روش های استفاده از آب مصرفی 6 محصول شناسایی شد

ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802909

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی:

حسن خسرو با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی تعیین میزان آب مصرفی محصولات کشاورزی استان از سال 95 آغاز شد، گفت: تاکنون در این مطالعه روش های استفاده از آب برای 6 محصول از 6 استان شناسایی شده بررسی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن خسروی محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و کارشناس معاونت تحقیقات فنی و مهندسی مرکز در گفت و گو با خبرنگار عصرترک اظهار کرد: همچنین بررسی عمده محصولات کشاورزی و باغی کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. کشور.

خسروی گفت: در این طرح ملی 35 محصول عمده زراعی و باغی در سال 95 راه اندازی شد تا میزان مصرف آب در 1700 هکتار بررسی شود.

وی گفت: این طرح ملی میزان فعلی مصرف آب محصولات هدف را محاسبه و نیاز واقعی این محصولات را برای آبیاری بر اساس روش هایی که توصیه خواهد شد مشخص می کند.

این محقق یادآور شد: در این تحقیق نیاز آبی برداشت در سال اجرای طرح و میانگین نیاز آبی 10 سال گذشته و همچنین میزان بارندگی موثر در سال اجرای طرح و 10 سال گذشته و مقدار آبی که کشاورز از برداشت خود استفاده می کند. ما با استفاده از نرم افزار تعیین آبی محاسبه می کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح ملی در مزارع و باغات آبی در نظر گرفته می شود، گفت: سطوح مزارع و باغات آبی انتخاب شده برای این طرح اراضی کوچک و متوسط ​​است.

خسروی گفت: در مطالعات این طرح ملی 35 محصول هدف تاکنون در استان، محصولات انگور، پنبه، سیب زمینی، جو، آفتابگردان و گیلاس شناسایی و اجرا شده است.

وی گفت: مطالعات تعیین میزان آب مصرفی در محصولات انگور در تاکستان های شهرستان های شیروان، فاروج و کوکان انجام شده است.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: روش آبیاری در این تاکستان ها سطحی است در حالی که در استان باید از روش قطره ای که تاثیر بیشتری دارد استفاده شود.

وی گفت: مطالعات تعیین میزان آب مصرفی در برداشت پنبه در شهرستان های اسفراین، مانه و سملقان انجام شده که البته توصیه می شود از این روش استفاده شود.

خسروی افزود: این مطالعات بر روی محصول سیب زمینی در شهرستان های شیروان و فاروج نیز انجام شده است. روش آبیاری محصول در این مزارع به صورت بارانی و قطره ای است که با توجه به راندمان بالاتر استفاده از روش قطره ای توصیه می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این مطالعات بر روی گیلاس در بجنورد و اسفراین، آفتابگردان گرمه و بجنورد و پیاز در مانه و سملقان انجام شد که این محصولات آبیاری و غرقابی شدند.

این محقق افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی، تغییر روش آبیاری از سطحی به غرقابی توصیه می شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه با روش آبیاری سطحی راندمان مصرف آب 40 درصد است و بیشتر آب مصرفی از بین می رود، گفت: در این مطالعات تلاش می کنیم روش های آبیاری مناسب برای کشت های مورد نظر را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. و میزان مصرف آب را اطلاع رسانی و تشویق می کنیم تا راندمان مصرف آب به 80 درصد برسد و مصرف آب فعلی این محصولات به نصف برسد.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی گفت: با این حال دولت نیز باید به استفاده از سیستم های نوین آبیاری در مزارع و باغات کمک کند.

حسروی خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی کم در سال های اخیر، کشاورزان علاوه بر استفاده از روش های نوین آبیاری توصیه شده، باید از ارقام مقاوم به خشکی نیز استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید