روش شکست خورده را برای کنترل اجاره ها تکرار کنید


ساعت: 08:11
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877423

پیش از این استفاده از سیاست سقف برای افزایش اجاره بها در دولت قبل شکست خورده بود. به همین دلیل از دولت سیزدهم انتظار می رود سازوکار مناسب تری برای کنترل اجاره بها در نظر بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ، در حالی که اجاره بها در سال جاری افزایش نجومی داشته است، دولت سیاست تعیین سقف افزایش اجاره بها و تعیین سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها را در پیش گرفته است. دولت افزایش حداکثر 25 درصدی اجاره بها را نسبت به 1400 اجاره در تهران، افزایش 20 درصدی در مناطق شهری با جمعیت بالای یک میلیون نفر و افزایش 15 درصدی در سایر شهرها تصویب کرده است، البته این افزایش 25 درصدی برای بسیاری از خانواده ها زیاد است. مشکلی در جامعه مشاهده نمی شود و متأسفانه شاهد افزایش نجومی اجاره بها به ویژه در نقاطی از تهران هستیم و مالکان حقیقی و قانونی هر طور که می خواهند قیمت ها را افزایش می دهند بنابراین قیمت های تعیین شده برای مستاجران به میزان قابل توجهی کمتر از قانون است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، اجاره بها در فروردین ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است. همچنین اجاره بها در ماه گذشته نسبت به ماه اول سال جاری (فروردین 1401) دو درصد افزایش داشته است. اما این آمار با آمار عبدالله اوتادی، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران بسیار متفاوت است و گفته است اجاره بها در سال جاری نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش می یابد.

این آمار نشان می دهد که با توجه به اینکه دولت برای افزایش 25 درصدی اجاره بها در تهران سقف تعیین کرده و تخلف از این قانون را جریمه سنگینی می داند، مشاوران املاک و مالکان به این موضوع توجهی ندارند. سال گذشته چندین بار در حالی که این مصوبه کمتر از یک ماه بود، واحد مسکونی خود را بایگانی کردند. از سوی دیگر، به دلیل امتحانات مدارس و دانشگاه ها، هنوز بسیاری از خانواده های مستاجر نقل مکان نکرده اند که نشان از شکست مصوبه دولت دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مستاجران معمولاً پیشنهاد مالک را می‌پذیرند، با توجه به اینکه هشدار به مالکان برای اجرای مصوبات دولت می‌تواند منجر به تنش بین آنها و مالک شود، زیرا سایر مسکن‌ها بهتر از این نیستند و اساساً مورد تأیید دولت هستند. ثابت نشده است که مستاجر بخواهد از خانه فعلی نقل مکان کند.

یکی از دلایل شکست طرح دولت را می توان نبود سیستم اطلاعاتی قوی برای اطلاع رسانی افراد و مسکن های خالی و … دانست که نبود ضمانت اجرایی مناسب یکی دیگر از دلایل شکست این طرح است.

درست است که معاون اول رئیس جمهور خواستار اقدامات قانونی برای رسیدگی به تخلفات شده است، اما عملاً سازوکار مناسبی برای شناسایی نگرش نسبت به متخلفان وجود ندارد. در گذشته، استفاده دولت قبلی از سیاست های افزایش رانت شکست خورده است. به همین دلیل از دولت سیزدهم انتظار می رود سازوکار مناسب تری برای کنترل اجاره بها در نظر بگیرد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید