روش جدید افزایش حقوق بازنشستگان

روش جدید افزایش حقوق بازنشستگان

این در حالی است که نرخ رسمی تورم بالای 40 درصد اعلام شده و همچنین پیش بینی می شود با توجه به سیاست اقتصادی حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با ارز نیمه ارزی، قیمت کالاها و به ویژه کالاهای اساسی افزایش چند برابری داشته باشد. 28 هزار تومان. بنابراین فعالان کارگری معتقدند که دستمزد کارگران و بر این اساس حقوق بازنشستگان باید به گونه ای تعیین شود که از قدرت خرید کارگران حمایت کند.
حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کار) در خصوص افزایش دستمزد کارگران و مستمری بگیران گفت: دستمزد کارگران باید در شورای عالی کار و بر اساس ماده 41 قانون کار بر اساس قانون کار تعیین شود. سطح تورم و سبد معیشتی. موضوع افزایش حقوق بازنشستگان نیز متاثر از تعیین حقوق مصوب شورای عالی کار است.

وی ادامه داد: حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر حداقل مستمری دریافت می کنند و زیر حداقل هستند که از این تعداد بیش از یک میلیون و سی و پنج هزار نفر ده تا بیست روز کمتر از آستانه حقوق دارند و حدود یک میلیون و دویست و هشتاد. هزار نفر سابقه کار بیست، سی و گاهی سی و پنج ساله دارند که کف دستمزد را می گیرند. بقیه مستمری بگیران درآمد متوسط ​​و بالاتر هستند. حقوق بازنشستگان طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی تعیین شود.

صادقی با اشاره به اهمیت مصوبه حقوق بازنشستگان شورای عالی کار گفت: جلسات شورای عالی کار به این دلیل مهم است که مبنای تعیین حقوق بعداً بازنشستگان است. البته باید بگویم که سال هاست افزایش حقوقی نداشته ایم. در واقع آنچه هر سال در شورای عالی کار اتفاق می افتد افزایش دستمزد نیست، بلکه تلاش برای حفظ قدرت خرید کارگران است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار گفت: آنچه تاکنون در شورای عالی کار تصویب شده نتوانسته از قدرت خرید کارگران حمایت کند. بنابراین این موضوع باید در شورای عالی کار مورد مذاکره قرار گیرد. حقوق باید بتواند قدرت خرید 99 و 1400 را بازگرداند در حالی که با افزایش تورم وضعیت روز به روز بدتر می شود. امروزه افراد شاغل و بازنشستگان حتی قدرت خرید سال های گذشته را ندارند.

صادقی گفت: البته ما از ذکاوت و قدرت چانه زنی نمایندگان کارگری در شورای عالی کار آگاه هستیم. آنها می دانند که برای حفظ این قدرت خرید، باید چانه زنی دستمزد را روی اندازه سبد معیشتی متمرکز کنند. سبد باید مبنای دستمزدهایی باشد که همه مولفه های اساسی زندگی یک خانواده 3.3 نفری را مشخص می کند و در مذاکرات سه جانبه دولت، کارگران و کارفرمایان مورد توافق قرار گیرد.

رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران در بودجه تاکید کرد: اگر فردی در تعیین حقوق بدون محاسبه میزان سبد معیشت به درصد تغییر وضعیت دهد. نشان می دهد که او نه اقتصاد را می شناسد و نه از شاخص های تورم آگاه است.

صادقی گفت: افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران در بودجه هیچ تناسبی با نرخ تورم ندارد در حالی که بودجه 1402 نرخ تورم را افزایش می دهد. در بودجه امسال 47 درصد تورم پنهان پیش بینی کرده اند و ما می گوییم تورم پنهان این بودجه بیش از این است و حتی به 57 درصد هم می رسد. علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که شاخص های تورم بیش از اینها رشد خواهند کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به مسدود شدن دستمزد کارگران طی سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: تورم هر سال به دلیل سیاست غلط دولت افزایش می یابد اما دستمزدها مسدود شده است.

صادقی با مقایسه دستمزد کارگران ایران و ترکیه گفت: در ترکیه نرخ تورم در سال چندین برابر افزایش می یابد اما دولت سیاست درستی در پیش گرفت و دستمزدها را سه برابر افزایش داد تا قدرت خرید مردم حفظ شود و جامعه دچار تورم نشود. رکود . . زیرا زمانی که قدرت خرید مردم کاهش یابد دیگر مصرف کننده کالاهای بومی وجود نخواهد داشت و این وضعیت ضرر و زیان را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه به مالیات بر تورم اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی افزایش تورم در ایران دولت است و اتفاقاً بیشترین سود را از تورم خودساخته می برند زیرا از این طریق مالیات تورم را از جیب زحمتکشان و اقشار ضعیف جامعه می گیرند. آنچه دولت درباره تعطیلی مالیات بر دارایی می گوید را نباید جدی گرفت، اصل مالیات گرفتن از جیب اقشار ضعیف جامعه است نه ثروتمندان.

وی به وضعیت نامناسب معیشتی کارگران و مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: کارگران و مستمری بگیران قادر به تامین حداقل نیازهای اولیه خود نیستند. کارگری که در 10 سال خانه خریده است، حتی اگر 120 سال کار کند، به دلیل اختلاف دستمزد و تورم، نمی تواند خانه بخرد.

صادقی در نهایت گفت: تاکید ما بر دستمزد حفظ قدرت خرید کارگران و مستمری بگیران با تعیین استاندارد نرخ سبد معیشتی است که در مذاکرات سه جانبه به دست آمد. ما صریحاً اعلام می کنیم که مدافع مواضع نمایندگان کارگری شورای عالی کار در بحث دستمزد هستیم و برای حفظ قدرت خرید کارگران و مستمری بگیران پشت سر آنها می ایستیم.

دیدگاهتان را بنویسید