رکورد نرخ سود بین بانکی در سال 1401 شکسته شد


ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878666

نرخ سود بین بانکی در سال جاری به بالاترین حد خود در سال 1401 رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ های سود بازار پول، به نرخ بهره یا نرخ بهره در سایر بازارها اطلاق می شود.

افزایش نرخ سود بین بانکی هزینه تامین مالی کسری منابع بانک ها را افزایش می دهد و بانک ها برای جبران کسری خود حاضرند با نرخ سود بالاتر به سپرده گذاران سود پرداخت کنند.

این نرخ در واقع قیمت ذخایر بانک ها است و زمانی که در پایان یک روز مالی کوتاه چه روزانه و چه هفتگی کسری داشته باشند از سایر بانک ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می کنند که افزایش می یابد و از بانک مرکزی کاهش می یابد و نرخ ارز اعلام شده بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد.

رشد نرخ بهره در سال 1401

نرخ بهره بین بانکی در سال 1401 در اکثر هفته ها افزایش یافت. اما این درصد در هفته منتهی به 2 تیر 1401 به 20.82 درصد رسید که یک رکورد برای این سال بود.

نرخ ارز از سال 1401 در هفته های مختلف افزایش یافت و بانک مرکزی برای کنترل تورم نرخ ارز را در دستور کار خود قرار داد.

هنگامی که بانک دیگری به بانکی با کسری با نرخ سود بالاتر وام می دهد، بانک سعی می کند نرخ سود کوتاه مدت یا میان مدت خود را برای سپرده ها افزایش دهد و از سپرده گذاران (مردم) وام می گیرد. بنابراین افزایش نرخ سود بین بانکی کل بازار پول را تحت تاثیر قرار می دهد و با تغییر نرخ سود، این حرکت وجوه به بانک ها می تواند منجر به رکود در سایر بازارها شود.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط کنونی کشور نباید نرخ سود بین بانکی کاهش یابد، زیرا آثار تورمی شدیدی دارد و در صورت کاهش شدید نرخ سود بین بانکی، نرخ سود سپرده های بانکی کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید