زلزله در فوتبال ایران؛ پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف می شوند؟ / مشترک مالک و ورزشگاه، بدهی پرونده و غیر مشاع!

ساعت: 09:03
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780281

آخرین مهلت دریافت مجوزهای حرفه ای و اعتراض AFC به درخواست ایران

به نظر می رسد با توجه به مشکلات زیاد سرخابی ها و نداشتن مجوزهای حرفه ای، خطر حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا قطعی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خیلی وقته AFC موضوع اخذ مجوزهای حرفه ای برای باشگاه ها الزامی است و با اعلام تاریخ و اولتیماتوم فدراسیون های ملی و باشگاه های آسیایی بر اجرای این قانون تاکید کرد. همان فصل قبل از آن سخت بود AFC یک باشگاه ازبکستانی و یک باشگاه عربستانی به دلیل نداشتن مجوز حرفه ای نتوانستند جواز حضور در لیگ قهرمانان را کسب کنند. به نظر می رسد امسال برای دو باشگاه بزرگ ایرانی پرسپولیس و استقلال اتفاق بیفتد و به همین دلیل سرخابی ها در آستانه حذف از لیگ قهرمانان هستند.

مشکلات روزافزون هر دو تیم و از همه مهمتر مالکیت مشترک باعث شد تا پرسپولیس و استقلال برای مجوز حرفه ای تایید نشوند. این کنفدراسیون سال ها پیش اعلام کرد که در سال جاری مقالات و مقالاتی را برای صدور مجوز حرفه ای بررسی خواهد کرد. مالکیت مشترک و ورزشگاه مشترک و برخی مسائل مالی عمده مواردی بود که این فصل و اکنون باید بررسی می شد AFC به دنبال اولتیماتوم قبلی، قصد دارد آن را اجرا کند. آنچه تا به امروز حل نشده باقی مانده است منجر به از بین رفتن نهایی زاغی ها خواهد شد.

ظاهرا محدودیت های کنفدراسیون فوتبال آسیا در این فصل دو برابر شده است AFC در این زمینه قصد سازش، مهربانی و مماشات ندارد. در همین راستا گفته می شود 7 باشگاه عربستانی موفق به کسب مجوز حرفه ای نشدند که از این تعداد دو باشگاه نماینده عربستان در فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا بودند. به گزارش رسانه های سعودی، انتشار کمیته استیناف AFC شکایت النصر و الاتحاد مبنی بر عدم دریافت جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2022 رد شد. به این ترتیب دو غول فوتبال عربستان النصر و الاتحاد به دلیل بدهی و نداشتن مجوز حرفه ای از حضور در لیگ قهرمانان آسیا در سال آینده محروم خواهند شد. به گزارش رسانه های سعودی، الفیصلی و التوان جایگزین النصر و الاتحاد خواهند شد و چهار باشگاه عربستانی که سال آینده در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهند داشت، الهلال، الشباب، الفیصلی خواهند بود. و الفیصلی.

این در حالی است که فدراسیون فوتبال و دو باشگاه ارغوانی و البته مالک مشترک این دو باشگاه یعنی وزارت ورزش و جوانان خواستار مهلت یک ماهه برای رفع مشکلات موجود، هرچند بسیار زیاد از جمله کارشناسان شدند. AFC آنها معتقدند مشکلات دو تیم بسیار جدی تر و عمیق تر از آن است که در یک ماه بتوان آن را حل کرد. به همین دلیل است که برخی منابع خبری آگاه عملاً سرخابی ها را حذف کرده اند و برخی آنها را در آستانه حذف می نامند.

3704ff9e 13a4 4135 8239 dff6f0e38df8 خبر خاکستری

* اعمال و بدهی، بلای سرخابی ها

علاوه بر مشکلات ساختاری، بحث بدهی های داخلی و خارجی و از همه مهمتر در دادگاه های بین المللی مطرح می شود که به دلیل اینکه یکی از شروط اصلی است، برخلاف الزامات موجود است. AFC صدور مجوز حرفه ای یک بحث اقتصادی و تراز مالی محسوب می شود. پاشنه آشیل چیست و درد کلیشه های رایج زاغی ها در این سال ها و تقریباً این دو باشگاه در سال های طولانی پس از انقلاب به ویژه دو دهه اخیر، خالی از شکایت و پرونده های مالی در دادگاه های بین المللی نیست.

پرسپولیس در حال حاضر به دلیل پرونده کالدرون با پنجره بسته مواجه است و هنوز نتوانسته پول این مربی آرژانتینی را پرداخت کند.

در استقلال شرایط حداقل آرامتر است و با وجود اینکه آبی ها در پرونده استراماچونی محکوم شده اند اما هنوز زمان پرداخت آن فرا نرسیده و فعلا مشکلی ندارند.

در این راستا به دلیل سختگیری AFC و با توجه به تعداد پرونده های مالی مربوط به این سازمان فوتبال آسیایی، فدراسیون فوتبال نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا تنظیم کرده و خواستار مهلت بیشتر برای حل و فصل و ارجاع مسائل مالی شده است.

در این نامه، فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم ها و مشکلات مختلف، از کنفدراسیون فوتبال آسیا مهلتی برای تسویه حساب با طلبکاران خواسته است، هر کاری که استقلال و پرسپولیس در سال های گذشته انجام داده اند و خطر ابتلا را برطرف می کند. از مسابقات آسیایی حذف شد. این بار اما با توجه به سابقه طولانی و مشکلات هر سال، پاسخ AFC طبق نامه فدراسیون فوتبال ایران منفی است و به این ترتیب دو تیم استقلال و پرسپولیس هم اکنون در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2021 قرار دارند.

البته لابی های مختلفی برای تشکیل کمیسیون مسابقه به هر شکلی برگزار می شود AFC به هر دو تیم اجازه دهید در فصل آینده رقابت کنند، اما این سخت تر از همیشه شده است. زیرا همانطور که گفته شد سوابق هر دو باشگاه در پرداخت مطالبات در جایگاهی قرار دارد AFC اجازه خوش بینی نمی دهد.

7da7a174 5226 447f 846e d01aa0ec6108 خبر خاکستری

* مخالفت AFC با تمدید یک ماهه

این در حالی است که دو باشگاه سرخابی امیدوار به تمدید دوره یک ماهه هستند و سهیل مهدی، رئیس سازمان لیگ می گوید جای نگرانی نیست و مهلت به پایان نرسیده و امکان استفاده از مکمل وجود دارد، اما به نظر می رسد با وجود این خوش بینی ها خطر حذف پرسپولیس و استقلال وجود دارد. از آسیا قاطعانه خواهد بود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با درخواست فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر تمدید مهلت تکمیل صلاحیت باشگاه ها و اخذ مجوز حرفه ای مخالفت می کند تا استقلال و پرسپولیس در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا در سال 2022 قرار گیرند.

آخرین مهلت باشگاه ها برای ارائه مدارک 3 اکتبر 2021 (11 اکتبر 1400) بود که پس از آن AFC اجازه داد تا پایان مهرماه نواقص برطرف شود، اما در عمل این ساعت دیروز (شنبه) به پایان رسید. فدراسیون فوتبال فردا باید اسامی را اعلام کند فینال باشگاه هایی که موفق به کسب مجوز حرفه ای شده اند AFC اعلام.

به نظر می رسد مشکلات متعدد در دو باشگاه پرطرفدار پایتخت مانع از ارائه مدارک لازم برای دریافت مجوز حرفه ای برای فصل جاری شده است. AFC با تمدید ممکن است اتفاق تکان دهنده ای در فوتبال ایران بیفتد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) منتظر اعلام نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا فردا است تا مشخص کند کدام باشگاه ها واجد شرایط دریافت مجوز حرفه ای هستند. با توجه به عدم تمدید به نظر می رسد استقلال و پرسپولیس به دلیل نداشتن مجوز حرفه ای اجازه حضور در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2022 را نخواهند داشت و به این ترتیب دو تیم دیگر از ایران در این رقابت ها حضور خواهند داشت.

باید دید در صورت حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا در سال 2022 به دلیل نداشتن مجوز حرفه ای و اینکه کدام تیم ها مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده را دریافت خواهند کرد، فدراسیون فوتبال برای بازیکنان تعویضی چه تصمیمی خواهد گرفت.

البته ممکن است سختگیری AFC در این زمینه در نهایت با دخالت افراد سطح بالاتر خدشه دار شود، اما در حال حاضر هر دو باشگاه در شرایطی هستند که می توان آنها را از آسیا حذف کرد. اما از آنجایی که پیش از این با دخالت وزیر ورزش این موضوع حل شده است، شاید این بار هم همین اتفاق بیفتد و این آخرین امید دو باشگاه پرطرفدار ایرانی در این رقابت ها باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید