ریشه عدالت در فطرت ارتدوکس انسان/ هدف از بعثت پیامبران الهی برقراری عدالت و مشارکت در جامعه بوده است.


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1812216

حسن زاده با بیان اینکه یکی از اهداف انبیای الهی، عدالت خواهی و مشارکت در جامعه بوده است، گفت: آسمان و زمین نیز بر پایه عدالت است و ریشه عدالت در فطرت انسان نهفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داریوش حسن زاده کارشناس مسائل سیاسی و دینی استان هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به اهمیت عدالت در انقلاب اسلامی اظهار داشت: هرچه کم و بیش چهار رکن دنیا باشد، ضرر و زیان دنیا بیشتر می شود. نوبت آن است

وی افزود: شعار عدالت خواهی یکی از کهن ترین مطالبات و مطالبات بشر در طول تاریخ است، در واقع ریشه عدالت را در انسان باید در حق طلبی آن جست و جو کرد.

کارشناس سیاسی و مذهبی استان هرمزگان گفت: در آموزه های دینی ما این موضوع به گونه های مختلف خوانده می شود تا جایی که قرآن هدف از بعثت پیامبران را برقراری عدالت و مشارکت می داند. به جامعه بشری: وأنزلنا معهم الکتام لیقوم الناس بالقسط » (سوره حدید، آیه 25) اگر چه عدالت انسانی از فضایل لوح و از صفات حقیقی جامعه در تاریخ است.

حسن زاده ادامه داد: وقتی از امام علی (ع) خواستند معاویه را ببخشد تا بزرگان را جذب کند و البته برخی از آنها را از حقوقشان محروم کند، فرمود: آیا به من دستور می دهی که با ظلم به آنها به پیروزی برسم؟ بر آنان حكومت كن، بدان كه پرداخت اموال بيهوده و بيهوده اسراف و تبذير است و هيچ كس مال خود را به ناروا انفاق نكرده و بيهوده در اختيار كسى قرار نداده است، مگر اينكه خداوند او را از شكر آنها محروم كند و دوستى آنان را براى ديگران قرار ده. پس ظلم در حکومت نمی تواند دوستی مردم را جلب کند و آنان را در خدمت او یاری کند، پس از دیدگاه علی بن ابیطالب (ع) زیبایی حکومت عدالت است.

وی همچنین افزود: عدالت یکی از اصول مذهب تشیع از شروط مهم ولایت و حکومت و نیز از اهداف مهم انقلاب اسلامی مردم ایران است؛ انقلاب اسلامی باید بدون در نظر گرفتن عمق عقیدتی و فکری آن مورد توجه قرار نگیرد.

کارشناس سیاسی هرمزگان اذعان داشت: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که تفاوت اصلی این انقلاب با سایر جریانات انقلابی چیست و چه عامل یا عوامل مهمی در پایداری انقلاب اسلامی نقش داشته و در چه زمینه هایی رخ داده است. ?

البته ظلم ستیزی و توجه دقیق به اصل مهم عدالت به ویژه در قالب حکومت و «شهادت» می تواند پاسخگوی این سؤال باشد، همان طور که دین را وارد طبقه دانشگاهی می کند که ریشه های اسلام گرایانه آن در سال های گذشته شکوفا شده است. و تفکر دینی او برای برخی سد راه است. او جریان ها را شکسته بود. ایشان در سخنان مختلف امام خمینی این انقلاب را متمایز از سایر انقلاب های جهان می دانستند.

حسن زاده ادامه داد: وقتی علت را در تاریخ جستجو کنیم، متوجه می شویم که این انقلاب مبتنی بر آرمان هایی است که عدالت و معنویت به معنای وسیع در شریان های آن جریان دارد. گرچه نقدی به تحریف عده ای داریم که در قالب مسئولیت پذیری در برخی حوزه ها نتوانسته اند عدالت اجتماعی را اجرا کنند، اما اساسی ترین اصل انقلاب یعنی عدالت قابل اعتراض نیست. زیرا این گفتمان افتخار واقعی انقلاب کبیر اسلامی است و هر چه انقلاب در کنار آن حرکت کند و بر دوش آن قرار گیرد، بالاتر و بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه امروز در فضای عمومی کشور شاهد مسائل مختلفی در حوزه عدالت هستیم که گاهاً رعایت می شود و افراط و تفریط نیز وجود دارد، ادامه داد: شناخت راهبردها و سخنان رهبر معظم انقلاب در عرصه عدالت با توجه به جایگاه دینی و سیاسی ایشان برای عموم مردم به ویژه نخبگان و فعالان عرصه عدالت و مطالبه ضروری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید