سابقه صادرات گوجه فرنگی به بوشهر / 400 هزار تن ظرفیت صادراتی محقق نشده

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تشکر. ثابت شده است که این میوه می تواند از مردان در برابر سرطان پروستات محافظت کند، استفاده از این میوه بعد از پختن علاوه بر پیشگیری از سرطان می تواند کلسترول بد بدن را کاهش دهد.

از طرفی این میوه که یک سبزی هم هست کالری و کربوهیدرات کمی دارد اما تا جایی که به یاد دارید سرشار از مواد مغذی مختلف است و آلرژی های فصلی را با موفقیت درمان می کند و حتی می تواند به درمان آسم کمک کند.
اینها تنها بخشی از خواص گوجه فرنگی است که به دلیل خواص، طعم و رنگ آن به محصول اصلی سفره همه مردم ایران و جهان تبدیل شده است که به صورت خام، پخته یا فرآوری شده صنعتی استفاده می شود.

9106tazein goje 9 خبر خاکستری

میوه ای که در یک سبد سبزیجات قرار می گیرد
این محصول یک میوه گیاه شناسی است، اما خواص تغذیه ای آن باعث شده است که آن را در زمره سبزی ها قرار دهند.
گوجه فرنگی در ایران یک محصول نیمه استراتژیک است و در استان بوشهر با توجه به میزان اشتغال زایی می توان گفت محصولی استراتژیک است.

2779660720c3a547e74c50c67a68cd6f5753701b351c 1599625573 خبر خاکستری
بهمنی گوجه‌کار تولید و کشت گوجه‌فرنگی استان بوشهر در گفت‌وگو با سپاس با اشاره به مشکلات پیش روی کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر، یکی از مشکلات کشت گوجه‌فرنگی و زمین‌های کشاورزی در استان بوشهر را یکی از معضلات کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر دانست. گرانی اقلام است. کشاورزان به بذرهایی مانند کود، سموم دفع آفات و سایر ماشین آلات کشاورزی نیاز دارند که قیمت آن در سال های اخیر افزایش یافته است.

گرانی کود و آفت کش ها مشکل کشاورزان است

7011752867 خبر خاکستری

بچمانی افزود: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان، برداشت محصولات با کیفیت است که با عوامل مختلف، شرایط آب و هوایی و آموزش های متفاوت در زمینه برداشت مواجه است.

این مزرعه بوشهری گفت: محصول گوجه‌فرنگی بوشهر بازاری در گذشته و حال داشته و بخشی از گوجه‌فرنگی بوشهر قبل از عید نوروز برداشت می‌شود که نقش مهمی در حیات گوجه‌فرنگی کشور دارد.

افزایش تولید باعث زیان بیشتر کشاورزان می شود

56373274022 خبر خاکستری

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که کشاورزان هر ساله با آن مواجه هستند و ضرر و زیان کشاورزان را به دنبال دارد، رعایت نکردن الگوی کشت گوجه فرنگی است که منجر به تولید بیش از حد محصول گوجه فرنگی می شود و در این راستا نهادهای ذیربط و کشاورزی نقش مهم تری ایفا می کنند.

بهمنی افزود: این موضوع باعث سود بیشتر کشاورزان در مواقع بروز بلایای طبیعی مانند تگرگ و کاهش بخشی از برداشت گوجه فرنگی می شود.
کارگر گوجه فرنگی بوشهری گفت: در زمینه فروش محصولات گوجه فرنگی به کارخانه های ماکارونی سود اصلی به جیب دلالان می رود و فروش این گوجه فرنگی به این کارخانه ها صرفه اقتصادی ندارد.

بسته شدن مرزها کشاورزان بوشهری را با ضرر و زیان توجیه کرد

وی گفت: از سوی دیگر گوجه فرنگی بازار خوبی در افغانستان، پاکستان، عراق و سایر کشورها دارد، اما تنش های سیاسی اغلب منجر به بسته شدن مرزها می شود و این یعنی عملا بازار خارجی را از دست می دهیم.

2287940442 خبر خاکستری

بچمانی بیان کرد: در مجموع برای مدیریت کشت گوجه فرنگی و رفع مشکلات این حوزه باید مناسب سازی ایجاد شود تا اقدامات لازم در رابطه با مدل کشت و همچنین رفع نیاز کشاورزان انجام شود. .
کبرا توکلی; معاون تولیدات کشاورزی استان بوشهر در گفت و گو با سپاس گفت: امسال 11 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی رفت و حدود 600 هزار تن گوجه فرنگی از این میزان زمین برداشت شد.

300 هزار تن محصول گوجه فرنگی قابلیت صادرات دارد

توکلی افزود: از این میزان 140 هزار تن گوجه فرنگی به کارخانجات ماکارونی ارسال شده و 150 هزار تن از این گوجه فرنگی به کشورهای دیگر صادر شده و حدود 300 هزار تن نیز به صورت تازه مصرف شده است.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان بوشهر گفت: استان بوشهر در تولید گوجه فرنگی خارج از فصل رتبه اول و در کل تولید گوجه فرنگی رتبه دوم را دارد.

810534 خبر خاکستری
توکلی اذعان داشت: استان بوشهر نقش مهمی در عرضه گوجه فرنگی خارج از فصل دارد و زمانی که بازار کشور در فصول سرد سال از محصول گوجه فرنگی خالی است کشاورزان بوشهری کمبود بازار را جبران می کنند.

کاهش صادرات گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته
معاون زراعت استان بوشهر گفت: صادرات گوجه فرنگی استان بوشهر در سال گذشته 247 هزار تن به ارزش 80 میلیون دلار بوده که در سال جدید (1400 تا 1401) آمار صادرات 9 ماهه نخست 1400 تن بوده است. 162636 تن به ارزش حدود 53 میلیون دلار بود.
وی گفت: پیش بینی می شود مجموع صادرات گوجه فرنگی به 220 هزار تن به ارزش 70 میلیون دلار برسد که به کشورهای قطر، عراق، افغانستان، پاکستان و کمی روسیه و بحرین صادر می شود.
توکلی گفت: اگر شرایط برای صادرات 300 هزار تنی فراهم شود، حدود 110 میلیون دلار ارز خواهیم داشت.

6377418837 380 خبر خاکستری
معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان بوشهر گفت: از 600 هزار تن محصول، 300 هزار تن غذای تازه در بازار داخلی و همچنین خوراک ماکارونی و صنایع تبدیلی مصرف می شود و 300 هزار تن آن قابلیت مصرف را دارد. کشورهای هدف صادر شود.

لزوم رعایت الگوی کشت به منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات کشت گوجه فرنگی در استان بوشهر عدم توجه کافی کشاورزان به رعایت الگوی کشاورزی است و گاهی با افزایش سطح زیر کشت گوجه فرنگی، قیمت این محصول بهم می خورد که در نهایت منجر به کاهش قیمت بیشتر می شود. و زیان برای کشاورزان.

توکلی گفت: به زودی سازمان گوجه فرنگی برای حل این مشکل در شهرستان دیر راه اندازی می شود و از این پس خود کشاورزان مسائل مختلف مربوط به کشت گوجه فرنگی را مدیریت خواهند کرد.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان بوشهر افزود: در زمینه تولید ماکارونی و استفاده از فرآورده های گوجه فرنگی برای تولید ماکارونی، چندین واحد تولید ماکارونی صنعتی در استان بوشهر، یک واحد در شهنیا، یک واحد در دشتستان و یک واحد تولیدی ماکارونی در استان بوشهر وجود دارد. تنگستان یک فعالیت است.

واسطه گری عامل اصلی گرانی گوجه فرنگی است
معاون بهبود تولید جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: قیمت گوجه فرنگی 20 فروردین در بوشهر بین 7 تا 10 هزار تن در مزرعه است و تاکنون 587 هزار تن گوجه فرنگی برداشت شده و حدود 17 هزار تن همچنان دلیل اصلی افزایش قیمت است. گوجه فرنگی دلالان و دلالان.

7801N82898457 72308417 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: به زودی یک واحد تولید ماکارونی دیگر در اهرم برای افزایش ظرفیت تولید در استان بوشهر به این شرکت ها اضافه می شود که به نوبه خود می تواند بخشی از گوجه فرنگی تولید شده در استان بوشهر را به ماکارونی تبدیل کند. اما استان بوشهر نیازمند داشتن واحدهای جدید تولید ماکارونی است.

توکلی گفت: یکی دیگر از مشکلات گوجه کاران استان بوشهر صادرات گوجه فرنگی است که در سال های مختلف به دلیل تنش در روابط و روابط سیاسی بین کشورها، مرزهای این کشورها بسته شده و گوجه فرنگی توسط کشاورزان تولید می شود. برای صادرات باقی می ماند. «و این به نوبه خود باعث زیان کشاورزان می شود.

حذف ارز دولتی دلیل اصلی گرانی کود و سم است
این مقام مسئول گفت: سه سال است که کودها و سموم ارز دولتی دریافت نکرده و با نرخ مصوب دولت و زیر نظر سازمان است و دولت دیگر ارز دولتی به آن اختصاص نمی دهد.

86711399070314111756121283984 خبر خاکستری

معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان بوشهر گفت: آموزش های لازم هر ساله توسط دفتر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان و معاونت های تخصصی و فنی انجام می شود.

وی افزود: همچنین کارشناسان پهنه بندی در مراکز خدمات کشاورزی تقریبا همه روزه آماده پاسخگویی به سوالات کشاورزان و بازدید از مزارع هستند.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان بوشهر گفت: از این رو لازم است رایزنان سفارتخانه ها در کشورهای مختلف شرایط مناسبی را برای صادرات گوجه فرنگی فراهم کنند که این امر موجب گرانی ارز کشور می شود.

ظرفیت صادرات 400 هزار تنی گوجه فرنگی با افزایش دیپلماسی

وی گفت: کشاورزان بوشهری ظرفیت صادرات 400 هزار تن گوجه فرنگی به کشورهای همسایه را دارند که باید از طریق دستگاه دیپلماسی تسهیل شود.
با توجه به اینکه امسال سال تولید، دانش و اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب پیش بینی می شود، مسئولان جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه به راه اندازی واحدها و مراکز دانش بنیان مختلف در استان بوشهر ادامه خواهند داد. ارزش افزوده در گوجه فرنگی
ایجاد ارزش افزوده در گوجه فرنگی علاوه بر ایجاد اشتغال، از سوی دیگر می تواند کیفیت محصولاتی مانند ماکارونی، سس و سایر فرآورده های گوجه فرنگی را بهبود بخشد تا سودآوری را تضمین کند و بازار جهانی را در کشورهای دیگر پیدا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید