زمان شروع معاینات پزشکی زائران ایرانی در سال جاری / واکسن و داروهای مجاز و مورد نیاز زائران


ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834755

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و عبادت هلال احمر آغاز معاینات پزشکی زائران ایرانی در سال جاری، وضعیت واکسیناسیون مننژیت، شرایط واکسیناسیون تاج و … را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر طاهر درودی درباره واکسیناسیون امسال زائران ایرانی علیه مننژیت گفت: با توجه به اینکه برنامه واکسیناسیون مننژیت برای زائران به صورت سالانه منحصراً توسط جمعیت هلال احمر انجام می شود، امسال برنامه ریزی اولیه انجام شد، اما در حالی که حج قطعی است، خیر. واکسن مننژیت سفارش نگرفته است؛ چون واکسن مننژیت وارداتی است و در صورت عدم اقامه حج، ورود واکسن منجر به انقضای واکسن ها و هزینه های بالا می شود.


واکسیناسیون مننژیت برای زائران ایرانی تا یک ماه دیگر

وی افزود: به محض نهایی شدن موضوع حج، طبق توافقات انجام شده با شرکت های فروشنده واکسن، واکسن مننژیت سفارش داده شد. ان شاء الله امیدواریم در ماه آینده این واکسن برای حجاج امسال به تعداد لازم وارد کشور شود و واکسینه شود. با توجه به سهمیه اعلام شده برای حجاج امسال از سوی عربستان، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت اعلام کرد که حدود 40 هزار نفر اعم از زائران، کارگزاران و … به حج مشرف می شوند.

سهمیه ای برای واکسن مننژیت برای این تعداد و مقادیر بیشتر تهیه و سفارش داده شده است. پس از سفارش، سازنده باید فرآیند تولید را آغاز کند و مراحل تهیه، تحویل، حمل، ورود به کشور و توزیع واکسن در استان ها مدتی طول می کشد. قاعدتاً اگر واکسن مننژیت دو هفته قبل از حرکت زائران تلقیح شود طبق دستور کافی است. البته ما معتقدیم که این واکسن زودتر در دسترس خواهد بود. ما معتقدیم اعزام زائران از اواخر خرداد یا اوایل تیرماه آغاز می شود که زمان کافی برای دریافت واکسن و تلقیح آن داریم.


شرایط عربستان برای واکسن کرون

درودی گفت: عربستان دستورالعمل واکسن تاج را صادر کرده و واکسن های تایید شده خود را اعلام کرده است و اگر نمازگزاران با هر یک از این واکسن ها واکسینه شده باشند، با کارت واکسیناسیون واکسینه می شوند. نظر دولت سعودی قابل قبول است. برخی از واکسن های مورد تایید عربستان سعودی واکسن هایی هستند که در ایران نیز استفاده شده اند. واکسن هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک مورد تایید عربستان سعودی هستند و در ایران برای انسان استفاده می شوند. لیست واکسن های تایید شده توسط عربستان سعودی که منتشر شده است شامل فایزر، مدرنا و غیره است که در ایران زیاد استفاده نشده است، اما واکسن هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که در ایران نیز به انسان تزریق شده است. همچنین در فهرست مورد تایید عربستان سعودی قرار دارد. جانبازان همچنین باید حداقل دو دوز از واکسن را دریافت کرده باشند. البته پیشنهاد وزارت بهداشت این است که سه دوز واکسن کرونا تزریق شود تا ایمنی بیشتری داشته باشد.

وی در خصوص اعزام حجاج به زائرانی که واکسن ایرانی تزریق کرده اند، ادامه داد: دکتر مرعشی امروز با معاون بهداشتی وزارت بهداشت جلسه ای برای تصمیم گیری و تعیین انتصاب به این دسته از نمازگزاران دارد تا همگان همین روش را دارد از همان استفاده کنید. افرادی که به طور کامل در برابر بیماری عروق کرونر قلب واکسینه نشده اند باید واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.


3 سناریو برای تامین داروهای مورد نیاز زائران ایرانی در عربستان

درودی درباره وضعیت قاچاق مواد مخدر در عربستان در ایام حج گفت: در این زمینه سه سناریو داریم. سناریوی اول این است که مانند سال های گذشته بتوانیم از ایران دارو بخریم و به عربستان منتقل کنیم که با توجه به محدودیت زمانی بعید به نظر می رسد که بتوانیم این کار را به طور کامل انجام دهیم. مورد دوم به طور کلی تهیه دارو از سعودی ها است. این به معنای خرید در محل است. سناریوی سومی نیز وجود دارد که در حال مذاکره هستیم، یعنی اینکه بتوانیم حداقل بخشی از داروها را از ایران و برخی از آنها را از عربستان سعودی منتقل کنیم. ما در حال مذاکره هستیم تا ببینیم طرف سعودی با توجه به زمان لازم برای اعلام امنیت حج چه تصمیمی خواهد گرفت.

ما تقریباً هر سال در چنین زمانی داروهای خود را به عربستان می فرستادیم، اما امسال با توجه به اعلام دیرهنگام سعودی ها برای ادای حج، تازه به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم منصوب شویم و ظرفیت زائران مان. تازه کم شده . . از طرفی میزان داروها و نوع داروهای مصرفی همیشه بر اساس تعداد نمازگزاران، سن و شرایط و بیماری آنها است، اما امسال به دلیل گزارش های دیرهنگام کمی عقب هستیم و در حال مذاکره هستیم تا ببینیم. چگونه می توانیم بهترین شرایط را برای نمازگزاران فراهم کنیم. مناسب تر است، بیایید انجام دهیم.


ترکیبی از داروهای ارسالی به عربستان برای حج 1401

وی در خصوص نوع داروهای ارسالی به عربستان برای حج امسال گفت: جلسات متعددی در کمیسیون های تخصصی پزشکی برگزار شده و دارونامه ما برای حج به روز شده است. 60 تا 70 درصد داروها مانند داروهای روتین سال های گذشته است. در عین حال، امسال بخشی را در مورد بسته دارویی خود در نظر می گیریم که شامل ماسک، مواد ضدعفونی کننده و برخی داروها، داروهای مخصوص تاج، لوازم جانبی و الزاماتی است که باید برای پیشگیری و مراقبت از تاج در نظر گرفته شود. اضافه شده است. برای برخی از درمان ها توصیه می شود. امسال با توجه و تنوع بیشتری داروهای تنفسی را انتخاب خواهیم کرد. همچنین با توجه به توصیه های دریافتی از همتایان ریوی و عفونی در زمینه تاج، بسته بندی دارو را با تنوع و کیفیت بهتری تهیه می کنیم.

درودی ادامه داد: داروهای روتین نیز با توجه به سن نمازگزاران و شرایط فصل تعیین می شود. ما عمدتاً برای فعالیت قلبی ریوی داور داریم. علاوه بر این، ما تعدادی داروی رایج داریم. زیرا افراد دچار خستگی مفرط، بیماری های گوارشی و… هستند و مرتباً داروهای مرتبط با این موارد را داریم. ما هم همیشه داروهای سرماخوردگی و داروهای رایج داریم.


محدودیت اعزام زائران بیمار در شرایط عروق کرونر

معاون حج و عمره مرکز حج و عبادت هلال احمر در خصوص محدودیت های اعزام نمازگزاران بزرگسال یا بیمار و مواردی که در معاینه زائران گنجانده شده است، گفت: انسان توانایی جسمی ندارد، به حج اعزام نمی شود. در سال های گذشته موارد متعددی برای تشخیص اینکه آیا فردی توانایی لازم برای اعزام به حج و انجام وظایف خود را دارد یا خیر بوده است که باید طبق دستورالعمل توسط پزشکان ما بررسی شود.

امسال هم به دلیل شرایط خاص تاج، مثل چند سال پیش که بحث آنفولانزا داشتیم و محدودیت ها برای انتخاب نمازگزار و معاینه بیشتر بود، محدودیت ها بیشتر شد. و امسال معاینات سخت تری انجام می شود تا زائرانی را که وضعیت جسمانی بهتری دارند اعزام کنیم تا دچار مشکل نشوند و یا در صورت بیماری مشکل کمتری داشته باشند تا بتوانند به راحتی عبادت خود را انجام دهند و مشکلات منجر به پیشگیری می شود کارهای آنها را انجام ندهید.

درودی افزود: از آنجایی که این عناصر و جزئیات را داریم، هفته آینده آنها را به روز خواهیم کرد. البته محدودیت ها به گونه ای نیست که مانع از حضور نمازگزاران در مراسم حج شود، بلکه ترجیح آن است که نمازگزاران در شرایط مناسب تری بتوانند حضور یابند.


به محض جدا شدن کاروان ها از زائران دیدن کنید / اعزام افراد بالای 65 سال ممنوع است

وی درباره زمان آغاز امتحانات گفت: به دلیل اعلام دیرهنگام سعودی ها برای اقامه حج، زمان را کاملا از دست داده ایم. در حال حاضر منتظر تقسیم کاروان ها و تعیین زائران در استان ها و کاروان ها از سوی سازمان حج و عبادت هستیم. زیرا تکلیف بررسی زائران زمانی مشخص می شود که ترکیب کاروان ها، تعداد و شرایط آنها در استان ها را داشته باشیم. لذا به محض اعلام ترکیب و شرایط کاروان ها از سوی حج ​​و سازمان زیارت، امتحانات آغاز خواهد شد. سازمان حج و عبادت نیز به دلیل این اعلام دیرهنگام و بحث در مورد شرط سنی، برخی تصمیمات را با مشکل مواجه کرده است که تغییر کرده است و سعودی ها گفته اند امسال افراد بالای 65 سال حق حضور در حج و ظرفیت را در اسرع وقت ندارند. .

وقتی ترکیب کاروان ها مشخص شد، بلافاصله معاینه پزشکی را شروع می کنیم. امروز ما فراخوان خود را برای پزشکان اعلام می کنیم. اولویت ما با پزشکانی است که در سال 1399 برای اعزام به حج انتخاب شدند، اما به دلیل تاج حج، حج انجام نشد. تقریبا هفته آینده در تلاش هستیم تا ترکیب گروه پزشکی خود را برای کاروان ها مشخص کنیم و منتظر اعلام لیست کاروان ها هستیم.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید