حجت الاسلام رحمانی ادامه داد: بعد از واقعه کربلا که اسرای کربلا را به یزید در سوریه بردند، یزید متوجه شد که با آیات حضرت زینب کبری(س) و حضرت زینب کبری(س) جایگاه او در نزد مردم متزلزل خواهد شد. امام سجاد (علیه السلام) درباره واقعه کربلا فرمودند. از این رو امام حسین علیه السلام در ایام اربعین به امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب علیها السلام اجازه دادند تا قبر امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کنند.

وی افزود: از آن تاریخ به بعد مراسم عزاداری اربعین در بین شیعیان مرسوم شد و با گذشت 1400 سال از واقعه کربلا، شیعیان همچنان با حضور در بارگاه این قیام کربلا و حماسه حسینی را گرامی می دارند. امام در چهلمین روز از شهادت امام حسین (علیه السلام) زنده می مانند.


زیارت اربعین

به گفته امام جمعه کین یکی از نشانه های مؤمن زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین است. از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده است که: نشانه های مؤمن پنج چیز است، پنجاه و یک نماز واجب و اختیاری در شب، نماز اربعین، انگشتر بر دست راست، پیشانی بر زمین گذاشتن. سجده و خواندن بسم الله با صدای بلند.» یکی از وظایف شیعه توجه به عبادت اربعین است.

حجت الاسلام رحمانی در ادامه بر حرمت زیارت اربعین تاکید کرد و گفت: زیارت امام حسین (علیه السلام) در اربعین از سال های اول برای شیعیان مقدس بود و این سنت تا امروز ادامه دارد و نمونه آن در زیارت امام حسین(ع) است. (ص) از شهرها و کشورهای همجوار تا کربلا.

وی گفت: زیارت اربعین یکی از راه های زنده نگه داشتن یاد و خاطره قیام اباعبدالله الحسین(ع) است که آثار تربیتی فراوانی بر روح و جسم زائر دارد، چه به حرم این بزرگوار و چه به حرم این بزرگوار و چه در خانه، و با خواندن آن، ولایت و دوستی خداوند در وجود او تقویت می شود.

وی تاکید کرد: در زیارت اربعین به تمام اهداف، فلسفه و ماهیت نهضت امام حسین (ع) پرداخته شده است.


پیام اربعین

امام جمعه کین در بیان پیام اربعین، بزرگترین پیام عصر را در دل عاشورا و اربعین نهفته دانست و خاطرنشان کرد: اربعین حاوی پیام اخلاق، زندگی، ایمان، سیاست و حکومت داری است و این پیام ها به خاطر اخلاص است. و عشق به آنها تا امروز باقی مانده است.

حجت‌الاسلام رحمانی تاکید کرد: فرهنگ عاشورا غنی‌ترین فرهنگ محسوب می‌شود و تابلوی زنده‌ای است که با خون نوشته شده است.

به گفته وی، در زیارت اربعین که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است، پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خدایا، امام حسین (ع) تمام وجود و جان و مال و نزدیکانش را در راه تو فدا کرد تا نجات دهد. بندگانت از گمراهی.» و این تبدیلی برای مردم است.

حجت الاسلام رحمانی ادامه داد: اینکه شیعیان در این اربعین به عزای امام حسین (ع) عزاداری می کنند و در محرم و صفر برای مصیبت آل پیامبر اشک ماتم می ریزند، دلیل زنده ماندن و زنده ماندن اسلام است. قوی در طول اعصار

وی با اشاره به اینکه عاشورا تا اربعین فرصتی برای احیای ارزش ها است، گفت: این فرصت 40 روزه از عاشورا تا اربعین فرصتی برای برگزاری مجالس عزاداری و مجالس روضه خوانی برای ارزش هایی است که امام حسین (ع) برای آن قیام کرده است. همانطور که امر به معروف و نهی از منکر باید نماز اول وقت و زندگی رسول خدا (ص) در جامعه احیا شود و از این رو لازم است از این توان حداکثر استفاده را برای معرفی قیام کرد. امام حسین (علیه السلام) و حادثه کربلا.

امام جمعه کین با اذعان به اینکه امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن اسلام خون خود را به درگاه خداوند تقدیم کرد، افزود: عاشورا و اربعین برای ما قدرت های خاصی دارد که نباید از آنها غافل شد. او رهبر است و به نوعی پیام اربعین افزایش بصیرت، عبرت آموزی و پاسداری از دین خداست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید