زمین مرغوبی که متری 1400 تومان قیمت داشت!

زمین مرغوبی که متری 1400 تومان قیمت داشت!

غیر از وزارت راه، نهادهای دولتی دیگر مجبور شدند زمینی را در اختیار بنیاد بگذارند. به عنوان مثال مقدار قابل توجهی از اراضی ارزشمند وزارت جهاد کشاورزی تنها با هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد و 657 میلیون تومان به بنیاد واگذار شد. متراژ این زمین ها 2583 هکتار و هر متر مربع 1415 تومان محاسبه شده است!

هیرش سعیدیان – وب سایت رسمی استان نوا اسکوشیا در کانادا میانگین هزینه ساخت یک کیلومتر بزرگراه معمولی و مجهز در این شرایط سخت شامل پل و سایر متعلقات را حدود 3 تا 3 و نیم میلیون محاسبه کرده است. دلار کانادا که شامل هزینه‌های غیرمعمول، احتمالاً تا 6 میلیون دلار می‌شود، نیز افزایش خواهد یافت. هزینه ساخت بزرگراه بین ایالتی آیزنهاور (سیستم بزرگراه بین ایالتی) در ایالات متحده حدود 20-35٪ گران تر از کانادا با نرخ های فعلی است. برآوردها نشان می دهد که بنیاد مصطفان بزرگراه تهران شمال را با هزینه ای مشابه و شاید حتی گرانتر از ساخت بزرگراه در کانادا (در همان بازه زمانی) ساخته است.

پس از خروج پیمانکار چینی در سال 2014، دولت پروژه ساخت این بزرگراه را به بنیاد مصطفان واگذار کرد. بخشی از این بزرگراه 121 کیلومتری در قطعه 1 بزرگراه توسط چینی ها ساخته شده و بخشی از آن هنوز در دست احادیث است.

بنیاد مصطفان هزینه ساخت این بزرگراه را حدود 44 هزار و 197 میلیارد تومان اعلام کرد. این بنیاد به مدت 20 سال عوارض بزرگراهی این پروژه را دریافت خواهد کرد.

دولت علاوه بر پرداخت نیمی از هزینه بزرگراه، میلیون ها متر مربع زمین را با ارزش دفتری بسیار پایین به جای حقوق ساختمان به بنیاد مصطفان واگذار کرده است. سود اصلی بنیاد از محل این زمین های تقریبا رایگان تامین می شود. با احتساب برآورد هزینه جاری زمین، هزینه ساخت این بزرگراه به دولت بیش از 70 هزار میلیارد تومان است که رقم بسیار سرسام آوری است.

بنیاد مصطفان مدیریت ساخت و بهره برداری از این بزرگراه را به سید صولت مرتضوی بابا حیدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سید ابراهیم رئیسی سپرد. مرتضوی پیش از این نیز مسئولیت سازمان املاک و مستغلات بنیاد را برعهده داشت و با وجود غیرقانونی بودن این موضوع بر اساس مستندات موجود، همزمان با وزارت رفاه اجتماعی به مدیریت این شرکت ادامه داد. به گفته منابع داخلی، این شرکت با حضور نیمه رسمی فرزندان وی اداره می شود. این شرکت تنها حدود 30 نفر پرسنل قراردادی و ثابت و بیش از 200 نیروی خدماتی دارد اما با توجه به حجم فعالیت از گردش مالی بسیار بالایی برخوردار است.

وزارت راه 17 میلیون و 800 هزار متر مربع زمین را به شرکت آزادراه شمالی واگذار کرد. این زمین ها برای استهلاک سرمایه گذاری در اختیار بنیاد قرار می گیرد.

این نگرانی جدی وجود دارد که شرکت آزادراه شمال تهران هزینه های ساخت و ساز را بسیار بیشتر از هزینه واقعی برای دولت برآورد و فاکتور کرده است، با توجه به اینکه بخشی از هزینه ها به صورت غیرنقدی و به صورت زمین و ملک پرداخت شده است، این موضوع قابل توجه است. منفعت این نهاد انقلابی بر اوست.

سود سرمایه گذاری برای بنیاد به اضافه فاینانس 22 درصد در نظر گرفته شده است، اما ضریب سود برای احداث بزرگراه و زمین بسیار ارزانی که از دولت دریافت کرده، سودآوری شرکت را به بیش از 100 درصد رسانده است. این شرکت تنها برای خط عجیبی مثل خدمات مدیریتی در یک سال 1.63 میلیارد تومان دریافت کرد.

شرکت آزادراه تهران شمال دارای تعداد قابل توجهی ویلا در نمک آبرود است. در کنار صدها ساختمان، حتی یک نیروگاه (البرز) نیز به شرکت واگذار شد. این شرکت به دلیل درآمدهای بادآورده، اگرچه عمدتاً مجموعه ای از پیمانکاران راهسازی برای مدیریت بزرگراه تهران – شمال است، اما سرمایه گذاری های مختلفی از جمله در بورس و سهام شرکت هایی مانند سرمایه گذاری اعتباری ایرانیان نیز انجام داده است.

یکی دیگر از املاک شرکت برای دریافت کارمزد مجتمع تجاری بزرگ ارم است که اجاره بها آن به صورت ماهانه دریافت می شود. آپارتمان های این مجموعه با مبلغ ناچیزی به افراد خاص اجاره داده می شود.

قسمت های مختلف این جاده از جمله در کرج، کن، زیباداش و چالوس توسط مردم وزارت راه خریداری و با قیمت پایین در اختیار بنیاد مصطفان قرار گرفت. بر اساس صورت های مالی، تنها سود 22 درصدی بنیاد از سرمایه گذاری در آزادراه (نه سود املاک و اراضی) در سال 1400 بالغ بر 7.449 میلیارد تومان بوده است.

این رقم در سال قبل به 5 هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به میزان سرمایه گذاری و درآمد نقدی بنیاد که کمتر از 12 هزار میلیارد تومان بوده است، این سود یک ساله به خوبی نشان می دهد که چگونه منابع دولتی به نوعی توسط بنیادهای ذی نفوذ و با تبانی مدیران دولتی ربوده می شود. سوال اینجاست که پروژه ای که ارزش کل آن حدود 44 هزار میلیارد تومان برآورد شده است چگونه در یک سال بیش از 7 هزار میلیارد تومان برای بنیاد مستضعفان درآمد خالص داشته است.

غیر از وزارت راه، نهادهای دولتی دیگر مجبور شدند زمینی را در اختیار بنیاد بگذارند. به عنوان مثال مقدار قابل توجهی از اراضی ارزشمند وزارت جهاد کشاورزی تنها با هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد و 657 میلیون تومان به بنیاد واگذار شد. متراژ این زمین ها 2583 هکتار و هر متر مربع 1415 تومان محاسبه شده است!

در مورد دیگر واگذاری نیز دولت 35 میلیون و 200 هزار متر زمین با همین مدل قیمت گذاری در اختیار بنیاد گذاشت. 23 میلیون و 400 هزار متر مربع از اراضی تعیین شده اولیه متعلق به وزارت جهاد کشاورزی در دو استان تهران و مازندران است که تفکیک و آماده فروش است.

نمونه جالب دیگر معاملات زمین این شرکت 5 قطعه زمین به مساحت 5 میلیون و 700 هزار متر در سیدکلامسر، سرچشمه، تویر، نمک آبرود و امزاده آگیل است که قیمت آن 153 میلیارد تومان است. مزایای قابل توجهی برای خریدارانی که اغلب به عنوان افراد داخلی طبقه بندی می شوند.

شرکت آزادراه همچنین 511 هکتار از زمین های مرغوب در چیتگر و 100 هکتار در پردیس را درخواست کرده است که از سوی دولت به آن واگذار شود، این زمین ها مالکیت خصوصی دارند اما بنیاد این مالکیت را نمی پذیرد و می خواهد زمین ها را با نرخ پایین تملک کند.

همچنین 311 هزار و 33 متر زمین حاشیه بزرگراه برای احداث رستوران، پمپ بنزین، سایت گردشگری و … توسط بنیاد تملک شد. واگذاری این زمین ها با قیمت ناچیز به عده ای اعتراضات بسیاری را در پی داشت که پاسخی از سوی وزیر فعلی کار نداشت.

در طول قرارداد مبادلات زیادی انجام شد. به عنوان مثال، بنیاد در ازای دریافت پول، املاک تجاری و مسکونی در تهران را به پیمانکاران پروژه ارائه می کند. با توجه به اینکه قیمت این املاک کمتر از قیمت واقعی بود، برخی از پیمانکاران که نفوذ لازم را برای جذب این املاک نداشتند به شدت اعتراض کردند.

واگذاری پروژه های دولتی به بنیادهایی مانند مصطفان معمولا در اتاقی تاریک و به دور از توجه رسانه ها انجام می شود. گردش مالی و معاملات پشت پرده پیرامون این پروژه ها بسیار نامشخص است و اطلاعات درز کرده نشان می دهد که پروژه هایی مانند آزاد راه تهران شمالی چقدر حاشیه مالی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید