زینب سلیمانی با آیفون پیروز شد

زینب سلیمانی با آیفون پیروز شد

روز جدید : در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی، انتشار عکسی از زینب سلیمانی در آیفون خبرساز شد، نه بحث خود سردار. رویداد۲۴ در این گزارش به این حواشی می پردازد.

دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی در نقاط مختلف ایران برگزار شد اما هیچ کدام به اندازه سالگرد دو روز پیش در فرودگاه بغداد در عراق در شبکه های اجتماعی و رسانه ها گسترده نشد. البته دلیل این امر نه خود مراسم، بلکه به خاطر تصویری بود که زینب سلیمانی با آیفون 13 پرو مکس در آن ثبت شده بود. این مدل گوشی یکی از گران ترین مدل های گوشی موجود در بازار است که در کشور آمریکا تولید می شود. در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی، توجه کاربران شبکه های اجتماعی به این تصویر بیش از سایر تصاویر و اتفاقات بود. سوال اصلی آنها این بود که چرا زینب سلیمانی فرزند شهید قاسم سلیمانی از آیفون استفاده می کند که اولاً ساخت آمریکاست و ثانیاً قیمت آن به قدری بالاست که نه تنها اکثر مردم ایران توانایی خرید آن را ندارند، بلکه بسیاری از خانواده ها از پس آن بر نمی آیند. با حتی پس انداز چندین ساله آنها به این رقم نمی رسد.

انتشار این تصویر دو قطب مثبت و منفی ایجاد کرد. مخالفان به لفاظی های ساده انگارانه و ضد آمریکایی آنها اشاره می کنند و می پرسند که اگر آمریکا بد است چرا می گویند؟ موافقان نیز معتقدند که مردم ایران با مردم آمریکا در جنگ نیستند و موضوع اختلاف با سیاست های دولت آمریکاست و نه با شرکت های آمریکایی که معمولا خصوصی هستند. البته گفتند چرا این انتقادها در سالگرد ترور سردار سلیمانی مطرح شد و اگر انتقادی بود باید به روزهایی غیر از روز بزرگداشت سردار سلیمانی موکول می شد.

بدین ترتیب صف موافقان و مخالفان در شبکه های اجتماعی تقسیم شده است. البته برخی معتقدند سطح بحث در شبکه های اجتماعی به قدری پایین آمده که بحث به مدل تلفن یک نفر رسیده است که با دیگران کاری ندارد. اما مناظره از دیروز ادامه داشت و زینب سلیمانی نیز ترجیح داد سکوت کند و وارد فضا نشود.

علیرضا هوش‌باخت، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار در صفحه توئیتر خود به این موضوع اشاره کرده و نوشته است که بحث بر سر خود گوشی نبوده، بلکه بحث استانداردهای دوگانه بوده است. او نوشت: «زینب سلیمانی به تنهایی آیفون داشته باشد، اشکالی ندارد. افکار عمومی وقتی از یک طرف با هر محصول مادی و فکری آمریکایی، حتی با واکسن، واکنش نشان می دهد! مخالفت کنید و به خاطر این دشمنی برای مردم بحران اقتصادی درست کنید و بعد یک محصول گران قیمت آمریکایی بگیرید! “ملت حساب می کند!”

در میان حامیان، آسید پویان حسین پور، فعال ارزشی توئیتری، با بیان اینکه همسر زینب سلیمانی، زن لبنانی، گوشی را برای او خریده، نوشت: دقیقا در روز شهادت حاج قاسم؟ آیا این واقعاً یک مراسم تسلیت است؟ خدا عاقبت همه ما را بیامرزد!

نوشته حسین پور البته خود اصولگرایان را راضی نکرد; چیزی که از هم انتقاد کردند. یکی از کاربران گرانقدر در پاسخ به توئیت حسین پور که توسط دختر سردار سلیمانی نوشته شده است باید جایگاه خود را بشناسد و با انتشار چنین تصاویری جهادگران و فرزندان ارزشمند را ناامید نکند.

زمانی که گروهی از اصولگرایان از این موضوع ناراضی بودند، طبیعی بود که گروهی دیگر نیز از چنین پاسخ هایی خوشحال نشوند. برخی با استناد به موضوعاتی مانند «ثروت بالای خاندان هاشمی»، «برده ایتالیایی روحانی» و «زندگی مجلل احمد خمینی» از اصولگرایان خواستند در شرایطی که حساسیت به برندهای خارجی بسیار زیاد است، از اصولگرایان انتقاد کنند. بالا بله، اما اکنون در رابطه با پسر سردار سلیمانی مواضع مختلفی اتخاذ کرده اید؟

برخی دیگر نوشتند: «خب، اگر مشکلی با شرکت‌های آمریکایی وجود ندارد و مشکل در دولت آمریکاست، چرا واکسن یا واردات هواپیماهای آمریکایی چنین مشکلی داشته است؟» او همچنین طرف آمریکا نبود. دولت.

این در حالی است که سیدمحمود رضوی از چهره های نزدیک به کلیباف نیز به دفاع از زینب سلیمانی پرداخت و نوشت: «اول گفتند حاج قاسم رزمنده است، الگو نیست، به راحتی تحصیلاتش را زیر سوال می برند. خود حاج قاسم مورد حمله و بازجویی قرار گرفت. «فرقه جدید نه ولایت می پذیرد و نه شهادت. او آمده است تا ایران را الگو و الگو بسازد.

البته مشخص نشد نقد رضوی چه بوده و یا اگر چنین نقدی صحت دارد، باید گفت که برخی از اصولگرایان ارزشی نیز مشمول «دیفرانسیل گرایی» هستند که او از آن صحبت می کند!

حکم رضوی آنقدر نامناسب و بد بود که اصولگرایان را وادار به اظهار نظر کرد. وحید اشعری که در توییت قبلی خود به دنبال راهی برای پرهیز از عبارت آیفون و زیپ در تایم لاین خود بود (منظورش این بود که اصولاً نباید وارد چنین بحث های سطح پایینی شود)، به شدت به رضوی حمله کرد و زیر سوال برد. تردید سیاسی او: «برخی از منتقدان آیفون پسر سید حسن خمینی بودند. برخی از منتقدان آیفون دختر حاج قاسم. برخی از منتقدان هر دو; و برخی هر دو تله را غیر ضروری می دانند. اما یاد بگیرید که شما جزو یکی از این دسته ها بوده اید، مثل فورکان، ضد امام و حاج قاسم، کسی را محکوم نکنید. اینها بدیهیات آگاهی سیاسی هستند.

تلاش سایر اصولگرایان برای توجیه رفتار زینب سلیمانی از طرق دیگری صورت گرفته است. در ابتدا برخی گفتند که این تصویر فتوشاپی است. برخی از کاربران با انتشار عکسی مدعی شدند که دختر دیگری در این عکس گفته گوشی او متعلق به اوست. بنابراین حداقل سه درخواست در پاسخ به این عکس مطرح شد. فتوشاپ عکسی است، هدیه همسر زینب سلیمانی و در نهایت اینکه گوشی مال او نیست.

یکی از کاربران اصولگرا در توئیتی نوشت که زینب سلیمانی الگو نیست، اما باید بداند به خاطر موقعیت پدرش باید مراقب رفتارش باشد، بنابراین اگر اشتباه می کند از انتقاد از او نترسد. باید نقد شود وی نوشت: فردی که اولین بار عکس دختر سردار سلمیانی را منتشر کرد خانم زینب الموسوی (مرد سمت چپ در عکس) بود که او را پیدا کردم و معلوم شد که گوشی خانم سلیمانی برای آنها بوده و نه. فتوشاپ. گفتم بدانید، غیر از این عمل نکنید. همانطور که در مورد هواپیمای اوکراینی که داشتید، گفتید که این کار ایران نیست و وقتی مشخص شد چه اتفاقی افتاده است، سکوت کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید