روند سرنگونی هواپیمای اوکراینی انجام شد

روند سرنگونی هواپیمای اوکراینی انجام شد

روز جدید در این دادگاه 10 متهم از رده های مختلف نظامی حضور داشتند و بیش از دو ساعت شهادت و شکایات متهمان و وکلای آنها توسط قاضی شنیده شد.

پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی و جان باختن همه سرنشینان آن برگزار شد.

قوه قضائیه با اعلام این خبر:

جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای PS752 اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده قربانیان و وکلای آنان به ریاست ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران برگزار شد.

قاضی در ابتدای جلسه دادگاه ضمن ابراز همدردی با قربانیان پرواز PS752 اوکراین از خداوند متعال برای آنها طلب مغفرت کرد و تمامی قوانین آیین دادرسی کیفری رعایت شد و هیئت دادگاه رسیدگی به پرونده را آماده رسیدگی به همه دانستند. والدین و به آنها اطلاع داده شده است که در صورت تمایل به طرح شکایت می توانند در جلسات شرکت کنند.

قاضی افزود: تاکید دادگاه بر رعایت اصول دادرسی عادلانه و رسیدگی عادلانه، شفاف، صریح و قاطع به پرونده حاضر است و امیدواریم با استعانت از خداوند متعال و یاری اولیای دم بتوانیم با این موضوع برخورد کنیم. این مورد دقیق، سریع و جدی است.

نماینده دادسرا هنگام قرائت کیفرخواست شکایت و اظهارات شاکیان را با ذکر اسامی متهمان خلاصه کرد.

وی در ادامه قرائت اظهارات شاکیان پرونده به بیان مطالبات آنان پرداخت و گفت: رسیدگی همه جانبه و بی طرفانه از سوی دادسرای نظامی برای کشف حقیقت و احراز علل و شدت مجازات بر اساس نوع مسئولیت آنها؛ که با عدم اقدام مناسب پس از حادثه از کشف حقیقت جلوگیری کردند. شناسایی، تعقیب و مجازات افرادی که قصد سرقت وسایل قربانیان را داشتند در نظر گرفته شد.

در جریان قرائت کیفرخواست، تعدادی از اولیای دم قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی و تعدادی از وکلای آنها نظر خود را در خصوص محاکمه اعلام کردند و گفتند که این پرونده دارای اشکال بوده زیرا پس از کارشناسی به شکات و وکلای آنها اطلاع داده نشده است. نظر اعلام شد..

در این قسمت قاضی به شکات و وکلای آنها توضیح داد: این اعتراض شماست و به همین دلیل دادگاه بخشی از پرونده را برای رفع نقص به دادسرا ارجاع داده است.

در آن زمان برخی از وکلا و اولیای دم قربانیان گفتند که ما این دادگاه را به رسمیت شناختیم و امیدواریم دادگاه بخشی از پرونده را برای رفع نقص به دادگاه ببرد.

قاضی همچنین در پاسخ به اظهارات برخی از وکلای اولیای دم قربانیان که معتقدند فقط کیفرخواست را خوانده اند و حوصله پرونده را بررسی نکرده اند. در موارد دیگر به وکلای قربانیان دستور داده شده است که برای رسیدگی به پرونده به شعبه دادگاه مراجعه کنند و در غیر این صورت این امر نمی تواند ناشی از کوتاهی دادگاه باشد.

در این جلسه اظهارات و شکایات شکات و وکلای آنها بیش از دو ساعت بدون محدودیت در شنیدن اظهارات شکات و اولیای دم و وکلای آنها و متهمان و وکلای آنها توسط قاضی رسیدگی شد.

سخنگوی دادسرای نظامی تهران در بخش اول کیفرخواست گفت: 103 نفر از اولیای دم در صف حین مراجعه به دادسرا یا وکلای خود شکایت کردند.

قاضی در پایان جلسه اعلام کرد که زمان تشکیل جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید