زنان دارالعباده از گزند اعتیاد در امان نبودند/ تهدید تلخ صنعت مرکز شیرین خانواده

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات رایج عصر امروز است که سالانه قربانیان بی شماری می گیرد و آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد می کند.

گرچه اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیشتر از زنان است، اما میزان اعتیاد زنان در سال‌های اخیر به دلایل مختلف افزایش یافته است.

با وجود چهره سیاه اعتیاد و پیامدهای آن، استان یزد نیز با چالش اعتیاد زنان مواجه است و متاسفانه به دلیل تداخل فرهنگی، هر ساله شاهد افزایش تعداد زنان معتاد در استان هستیم.


*دخالت فرهنگی گریبان ایزدی ها را گرفت

زنان جزو اولین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی هستند و در این میان اعتیاد اگر نه اولین و مهم ترین اما یکی از مهم ترین آنهاست و این واقعیت است که اکثر افراد جامعه به اعتیاد به گونه ای فکر می کنند که سوء مصرف مواد و مواد عمدتاً یک پدیده مردانه است.


f35a652c c72a 4477 9c2d 71f5e42688b5 خبر خاکستری


%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86 %D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A7%D8%AF خبر خاکستری

به عبارت دیگر، اعتقاد بر این است که زنان بسیار کمتر از مردان معتاد می شوند، به ویژه در ایران، حتی سیگار کشیدن زنان و دختران باعث تعجب اطرافیان می شود، شاید به این دلیل که اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادر مهربان و دلسوز همراه است. در ایران جامعه ایران منسجم نیست.

استان یزد با گام برداشتن در مسیر صنعت و تلاش برای پیشرفت در آن زمینه پذیرش و ورود مهاجران به استان را فراهم کرد، از این رو امروز شاهد حضور گسترده کارگران غیربومی در یزد هستیم.

ورود افراد غیر بومی به شهر جهانی یزد تداخل فرهنگی ایجاد کرد و تلفیق فرهنگ ها و افکار مختلف باعث شد تا انگ سیگار خیلی سریع اتفاق بیفتد.

سنت، تفکر و ریشه فرهنگی مردم یزد از دیرباز به گونه ای بوده که سیگار کشیدن را مایه ننگ می دانستند، اما امروزه به دلایل مختلف از جمله تداخل و تفکر فرهنگی در یزد، قبح این امر از بین رفته و به جایی رسیده است. جایی که نه تنها پسران، بلکه دختران و زنان نیز به سیگار، به ویژه سیگار روی آورده اند و آن را روشنفکری و احترام به انتخاب اطرافیان خود می دانند.

تداخل فرهنگی دلیل اصلی گرایش بی رویه زنان و مردان به مصرف مواد مخدر است، اما دلایل دیگری مانند وجود صنایع سنگین، عدم آموزش صحیح کودکان و نوجوانان در مدارس و دانشگاه ها و … را نباید نادیده گرفت. .


*فقط یک کمپ ترک اعتیاد برای زنان معتاد در استان وجود دارد

محمدحسین امامی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به جمعیت زنان معتاد در استان گفت: سال گذشته 2500 زن معتاد در استان برای ترک اعتیاد داوطلب شدند.

وی افزود: تعداد معتادان زن در استان حدود 15 درصد معتادان استان است که از سال 97 تاکنون سه برابر شده است.

امامی ادامه داد: تنها یک کمپ ترک اعتیاد برای بانوان معتاد در استان وجود دارد که دوره های مختلف آموزشی و هنری برای توانمندسازی آنها برگزار می شود.

متأسفانه تعداد زیادی از زنان به صورت مخفیانه مواد مخدر مصرف می کنند، زیرا در جامعه ما تصویر منفی از اعتیاد زنان وجود دارد و همین عامل باعث کاهش احتمال ترک اعتیاد و مراجعه زنان به کلینیک ترک اعتیاد می شود و درمان اعتیاد به یک امر دشوار تبدیل می شود. و فرآیند پیچیده

ac1324d7 b9bc 4e0c 8765 de4f578bfb81 خبر خاکستری
tsg5h8rRJQFt خبر خاکستری

افزایش مهاجران غیر بومی در یزد به دلیل صنعتی شدن این شهر و مهاجرت بیشتر این افراد به تنهایی، القای حس کاذب آزادی و …. عواملی هستند که فرهنگ و اصالت شهر یزد را به نابودی کشانده اند.


در سایه بی توجهی و بی تدبیری مسئولان استانی و بی بند و باری در برخی منازل، تعداد زنان معتاد در استان یزد رو به افزایش است و با پایین آمدن سن اعتیاد به سن قانونی، گرایش نوجوانان به مواد مخدر صنعتی افزایش یافته است اما اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی مهم در شهر یزد بی سر و صدا پیش می رود و سوال اینجاست که آیا مسئولان مربوطه علاقه ای به تاریخ، فرهنگ و اصالت شهر یزد ندارند؟ آیا چشم بر این آسیب مهم اجتماعی بسته اند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید