زاکانی قطعا تخلف کرده است روز جدید

تهدیدها قطعا نقض می شوند

روز جدید پشت سر علیرضا زاکانی، شهردار تهران و کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400، حواشی و شایعاتی مبنی بر اینکه وی هنوز پا به ساختمان شهرداری نگذاشته است، آغاز شد. این حواشی مربوط به حکمی است که وی برای انتصاب حسین حیدری، دامادش صادر کرده است. حیدری همسر مریم زاکانی به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی، فناوری های نوین و نوآوری شهری منصوب شد. تحصیلات تکمیلی مریم زاکانی در سوئیس در گذشته با حاشیه هایی همراه بود و حالا این انتصاب خانوادگی دوباره بحث رانت خانواده علیرضا زاکانی را برانگیخته است.

از یک سو اظهارات و ادعاهای علیرضا در مناظره انتخاباتی 1400 مبنی بر پایان «رفاقت» و «فامیل بازی» توسط علیرضا به شایعات دامن زد و از سوی دیگر مقررات و مصوبات مربوط به مدیریت شهری به علیرضا زاکانی اجازه داد. چنین ملاقاتی را انجام نداد. وی در پاسخ به اتهامات غیرقانونی بودن انتصاب دامادش، مقاومت کرد و رهبری حسین حیدری را افتخار خواند. علیرضا زاکانی چندی پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: آقای حیدری هیچ گونه رابطه استخدامی با شهرداری نخواهد داشت و از شهرداری دریافت می کند و من فقط از تجربیات و دانش علمی ایشان در زمینه بهسازی شهر تهران استفاده خواهم کرد. این اقدام غیرقانونی نبوده و این تصمیم تنها به نام اشراف و نظارت دقیق من در این پروژه مهم صادر شده است.»

اگرچه بسیاری از منتقدان بر این باورند که چنین بهانه ای کارساز نیست، اما نبود اقوام در پست های رهبری در شهرداری تهران به دلیل رانت ها و مزایایی است که این سمت ها خارج از حقوق به جیب مدیران شهری سرازیر می شود.

از سوی دیگر پاسخ آقای شهردار با ادعای قبلی ایشان در تناقض است. علیرضا زاکانی در بخشنامه ای اعلام کرد: جذب و استخدام نیروی جدید تحت هر عنوان و با هر نوع استخدام اعم از تمام وقت، پاره وقت و پاره وقت، قراردادی، شرکتی، مشاوره ای، حقوقی، ساعتی، پروژه ای و حتی رایگان. سرویس “یا ناموس در شهرداری تهران ممنوع است.” اما تحت فشار افکار عمومی مجبور شد حکم دامادش را لغو کند.

درباره مبنای قانونی انتصابات اخیر علیرضا زاکانی با یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

مبنای قانونی انتصابات شهرداری

محمدجواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، مبنای قانونی را برای بحث انتصابات شهردار تهران دانست و گفت: در ماده 10 این مصوبه تاکید شده است که استخدام بستگان مدیران شهرداری تهران و … واحدهای تابعه و بستگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران در مدت تصدی شهرداری تهران و واحدهای تابعه و شورای اسلامی شهر تهران ممنوع است. این قطعنامه بیانیه ای روشن، بدون ابهام و دقیق دارد».

وی افزود: در ماده 15 مصوبات مربوط به شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمانت اجرایی این مصوبه مطرح شده و عدم رعایت هر یک از مفاد این مصوبه تخلف اداری و حسب مورد متخلف است. به گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران و شورای رسیدگی به تخلفات اداری برای محکومیت مجازات های اداری موضوع ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372 معرفی شد. مگر اینکه در قوانین دیگر مجازات شدیدتری پیش بینی شده باشد. این امر مستثنی از معرفی مجرم برای رسیدگی کیفری در قوه قضائیه نیست.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به این مصوبات گفت: با توجه به صریح بودن این مصوبه که همچنان لازم الاجرا است، به نظر می رسد شهردار قطعاً این مصوبات را نقض کرده است. همچنین وظیفه شورای شهرداری و بازرسی شهرداری است که در این زمینه پیگیری لازم را انجام داده و کمیسیون رسیدگی به تخلفات اداری را به اطلاع آقای زاکانی برسانند. زمانی که خود شهردار به صورت غیرقانونی منصوب می شود و شورای شهر چشم خود را روی این موضوع می بندد و حتی وزارت کشور نیز به آن بی توجهی می کند، بعید است که چنین اتفاقاتی تکرار شود.»

اجاره پست خانوادگی در شهرداری

امروزه قوانین زیادی وجود دارد که به دلیل سهل انگاری مراجع نظارتی اجرا نمی شود و فقط روی کاغذ می ماند.

وی گفت: متأسفانه شاهد هستیم که هم دستگاه های نظارتی به تعهدات خود عمل نمی کنند و هم افرادی که تکالیف و حدود اختیاراتشان را قانونگذار به وضوح مشخص کرده است، بی احتیاطی هستند. این با گفته های خود آقای زاکانی در مناظره انتخاباتی مغایرت داشت. او گفته بود اقوامش را سر کار نمی فرستد. وقتی به آنها یادآوری می شود که کارشان تخلف آشکار و خلاف قول صریح است که در مناظره های انتخاباتی هم اعلام کردید و در عین حال تصمیم شورای شهرداری بحث تضاد منافع است، بسیار عجیب پاسخ می دهند. . آقای زاکانی در پاسخ تاکید کرد که داماد آنها حقوقی دریافت نخواهد کرد. به نظر نمی رسد آنها متوجه شوند که امروزه مردم از موقعیتی که دارند منتفع می شوند و حقوق حتی یک درصد از مزایایی که به جیب آنها سرازیر می شود نیست. اما قراردادهایی که منعقد می شوند; حجم هنگفتی از منابع مالی که صرف مشاوره و سیاست گذاری می شود، ربطی به حقوق دریافتی آنها ندارد. سکوت شورای شهر در این مورد غیرقابل قبول و مغایر با انتظارات افکار عمومی از این شورا است. انتظار جامعه این است که شهردار نگذارد نزدیکانش از موقعیت وی سوء استفاده کنند و شورای شهر بر این امر نظارت داشته باشد. حتی در شرایطی که بحث حضور آنها در خارج از کشور و تولد فرزندانشان مطرح شده است.»
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: این حاشیه ها قطعا به نفع شهر و دولت نیست. وی با بیان اینکه مهمترین رکن مبارزه با فساد است، گفت: رعایت قانون و اولویت دادن به قانون و مقررات بر سایر مصالح که آن را منافع فردی، گروهی و حزبی می نامیم بسیار مهم است. در اینجا قانونگذار وارد مسئله حیاتی تعارض منافع می شود.

از آنجایی که مهمترین عنصر در حکمرانی شهری، منافع شهروندان است، این امر با هدف حکمرانی شهری فاصله زیادی دارد. قانون تنها چتر حمایت از منافع شهروندان است و بنابراین باید به آن احترام گذاشت. به ویژه کسانی که در دفاع از این قوانین نقش دارند باید با دقت به وظایف خود عمل کنند».

قانونگذار ادامه می دهد: قانونگذار با تعیین این معیارها قصد دارد حقوق شهروندی را در اولویت قرار دهد. در اینجا منافع عمومی وقتی حرف اول را می زند که دلالان باید بین منافع شخصی و منافع جامعه و شهروندان یکی را انتخاب کنند.

قانونگذار برای داشتن ضمانت اجرایی در سلسله مراتب مدیریتی به صراحت تاکید کرده است که در مورد فرمانداران شهرداری و شخص شهردار و همچنین در بین اعضای شورای شهرداری، اقوام حق تعیین ندارند. این قانون در شرایطی نیز قابل اجرا است که حتی خود افراد در خود مجموعه شهرداری کارمند باشند. این افراد هم حق ترفیع ندارند. قوه مقننه هم خیلی روشن است».

مزایای کاندیدای پوششی بودن

یکی از شبهاتی که امروز در مورد تهدیدها در شهرداری تهران وجود دارد این است که او به عنوان پوششی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شرکت می کند و موضع امروز او این بود که به نوعی حقوق خود را از انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی پس بگیرد. این وکیل دادگستری گفت: ما هیچ سندی در این مورد نداریم، اما جالب است که کسانی که از انتخابات انصراف داده اند اکنون به دولت منصوب شده اند. با این حال، چنین مشکلاتی اعتماد عمومی را تضعیف می کند. مشاهده اینکه جامعه مصالحه های سیاسی را در اولویت قرار می دهد، احساس نارضایتی و بی اعتمادی در آنها ایجاد می کند.» به هر حال باید بدانیم که حاکمیت تهران یکی از پرحاشیه ترین حوزه های حکمرانی است.
از محاکمه در دادگاه شهرداری کرباشی تا قتل همسرش توسط محمدعلی نجفی که برخی همسر نجفی را به «پرستویی» متهم می کنند تا فساد مالی محمد باکر کلیباف در دوران تصدی وی و اختلافات در جناح اصلاحات شهرداری تهران از شهرداری تهران، همه نشان می دهند، مدیریت شهر تهران به شغلی بسیار مطالبه گر و فاسد تبدیل شده است که کمتر کسی بعد از یک دوره شهرداری یا عضویت در شورای شهر با سابقه سفید و بدون حاشیه آن را ترک می کند. از آنجایی که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری ملکی در ایران به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک تلقی می‌شود، باندها و جناح‌های مختلف مسکن سودهای نجومی به دست آورده‌اند و نقش مهمی از حقوق مشاوره گرفته تا اطلاعات اجاره‌ای و تراکم فروش و غیره داشته‌اند. به آن دسترسی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید