زیر صفر در خیابان های خوی

زیر صفر در خیابان های خوی

با گذشت چهار روز از زلزله خوی، امدادرسانی در این شهرستان همچنان با مشکلات و کمبودهای فراوانی مواجه است. خبرگزاری ها پر از اعداد اعلام شده از سوی مسئولان هلال احمر، فرمانداران و بخشداران است. اما تصاویر منتشر شده توسط خوی نشان می دهد که مردم در دمای زیر صفر در این شهر غربی ایران دست و پنجه نرم می کنند.

با گذشت چهار روز از زلزله خوی، امدادرسانی در این شهرستان همچنان با مشکلات و کمبودهای فراوانی مواجه است. خبرگزاری ها پر از اعداد اعلام شده از سوی مسئولان هلال احمر، فرمانداران و بخشداران است. اما تصاویر منتشر شده توسط خوی نشان می دهد که مردم در دمای زیر صفر در این شهر غربی ایران دست و پنجه نرم می کنند. به گونه ای که هر لحظه تاخیر در ارائه خدمات صحیح به شهروندان زلزله زده می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. و زمانی که دما در روزها و شب ها زیر صفر درجه است و مردم به دلیل خانه های ویران شده یا ترس از پس لرزه های خطرناک مجبورند در خیابان ها زندگی کنند.

اقلام ضروری برای افراد بحران زده

علی محبوبی روزنامه نگار ساکن خوی است. او گزارشی از مشاهدات میدانی خود در خوی را برای «شرق» ارسال کرده است که به دلیل قطعی اینترنت و دسترسی ناکافی به اینترنت در خوی مجبور به خواندن آن به صورت تلفنی برای ما شده است. آقای محبوبی در گزارش خود از وضعیت بحرانی اقلام اساسی و ضروری در خوی می گوید که دیروز یک بسته نان در مغازه های خوی در صورت پیدا شدن صد هزار تومان به فروش می رسد. وی همچنین می گوید فروشگاه های بزرگ تعطیل هستند و ادامه این وضعیت ممکن است منجر به پایان عرضه مردم و بحران بیشتر در این شهر شود. اما مشکل بزرگتر در حال حاضر نجات جان مردم از سرما است. خوی در روزها شرایط زیر صفر را تجربه می کند و دما در شب عدد ترسناک تری را نشان می دهد. در این شرایط افراد برای محافظت از خود در برابر سرما به چادر مناسب نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار شرق در خوی، مردم در حال حاضر در برابر زلزله دو وضعیت اسکان مشترک دارند که هر دو نیازمند چادر هستند. دسته اول شهروندانی هستند که خانه هایشان ویران شده و به دلیل تخریب نمی توانند در خانه بمانند و دسته دوم کسانی هستند که خانه هایشان ویران نشده است. اما از ترس پس لرزه ها باید در خیابان بمانند. پس از زلزله روز شنبه کوی چندین بار دیگر با پس لرزه های بیش از 5 ریشتر لرزید و این مشکل زندگی زیر سقف منازل را برای شهروندان دشوار کرد. از سوی دیگر سیستم توزیع کالاهای ضروری ستاد بحران در منطقه فاجعه بار است. بسیاری از شهروندان چادر دریافت نکردند و توزیع های انجام شده به هیچ وجه پاسخگوی نیاز شهروندان نبود. این در حالی است که به گفته این شهروندخبرنگار حاضر در خوی، در روزهای اخیر تعداد زیادی از مردم خوی را ترک کرده اند و با وجود اینکه جمعیت زیادی در این شهر زندگی نمی کنند؛ این در حالی است که مردم این شهر را ترک کرده اند. اما باز هم چادرها و اقلام ضروری به درستی توزیع نمی شود. این مشکل در روستاها بیشتر می شود. به گزارش خبرنگار شرق در خوی، عصر چهارشنبه در زمان نگارش این گزارش تجمعاتی در خارج از استان خوی نیز برگزار شد که بر خلاف ادعای مسئولان حاکی از آن است که مردم از نظر دریافت خدمات در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

چرا بازدید سرزده؟

روز سه شنبه نیز تیتر مشابهی در خبرگزاری های دولتی و حامی دولت منتشر شد که سفر معاون اول رئیس جمهور به خوی را “سرزده” توصیف کرد. اینکه چرا سفر یکی از مدیران ارشد کشور در شرایط بحرانی باید مداخله جویانه باشد، سوالی است که چندان برای ما روشن نیست. اما نتیجه این سفر چیزی شبیه بازدید میدانی رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور در مواقع حساس بود. آنها از حاکمان کشور شکایت و شکایت می کنند و خودشان هم از مدیران ارشد اجرایی هستند. مثلاً در ویدئویی که عصر همان سفر «مزاحمی» منتشر شد، آقای خبر به رئیس هلال احمر سرزنش کرد که چرا شما درست گزارش نداده اید که مردم چادر ندارند و شخصی از چادر مادرش استفاده می کند. برای سرپناه

او می گوید شما گزارش دهید همه چیز خوب است و ما فکر می کنیم همه چیز خوب است. انتقادات مخبر از این جهت است که استاندار آذربایجان غربی نماینده دولت در آن استان است که مستقیما با هیئت دولت در ارتباط است. همچنین وزیر کشور از همان روزهای اول حادثه از محل بازدید کرده است. بنابراین تصویر کلی از ارائه خدمات به این صورت است که با حضور وزیر کشور، استاندار، هلال احمر و ستاد بحران، وضعیت همچنان این است که افشاگر منتقد دولت است.

مردم نگران دزدیده شدن اموالشان هستند

بر اساس گزارش ها، این شب ها بسیاری از شهروندان خویی در خودروهای خود زندگی می کنند. عدم دسترسی مناسب به چادرها و وسایل گرمایشی آنها را مجبور می کند که شب را در ماشین در دمای زیر صفر بگذرانند. همچنین برخی از شهروندان از ترس سرقت اموال خود مجبور به پهن کردن حصیر در جلوی منازل خود هستند. این ترس زمانی بیشتر شد که شایعه ای مبنی بر ورود چند گروه سارق به شهر هوی منتشر شد. همچنین برخی از شهروندان شهر را ترک کرده اند و این فرصت را برای سودجویان فراهم می کند. علی محبوبی، روزنامه نگار اهل خوی در این خصوص می گوید تا جایی که می دانیم موردی دزدی نبوده و بیشتر ترس و شایعه در بین مردم پخش شده است. او همچنین می‌گوید د‌آی هوی یکی از چهره‌هایی است که از روز اول در میدان بوده و به پرونده‌های مردم و مسائلی از این دست رسیدگی می‌کند.

حساب کریم باقری مسدود شد

چند سال پیش که زلزله کرمانشاه رخ داد، افراد زیادی برای کمک به مردم به میدان آمدند. اما امسال احتمالاً به دلیل اتفاقات چهار ماه اخیر کشور و فشار روی سلبریتی ها، خبری از کمپین های مختلف جمع آوری کمک های مالی نیست. روز گذشته اما کریم باقری برای جمع آوری سود برای مردم کوی شماره حسابی اعلام کرد. این پیشنهاد با حمایت چهره های محبوبی چون علی دایی همراه شد که اقداماتش در زلزله کرمانشاه در یادها ماند و سایر فوتبالیست ها نیز از او حمایت کردند. اما روز چهارشنبه گزارش شد که حساب کریم باقری مسدود شده است. او چند ساعت پس از اعلام شماره حسابش در اینستاگرام نوشت: صبح سه شنبه شماره حساب اینستاگرام را به شما دادم; اما چند ساعت بعد حساب کاربری مسدود و غیرفعال شد. از همه کسانی که توانستند کمک های نقدی واریز کنند و کسانی که علیرغم تلاش های مکرر نتوانستند تشکر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید