زلنسکی روسیه را به اخلال در عرضه جهانی محصولات کشاورزی متهم کرد

زلنسکی این اظهارات را روز شنبه در جریان سخنرانی خود در جمع شرکت کنندگان در کنفرانس وزرای کشاورزی در برلین بیان کرد.

وی گفت: همین الان در حالی که بحث های این همایش ادامه دارد بیش از 100 کشتی حامل مواد غذایی در کنار تنگه بسفر ترکیه صف کشیده اند، چرا؟ چون باید بررسی شوند و نمایندگان روسیه مانع این بررسی ها می شوند.

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که این به معنای افزایش قیمت مواد غذایی در اروپا، تهدید فزاینده بی ثباتی اجتماعی در آسیا و سفره خالی هزاران خانواده در کشورهایی مانند اتیوپی یا سودان در آفریقا است.

وی افزود: جهان به عزم و همکاری بیشتری نیاز دارد تا متجاوزی را که بازارهای مواد غذایی را ویران می کند، متوقف کند، جلوی هر دولتی که دریا را محاصره می کند و زنجیره تامین غذا را مختل می کند، و هر ظالمی را که گرسنگی را ابزاری برای سوء استفاده از نفوذ سیاسی ایجاد کرده است، محاکمه کند. ، نیاز دارد.

زلنسکی با اشاره به اینکه قبل از حمله روسیه در فوریه 2022، اوکراین 6.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در ماه صادر می کرد، گفت: اما اکنون این عرضه به دلیل تجاوز روسیه و اقدامات مسکو برای مسدود کردن مسیر صادرات مواد غذایی اوکراین به نصف کاهش یافته است.

زلنسکی از شرکت کنندگان در کنفرانس وزرای کشاورزی خواست به طرح “غلات از اوکراین” بپیوندند و مراکز تولید مواد غذایی در آفریقا ایجاد کنند. او آنها را برای توافق عملی در مورد موارد ذکر شده به کیف دعوت کرد.

به گزارش ایرنا، زلنسکی پیشتر (17 آبان) نیز با اشاره به معلق بودن بیش از 2 میلیون تن مواد غذایی در آب گفت: این بدان معناست که دسترسی بیش از 7 میلیون مصرف کننده به مواد غذایی ممنوع است.

رئیس جمهور اوکراین افزود: الجزایر، مصر، یمن، بنگلادش، ویتنام و سایر کشورها ممکن است تحت تاثیر تصمیم روسیه برای جلوگیری از صادرات قرار گیرند. این ردیف کشتی‌هایی که غذا را در دریا حمل می‌کنند می‌تواند گواه آن باشد.

او مدعی است که روسیه حداقل دو بار در جریان عملیات صادرات غلات به نیروهای دریایی اوکراین حمله کرده است. درست روی نیروهایی که ایمنی راهروی دانه را تضمین می کنند.

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: روسیه تمام تلاش خود را می کند تا میلیون ها آفریقایی و میلیون ها نفر از ساکنان خاورمیانه و جنوب آسیا را در شرایط قحطی مصنوعی یا حداقل در یک بحران شدید قیمت قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید