ریزگردها با سلامت مردم چه می کند؟/ دیپلماسی زیست محیطی، عزم جدی برای زدودن گرد و غبار از کشور


ساعت: 09:02
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883701

حل معضل ریزگردها در دولت قبل مانند بسیاری از مشکلات دیگر به برجام مربوط می شد و سایه شوم ریزگردها سال ها بر سر مردم است که اکنون با رایزنی های صورت گرفته در دولت انقلابی امید به حل آن وجود دارد. بسیاری از این مشکل دو برابر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، یکی از مهم ترین چالش ها و معضلات زیست محیطی پدیده ریزگردها است و کشورها درگیر این معضل هستند، چالشی که تاثیرات منفی بر زندگی گیاهان، جانوران و مردم دارد.

همانطور که خشکسالی به دنبال سیل می آید، مهم ترین عامل پدیده گرد و غبار نیز خشکسالی است که باعث طوفان گرد و غبار در منطقه می شود، هرچند چند شهر سال قبل با پدیده گرد و غبار همراه بوده اند، اما امروزه و بسیاری از شهرها با این مشکل مواجه هستند.

طبق آمار 80 درصد ریزگردها منشأ خارجی و مربوط به کشورهای همسایه است که گاهی به دلیل تغییرات آب و هوایی ناخوانده وارد آسمان کشور می شود و خطرات زیادی را به همراه دارد، بنابراین نه تنها سلامتی را تحت تأثیر قرار می دهد و مشکلات تنفسی نیز به همراه دارد. افزایش غلظت آلاینده ها منجر به تعطیلی ادارات و مدارس می شود.

اما این تنها تاثیر ریزگردها بر زندگی انسان نیست، بلکه متاسفانه به دلیل خشکسالی و افزایش ریزگردها شاهد زوال بلوط هایی هستیم که تحت تاثیر این پدیده قرار نمی گیرند.


4fd350b6 0ff4 49d0 9823 908d2e4257b1 خبر خاکستری


طبق آمار سالانه هفت میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، امروزه دیگر نمی توان گفت ریزگردها مهمان ناخوانده ای هستند، زیرا تعداد روزهای آلوده به گرد و غبار افزایش یافته و در نتیجه از این، بسیاری از نفس ها تعداد حذف شده است.

در دولت قبل، حل معضل ریزگردها مانند بسیاری از مشکلات دیگر دوباره به برجام گره خورد و تاخیر در حل این معضل باعث تداوم این معضل شد.


ثبت 41 روز آلوده لرستان

علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: تاکنون کانون گرد و غبار در استان لرستان شناسایی نشده است و در واقع استان لرستان به همراه چند استان دیگر جزو استان ها هستند. تحت تاثیر پدیده گرد و غبار

وی با اشاره به افزایش ریزگردها در سال جاری افزود: در سال گذشته حدود 29 روز آلودگی در استان لرستان به دلیل پدیده گرد و غبار ثبت شد، اما متاسفانه امسال 41 روز آلودگی وجود داشت که نسبت به سال گذشته نسبت به سال گذشته آلودگی داشتیم. نشان دهنده افزایش تعداد روزهای آلوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: بیشتر پدیده گرد و غبار مربوط به کشورهای همسایه است و کانون های گرد و غبار در این کشورها باید محدود شود. کشورهایی که کانون گرد و غبار هستند، به منظور حل معضل گرد و غبار و سایر مخاطرات زیست محیطی در ایران منجر به تشکیل جلسه 11 وزیر محیط زیست کشورهای درگیر با این پدیده شدند.

وی تصریح کرد: رفع این بحران اگرچه زمان بر است، اما با رایزنی های صورت گرفته در دولت انقلاب امید به حل بسیاری از این معضل دو چندان شده است.


7aa9bc00 736d 4f59 a8e4 f9555938fd12 خبر خاکستری


سالاروند بیان کرد: توسعه مناطق سبز و کمربند سبز بر اساس مواد 22 و 27 قانون هوای پاک در شهرستان های استان برای کاهش اثرات منفی گرد و غبار و داشتن هوای پاک توصیه می شود، اما مجددا تاکید می شود که برای حل مشکل پدیده گرد و غبار ضروری است، باید کانون های آن را کنترل کرد، زیرا پدیده گرد و غبار علاوه بر اثرات منفی بر سلامت انسان، آسیب زیادی به سایر اجزای محیط می رساند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: این پدیده همراه با خشکسالی و سایر پدیده های جوی باعث ضعیف شدن درختان بلوط زاگرس در برابر بسیاری از آفات شده و زندگی تمامی موجودات وابسته به این درخت نیز با خطرات جدی مواجه است.


جنگل های لرستان سالانه 80 میلیون تن گرد و غبار را جذب می کنند

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: با توجه به اینکه جنگل های استان لرستان اکسیژن 12 میلیون نفر را تامین می کند، حفاظت از جنگل های استان لرستان یکی از این موارد محسوب می شود. اولویت های اصلی هر هکتار جنگل 1000 مترمکعب آب در سال تولید می کند و جنگل های استان لرستان نیز از این امر مستثنی نیستند و سالانه یک میلیارد و 200 هزار مترمکعب آب تولید و ذخیره می کنند، بنابراین جنگل های لرستان تولید می کنند. شش برابر آب سدهای موجود در استان و همچنین سالانه بیش از 80 میلیون تن گرد و غبار را جذب می کند.

وی تخریب جنگل های زاگرس را بر اثر عوامل اقلیمی از جمله خشکسالی، ریزگردها و آلاینده ها، چرای بی رویه دام، تبدیل و زراعت جنگل ها، آفات و بیماری ها، توسعه معادن و راه ها، اجرای پروژه های عمرانی در قلب این شهرستان ذکر کرد. کهنگی، عدم احیای جنگل ها را عنوان کرد و گفت: جنگل های استان لرستان یک میلیون و 217 هزار هکتار وسعت دارد که از نظر وسعت رتبه دوم کشور را دارد.


1afab0cd cf23 41c2 9e2d 6de700ce3d2b خبر خاکستری



عزم دولت برای حل مشکلات زیست محیطی

مهدی اسماعیلی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: امروز به برکت قدرت سخت افزاری و نرم افزاری، ظرفیت های تعامل با برخی کشورها فراهم شده است و آنچه که ظرفیت سازی در مسائل اقتصادی، زیست محیطی و … انجام می شود این است. قدرت جمهوری اسلامی ایران

وی افزود: وقتی مسئولان به این اقتدار اعتقادی نداشته باشند و عمدا خود را توجیه کنند که برای رفع مشکلات زیست محیطی مانند ریزگردها کاری انجام نمی شود و مشکلات روی هم انباشته می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: برگزاری جلسه ای با حضور وزرای محیط زیست سایر کشورها ثابت کرد که سخنان مطرح شده در دولت قبل در خصوص مشکلات محیط زیست و ریزگردها پوچ است.

اسماعیلی بیان کرد: امروز دولت سیزدهم عزم جدی برای حل این مشکلات دارد، بنابراین با کشورهای دیگر ارتباط برقرار می کند و از ظرفیت موجود برای حل مشکلات استفاده می کند و همفکری کشورها نشان از عظمت و اقتدار اسلام است. جمهوری ایران.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت توسط مسئولان موجب حرکت رو به جلو و رسیدن به نقطه ایده آل و مطلوب می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید