ریشه های نارضایتی در جامعه

ریشه های نارضایتی در جامعه

تاثیر مشکلات اقتصادی محسوس است و حوزه های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. هر زمان که موضوعات فرهنگی، اجتماعی یا هنری مطرح می شود، افکار عمومی ابتدا به شرایط اقتصادی نگاه می کنند و سپس به سایر حوزه ها می اندیشند. کارشناسان معتقدند در حالی که مردم درگیر مسائل معیشتی هستند، نمی توان آنها را با فرهنگ و سیاست های دولت پیوند داد. ستاره صبح آنلاین در این زمینه گفت وگویی با دکتر مجید ابهری، رفتارشناس و کارشناس اجتماعی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

نظر شما در مورد اعتراضات اخیر چیست؟

توهین های غیرمنطقی و نداشتن ساختار راهبردی و خطای ادبی در انتخاب شعارها از دلایل انحراف اعتراضات بود. حمایت برخی از شبکه های ماهواره ای معاند دچار انقباض سیاسی شد و این گروه از قطع حمایت های مالی و مشاوره ای به ضعف حمایت ها پی بردند. نخبگان کشور چه در نهادهای مذهبی و چه در مراکز علمی امیدوارند این تجربه تلخ درس عبرتی برای آیندگان شود تا دیگر شاهد اتفاقات مشابه نباشیم.

در شرایط کنونی که جامعه آرام است و اوضاع به شرایط عادی باز می گردد. مسئولان باید به فکر توده مردم باشند. کوچک شدن توده های مردم به دو عامل گرانی قطارها و ضعف و عدم مدیریت مؤثر در تولید، عرضه و نظارت مؤثر بر این وسایل است.

در این میان، انباشت و نگهداری مواد غذایی عمومی و بعضاً صادرات غیرمجاز آن، موجب کمبود کالاهای ضروری در بازار می شود. از منظر رفتاری، مشکلات اقتصادی و معیشتی منجر به نارضایتی می شود.

عدم آمدن بیشتر جامعه به میدان باعث خاموشی جلسات و پایان یافتن تظاهرات شد. نکته دیگر اینکه بی توجهی به زحمات رهبران سابق و نسبت دادن همه کاستی ها و ناکامی ها دور از منطق و عدالت است. بدون شک عدم نظارت متمرکز و قبیله گرایی از عوامل اصلی برخی از اختلالات است که به مشکلات اخیر دامن زده است.

به نظر شما پاسخ دولت به مشکلات درست بود؟

متاسفانه عدم ارتباط با مردم و اطلاع رسانی نکردن آنها از طرح ها و برنامه های مربوط به سفره های مردم و مشکلات اقتصادی به نحو احسن و موثر برطرف نشد.

رصد میدانی اوضاع مناطق مختلف کشور و ارتباط چهره به چهره با مردم در شرایط تظاهرات خیابانی در برخی شهرها تأثیر مفیدی بر مردم داشت و اعتراضات را آرام کرد. در گذشته دوران تمرکز و مدیریت از راه دور جای خود را به ملاحظات میدانی داد و محدودیت رئیس جمهور و برخی مدیران ارشد به گزارش های مکتوب دستخوش تغییرات اساسی شد و بازرسی های میدانی جایگزین مشاهدات و گزارش های تصویری شد. محرومیت‌های فلج‌کننده در برخی مناطق و کمبود امکانات بهداشتی و آموزشی در برخی شهرها و روستاها از موانع اصلی رشد و تعالی است و بهانه‌های مؤثری را برای دشمنان و بهانه‌جویان فراهم می‌کند. از سوی دیگر، گردهمایی کارشناسان در تهران و برخی شهرهای بزرگ، مردم مناطق دیگر را محروم کرد. بی شک سفرها و هزینه های غیرضروری که به دلیل تجمیع تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد در شهرهای بزرگ به ویژه تهران به مردم تحمیل می شود، اولین و بارزترین نتیجه این تمرکززدایی خواهد بود. تشکیل گروه‌های تخصصی برای ارزیابی امکانات و نیروهای یکپارچه و متمرکز در مراکز استان‌ها و شناسایی نواقص و برنامه‌ریزی برای رفع آنها می‌تواند گام مبارکی در تحقق شعار عدالت باشد.

به نظر شما مسائل معیشتی چه تاثیری بر جامعه داشته است؟

دغدغه اصلی مردم در حال حاضر اقتصاد، معیشت و سلامت است. به نظر می رسد با بهبود وضعیت اقتصادی می توان تا حد زیادی التهابات اجتماعی را مهار کرد. واقعیت این است که قیمت بالا زندگی مردم را سخت کرده و چالش هایی را در زندگی ایجاد کرده است. امروزه تعداد فقرا نسبت به گذشته افزایش یافته است و بسیاری از افرادی که تا دیروز در وضعیت مناسبی زندگی می کردند به دلیل گرانی با چالش های جدیدی در زندگی خود روبرو هستند. متاسفانه افرادی در دولت و فضای سیاسی هستند که اجازه نمی دهند وعده های اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری محقق شود. شعارهای مهم انتخاباتی رئیسی مبارزه با فساد، مقابله با گرانی و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت مواد غذایی عمومی بود. این وعده ها عملی نشده و شاهد گرانی هستیم. برخی مفسدان اقتصادی با سرنوشت سیاسی جامعه بازی می کنند.

شایان ذکر است که برخی از کشورهای همسایه ما نیز تورم و قیمت بالایی دارند. حتی در برخی موارد قیمت آنها از ایران نیز بالاتر است. اما از آنجایی که شبکه های رسانه ای علیه آنها تبلیغ نمی کنند، هیچکس از وضعیت آنها اطلاعی ندارد. در عین حال رسانه های خارجی وضعیت بازار ایران را شبانه روز آشفته و شکسته نشان می دهند. این مشکل به روان افراد آسیب می زند. شرایط به گونه ای شد که گرانی و وضعیت اقتصادی بر مشکلات دیگر جامعه تاثیر گذاشت. به عنوان مثال آلودگی هوا که آسیب زیادی به سلامت مردم وارد می کند، اهمیت کمتری دارد و هیچکس به آن توجهی نمی کند. این در حالی است که آلودگی هوا که بیشتر ناشی از بی برنامگی و تصمیمات اشتباه گذشته و حال است سلامت مردم را به خطر می اندازد. دولت باید از نخبگان و متخصصان برای کاهش مشکلات استفاده کند. اگر دولت می خواهد مشکلات مردم را حل کند باید بدون توجه به سلیقه سیاسی نخبگان و تنها بر اساس تجربه از مردم استفاده کند.

نقش نخبگان در حل مشکلات جامعه چیست؟

نخبگان، اندیشمندان و دلسوزانی که امروز در حاشیه نشسته اند باید به میدان بیایند و مشکلات مردم را حل کنند. امروز مشکل اصلی کشور معیشت و سلامت مردم است. انتشار برخی اخبار مبنی بر سوء استفاده و خروج ارز از کشور در شرایط کنونی باعث آسیب روحی مردم شده است. مردم به دنبال امنیت غذایی هستند. برخی افراد هنگام خوردن ناهار نگران شام خود هستند. این نوع نگرانی و احساس ناامنی پیامدهای اجتماعی خواهد داشت که دیر یا زود خود را نشان خواهند داد. واقعیت این است که جان مردم روی میز می گذرد و با اعداد و ارقام نمی توان وضعیت را به شکل دیگری نشان داد. خطوط اقتصادی معمولاً بر اساس استانداردها و تعاریف ثابت علمی تبیین و ارائه می شوند. ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه امروزی ناشی از گرانی و فقر است.

دیدگاهتان را بنویسید