رگه های گمشده زیادی در حوزه ادبیات دفاع مقدس داریم/ تجاری ترین قسمت ادبیات توسعه پایدار مربوط به خاطرات زنان است.


ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841736

روح الله شریفی گفت: با وجود همه اقدامات انجام شده، هنوز فضاهای ناشناخته زیادی در حوزه ادبیات دفاع مقدس وجود دارد و راه های گمشده زیادی وجود دارد که سال ها می توانیم آن ها را در زوایای مختلف بنویسیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قزوین ؛ دفاع ۸ ساله صبح امروز از مردم در دوران جنگ تحمیلی اتفاق بزرگی است که زندگی مردم و فضای کشور را در ابعاد مختلف تغییر داده است.



جانفشانی سربازان ایرانی در دفاع از مرز و بوم و تأثیر عظیم معنوی میدان نبرد در سیره زندگی مردم ایران، ابزاری قدرتمند برای خلق آثار گوناگون در عرصه ادب، فرهنگ و هنر است.

دوران پاسداشت مقدس نیز منجر به شکل گیری جریانی قوی در عرصه ادبی کشور به نام ادبیات دفاع و پایداری شد و در این میان نویسندگان بسیاری در تاریخ ادبیات و فرهنگ ماندگار شدند و آثاری استثنایی با موضوعات ناب خلق کردند.

در ادبیات دفاع مقدس غفلت زیادی وجود دارد

روح اله شریفی از نویسندگان قزوینی در عرصه ایثار و شهادت است که در سال های فعالیت فرهنگی و ادبی خود آثار فراوانی از خود به جای گذاشته است.

وی از سال 1364 با حضور گسترده در ادبیات توسعه پایدار، 15 عنوان کتاب در سه نوع رمان، پژوهشی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس به رشته تحریر درآورده و عموماً با موضوع شخصیت ها، رویدادها و مضامین نوشته شده است. در دوران جنگ تحمیلی به قزوین متصل شد.

کتابهای خاطرات دفاع مقدس، حاج حمزه، به قول آینه، آقاولی، آوای بهشت ​​در زندگی شهید میرسجادی، شیخ نصرت و هفت زمستان انقلاب اسلامی و مجموعه داستان طنز با عنوان مازیار زارع پای کریم انصاری فرد «از آثار منتخب این نویسنده موفق است.

مجموعه داستان کوتاه با عنوان «مادر سلیمان» از دیگر کتاب‌های این نویسنده برجسته قزوینی است که در سال 1400 در دومین جشنواره بین‌المللی کتاب قربانیان و شهادت‌های «سرخ» به عنوان اثر برگزیده در بخش داستان معرفی شد. نویسندگان”.

بررسی همه جانبه جنگ یک ضرورت مسلم است


5e886a8b c1f9 41ad a8fc 953413e0c270 خبر خاکستری

روح اله شریفی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین ؛ وی با اشاره به سیر تحول حوزه ادبیات توسعه پایدار از ابتدای جنگ تا کنون گفت: به طور کلی ادبیات توسعه پایدار با شعر آغاز می شود و سپس خاطرات زندگی نامه و دیگر نوشته ها را در بازار نشر تسخیر می کند.

نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: از همان روزهای اول جنگ، بسیاری از نویسندگان احساس تکلیف کردند و شروع به نوشتن در این زمینه کردند؛ در حالی که نویسندگان در این حوزه به نویسندگی پرداختند. نسل های دیگری از نویسندگان در پایان دوره بودند که برای دفاع مقدس جنگیدند و نوشتن خاطرات خود را در دهه 1970 آغاز کردند.

تولد برخی مؤسسات تاریخ نگاری نظامی و سوابق حماسی

وی گفت: پس از توسعه ادبیات توسعه پایدار، خاطرات دیگری شروع به انتشار کرد، مصاحبه ها و خاطرات کسانی که اهل نوشتن نبودند رونق گرفت و حاصل این گفتگوها تولد نویسندگان بزرگ و کتاب های ماندگار بود. احساس، مفهوم؛ یک خاطره دیگر بزرگ شده است.

وی افزود: نوشتن داستان کوتاه و رمان از اوایل جنگ آغاز می شود که ابتدا در کنار هم به یاد می آورد و به تدریج با عنصر تخیل از این فضا فاصله می گیرد، در حالی که به مرور زمان جنگ تنها مبنای رمان است. و آثار خوبی در این فضا نوشته شده است.

شریفی خاطرنشان کرد: به طور کلی همه این گونه های ادبی با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور فراز و نشیب هایی داشته است، خیر، اما خاطره نویسی از الگوی مدام در حال رشد پیروی می کند و روز به روز بهتر می شود.

وی ادامه داد: رمان نویسی در سال های پس از جنگ بسیار پرنوسان بوده است، به طوری که ابتدا رشد می کند و سپس متوقف می شود، پشیمان می شود و سیاه نمایی می کند و اکنون به دوران بازگشت برمی گردد و در برخی دوره ها عده ای از حضور خود پشیمان می شوند. در جنگ. «تاریکی جنگ.

تجاری ترین بخش ادبیات پایداری در مورد بیان خاطرات زنان است

نویسنده کوزوینی با اشاره به موفق ترین کتاب ها در حوزه ایثار و مقاومت گفت: این مقوله را از دو منظر می توان ارزیابی کرد که هم دیدگاه ماهوی و هم دیدگاه تجاری را شامل می شود. اصولاً ادبیات و تاریخ جنگ استخوان بندی است که بیشتر آن تاریخ نگاری است.»

وی افزود: جمع آوری و انتشار اسناد، ثبت حماسه ها در قالب اطلس، دایره المعارف، روزشمار، مقاله پژوهشی و بررسی همه جانبه جنگ یک ضرورت مسلم است، لذا نهادها برای آن متولد شده و تلاش می کنند.

شریفی خاطرنشان کرد: بسیاری از این نهادها در این پروژه ها موفق بوده و آرشیو مناسبی برای آینده ایجاد کرده اند.


722e5c97 cf43 44f3 abe7 85ba95c23b07 خبر خاکستری

وی افزود: من همه این کارها را موفق می دانم. البته این آثار معمولاً مخاطب خاص و محدودی دارند و کمتر مورد توجه مخاطب قرار می گیرند; اما این یک نقطه ضعف نیست و نباید آن را با آثار محبوب مقایسه کرد.

ما در حوزه ادبیات پایداری راه های گمشده زیادی داریم

نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: شما می توانید به ادبیات نظامی از نظر تجارت و گردش مالی هم نگاه کنید ببینید آیا در این زمینه موفق بوده ایم یا نه! برای بررسی دلایل موفقیت یا عدم موفقیت برخی از آثار در جذب مخاطب، باید در برندسازی و تجاری سازی محصول مورد بحث قرار گیرد. اما در کل بخش تجاری ادبیات نظامی به طور کلی با خاطرات و زندگی نامه شهدا مرتبط است.

وی گفت: تا به امروز پرفروش ترین کتاب های کسب و کار نوشته شده است که به دلیل استقبال مردم بارها بازنشر شده است. کتاب خواندن و اسکن کتاب به مردم تقدیم شد.

شریفی خاطرنشان کرد: بیشتر کتاب های صنفی که در سال های اخیر مورد استقبال قرار گرفته، مربوط به خاطرات بانوان و مادران شهداست که برخی به آن املا می گویند.شهدای مدافع حرم در ادامه راه موفق خود بودند.

وی افزود: می‌توان گفت تجاری‌ترین بخش ادبیات پایداری مربوط به خاطرات زنان است. زیرا به دور از فضای خشک نظامی جنگ، فضای عاطفی افراد نظامی، عواطف، غم و شادی، وصال و جدایی، عشق و مرگ را به تصویر می کشد و بیان می کند و این تجربه ای است که همه انسان ها می توانند آن را درک کنند.

نویسنده قزوینی گفت: یک کتاب در روال عادی خود باید پس از چاپ مورد مطالعه عموم و منتقدان قرار گیرد و در صورت تحسین عموم و منتقدان ناخودآگاه تجدید چاپ می شود؛ اما خطبه رهبری، کتابخوانی است. مسابقات و ایجاد برخی موسسات، تمجید از سلبریتی ها و البته لطف و عنایت خداوند باعث می شود برخی هزاره را یک شبه طی کنند.

خلق آثار ماندگار به درون مایه خوب و نبوغ نویسنده نیاز دارد

وی تاکید کرد: با وجود همه اقدامات انجام شده، هنوز فضاهای ناشناخته زیادی در حوزه ادبیات دفاع مقدس وجود دارد و راه های گمشده زیادی داریم که سال ها می توانیم در زوایای مختلف بنویسیم و تنها نکته مهم ارائه کیفیت است. کار کنید.”

شریفی با اشاره به عوامل موثر در بقای آثار خاطرنشان کرد: در طول تاریخ ادبیات و نشر، کتاب های مختلفی وجود داشته که به مرور زمان مورد استقبال قرار گرفته، اما به مرور زمان فراموش شده و قابل حفظ نیست.


34b36124 bfad 4b5a be28 c251dd6c9d72 خبر خاکستری

وی گفت: ماندگاری یک اثر به عوامل مختلفی بستگی دارد که در فضای ادبی از آن به عنوان شاهکار یاد می شود و ممکن است نویسنده در طول زندگی ادبی خود بتواند اثری با ویژگی های استثنایی بنویسد.

این نویسنده قزوینی تاکید کرد: خلق اثری ماندگار تا حد زیادی به موضوع انتخابی و پرداخت جذاب آن توسط نویسندگان بستگی دارد و در واقع نیازمند نبوغ و تجربه نویسنده است.

افتتاحیه کتاب «ایام نبوی» به زودی در قزوین

شریفی بیان کرد: رسانه ها تاثیر زیادی در گسترش فرهنگ کتابخوانی در حوزه حراست دارند و معتقدم هر خبرگزاری و سایت خبری و یا رسانه مکتوب باید یک خبرنگار در حوزه کتاب برای ارائه و ارائه داشته باشد. کتاب ها را نقد کنید به صورت حرفه ای.”

وی افزود: گروه ها برای تشویق کتابخوانی باید مدام تلاش کنند تا در حوزه ادبیات پایداری جریانی متناسب با ذائقه و ذائقه عموم مردم ایجاد کنند که متاسفانه در قزوین اینگونه نیست.

نویسنده حوزه دفاع مقدس در پایان با اشاره به اثر چاپی خود گفت: «ایام نبوی» عنوان کتابی با محوریت خاطرات غلامحسین حدادزادگان از فرستادگان شهادت قزوین است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. . .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید