رویکرد جدید ایران به تجارت انرژی/محصولات نفتی، راه حل رفع تحریم ها


ساعت: 09:12
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913071

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیاست هایی مانند تبدیل نفت به فرآورده در پالایشگاه های فراساحلی و ایجاد بازار نفت خام به عنوان راه حل رفع تحریم ها یا استفاده از سوآپ گاز مازاد روسیه، گفت: ماهیت بلندمدت است. قراردادهای سوآپ، ایران را به مرکز انرژی منطقه تبدیل خواهد کرد.

مهدی تقیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی درباره موضوع سوآپ گاز ایران و روسیه گفت: کشور ما در حوزه انرژی ظرفیت بالایی دارد. اما به طور کلی اکثر کشورها نگاه استراتژیک به انرژی دارند، بسیاری از کشورها نگاه تجاری به این موضوع ندارند و اینطور نیست که به راحتی در میدان حضور داشته باشند. انتقال انرژی و مبادله خرج کردن


رویکرد جدید ایران در تجارت انرژی



وی ادامه داد: دولت ها معمولا از ترانزیت و تعویض گاز آنها تصمیمات بلندمدت می گیرند و تصمیماتشان کوتاه مدت نیست. امروز هم نباید فکر کنیم مشکلاتی که تحت عنوان جنگ بر سر روسیه آمده است دائمی است و اگر بر روی قرارداد کار می کنیم باید در نظر داشته باشیم که این عملیات و سرمایه گذاری در بلندمدت بازده اصلی و نزدیک را دارد. این قرارداد در یک راه بلندمدت، به طوری که می تواند بر تجارت انرژی و اقتصاد کلان ما تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید:
سوآپ گاز روسیه، نقطه شروع توسعه اقتصادی/آغاز همکاری رو به رشد انرژی با کشورهای شانگهای

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بحث در حال حاضر در حال انجام است تبادل گاز ایران و روسیه گفته می شود این برای جایگاه ایران در تجارت انرژی خوب است. تا جایی که بتوانیم این نوع ارتباط را با کشورهای همسایه شمال غرب توسعه دهیم، به شرط اینکه در بلندمدت این روابط را تنظیم کنیم، حساسیت خود را نسبت به تحریم ها کاهش داده ایم.

طاغانی به این موضوع اشاره می کند تعویض گاز ارزآوری و اشتغال زایی برای کشور وجود دارد، گفت: از این طریق قراردادهای مبادله ما به مرکز انرژی منطقه تبدیل خواهیم شد. در حال حاضر انرژی ابزار نفوذ بسیار قدرتمندی است و در روابط جهانی و منطقه ای ایفای نقش می کند و ایران باید از مازاد گاز خود و روسیه برای ایفای نقش جدید در بازارهای انرژی منطقه و جهان استفاده کند.


تبدیل نفت به محصول، تصمیم برای رفع تحریم



وی افزود: در حوزه نفت خام نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که باید اصولی آن را حل کنیم. در حال حاضر مشکل اصلی در تحریم تجارت انرژی، تحریم نفت خام است. ویژگی های نفت خام ما باید با پالایشگاه های کشورهای دیگر همخوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: روغن محصول دارای گواهینامه است. یکی از رویکردهای مهم این است که نفت خود را به فرآورده در پالایشگاه های فراساحلی تبدیل کنیم. زیرا محصول هیچ شناسه ای ندارد و در هر جایی قابل فروش است. هر چه بیشتر بتوانیم ظرفیت صادرات نفت خام خود را بدون تحریم کنیم، موفق تر خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم راه اندازی این پالایشگاه ها گفت: به طور کلی باید سیاست هایی مانند پالایشگاه های فراساحلی و ایجاد بازار برای نفت خام خود و یا استفاده از آنها اتخاذ کنیم. مبادله مازاد گاز روسیه اجازه دهید به سمت تحولی در رژیم کسب و کار انرژی خود حرکت کنیم تا بتوانیم در مقابل تحریم های فروش نفت خام و تجارت انرژی ایران به معنای واقعی کلمه مقاومت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید