زلزله مهیب در رودبر; امشب 35000 نفر زیر آوار جان باختند


ساعت: 16:28
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877512

30 خرداد 1348 زلزله 7.4 ریشتری رودبار با بیش از 35 هزار کشته و 60 هزار مجروح پس از 32 سال هنوز یادآور تلخ ترین صحنه ها و لحظات خانه های ویران شده، گریه زنان، مردان و کودکان است. چشم کسانی که برای کمک وارد منطقه شده بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روز هشتم، سی و یکم هورداد برای بسیاری از گیلانی ها به ویژه رودبار و منجیل تلخ ترین حادثه است.

کمتر کسی فکر می کرد که آخرین شب بهار سال 69 برای بسیاری از مردم این منطقه تلخ و سخت به پایان برسد. شبی که در آن بیش از 35000 زن و مرد، کودک و نوجوان، پیر و جوان زیر آوار مدفون شدند.

شبی که بیش از 35 هزار نفر بامداد فردا را با انفجار بغض ندیدند و از صبح همان سال تا امروز که 32 سال از این حادثه تلخ می گذرد مردم دیار زیتون غمگین می مانند و هر سال با نزدیک شدن به این زمان دوباره همان شب نزدیک می شود روزهای تلخ و غم انگیز پس از آن در ذهن بازماندگان به یادگار مانده است.

جام جهانی 1990 در ایتالیا بود. بسیاری از مردم به ویژه جوانان رودبار و منجیل از تلویزیون فوتبال تماشا می کردند. 34 دقیقه بامداد بود که زمین لرزید. در آن زمان زلزله ای به بزرگی 7.4 ریشتر شهرستان های رودبار و منجیل در استان گیلان و طارم در استان زنجان را لرزاند.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در بخش هایی از استان های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان احساس شد.

زلزله 30 خرداد 1348 رودبار و منجیل، شهرهای رودبار، منجیل، لوشان و 700 روستای اطراف را ویران کرد و 300 روستای دیگر را نیز تخریب کرد.

به گفته کارشناسان، این زمین لرزه به دلیل شدت آن 200 میلیارد دلار خسارت وارد کرده است. در نتیجه 100 خانه خشتی با همین خاک یا خسارت عمده مشاهده شد. متاسفانه بیش از 35000 نفر کشته، 60000 مجروح و 500000 نفر بی خانمان شدند.

به گفته کارشناسان، این زمین لرزه یکی از 10 زلزله مرگبار جهان در 100 سال گذشته است. این زمین لرزه که رودبار، منجیل و لوشان سایر استان های گیلان از جمله رشت، اشرفیه، لاهیجان و صومعه سرا را لرزاند بیشترین خسارت را به بار آورد.

آن روزها که تکنولوژی مانند آن سال ها پیشرفت نکرده بود تا مردم در کمترین زمان ممکن با هم آشنا شوند. در جریان زلزله رودبار – منجیل تا روزها هیچکس از تعداد و تعداد تصادفات و میزان خسارات و کشته و زخمی ها و یا حتی شرایط منطقه اطلاع دقیقی نداشت.

خانه های ویران شده، فریاد زنان، مردان و کودکان صحنه تلخی را در مقابل چشمان کسانی که برای کمک به منطقه آمده بودند نشان می داد.

اکنون که با برخی از بازماندگان زلزله رودبار صحبت می کنید، همچنان غم بزرگ ناشی از این حادثه و از دست دادن عزیزانشان را حس می کنید. بغض گره خورده در گلویش و اشک خیس در چشمانش نشان می دهد که خاطره تلخ زلزله های رودبار و منجیل برای بازماندگان این حادثه کامل نیست. بازماندگانی که یکی از آنها 57 نفر و دیگری 45 نفر و دیگری تمام اعضای خانواده خود را از دست داده است.

زلزله رودبار بزرگترین حادثه در کشور از زمان آغاز جنگ است.

مردم رودبار در سی و دومین سالگرد این حادثه تلخ همچنان عزادار زلزله زدگان هستند و برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی بر رعایت نکات فنی در کارگاه های ساختمانی تاکید دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید