ساترا خود را ناظر و حامی رسانه های صوتی و تصویری فراگیر می داند


ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891124

سترا با بیانی به برخی شبهات و ابهامات پاسخ می دهد;

سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری تاکید دارد که اولا ناظر و حامی رسانه های جهانی صوتی و تصویری از جمله سینمای خانگی محسوب می شود و ثانیاً شبکه های سینمای خانگی و شبکه های تلویزیونی مکمل یکدیگر هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با توجه به اینکه در مطلبی که اخیراً در یکی از پایگاه های خبری منتشر شده است، ضمن اشاره به یکی از سخنان مقام معظم رهبری در حوزه ای خاص (دانش های پایه) که اتفاقاً این حوزه همواره مورد تاکید و توجه بوده است. به از سازمان سد و سیما و ساترا. ، شاهد بی توجهی به دیگر سخنان و سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در عین بی توجهی به نظام فکری مقام معظم رهبری و گزینش گزینشی سخنان ایشان و بی توجهی به دغدغه هایی که ایشان در خصوص حاکمیت فضای مجازی در فضای مجازی مطرح کرده اند، بوده ایم. حمایت از ارزش های ملت و نیز نادیده گرفتن سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم در خصوص فضای مجازی سالم، خود نوعی انحراف محسوب می شود، اما با توجه به اینکه کارکرد حمایتی است. سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.روابط عمومی ساترا تصمیم گرفت به این بهانه گزارشی از اقدامات حمایتی ساترا ارائه کند.

سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری تاکید دارد که اولا ناظر و حامی رسانه های جهانی صوتی و تصویری از جمله تلویزیون خانگی است و ثانیاً شبکه های تلویزیونی خانگی و شبکه های تلویزیونی مکمل یکدیگر و هم افزایی بین یکدیگر هستند. شبکه های تلویزیونی و شبکه های تلویزیونی داخلی منجر به افزایش نفوذ رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور می شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که ساختار سازمان صدا و سیما در ایران تفاوت اساسی با سایر کشورهای جهان دارد و این سازمان به عنوان یک نهاد عمومی از بدو تاسیس تا به امروز خدمات رسانه ای را به مردم ارائه می کند. و نه تنها یک بار انگیزه رقابت با رسانه های داخلی اعم از فراگیر و غیر فراگیر را نداشت، بلکه با تاسیس ساترا اقدامات متعددی در زمینه تنظیم مقررات و ارائه بسته های حمایتی از رسانه های صوتی و تصویری فراگیر انجام داد. اگر ساترا تولیدکنندگان خانگی را رقیب می دانست، این حامیان هرگز شکل نمی گرفتند. واقعیت این است که رادیو، تلویزیون، نمایش خانگی و شبکه های مجازی نه تنها رقیب یکدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر هستند.

اگرچه لازم است به آنچه در ادامه در مورد نقش حمایتی ساترا اشاره خواهد شد، تاکید شود، اما نقش نظارتی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی تصویری منکر نیست، اما ساترا همواره مانع از حقوق کاربران به ویژه خانواده ها، کودکان و نوجوانان در حوزه مقررات از تولید و انتشار محتوای مضر. در عين حال ظهور ساترا به عنوان نهادي تسهيل كننده و پشتيباني رسانه هايي كه از اين سازمان مجوز گرفته اند، با مطالعه عناصر زير بيش از گذشته آشكار خواهد شد.

1. تهیه و تحویل بسته های حمایتی ویژه مناسبت های مذهبی و ملی: در بسته های حمایتی محتوای ساترا، امکان استفاده از محتوا، سریال ها و آثار سینمایی مورد پسند مخاطبان و یا محتوایی که حق پخش آن توسط سازمان صدا و سیما خریداری شده است، وجود دارد. . ، تهیه شده است. بسته های مذکور به طور مستمر در مناسبت های مختلف بر اساس رتبه بندی رسانه های صوتی و تصویری ارائه شده در اختیار آنها قرار می گیرد.

2. ارائه قابلیت استفاده از فریم (آی فریم) ویژه شبکه های CIMA: ساترا این امکان را برای رسانه های صوتی و تصویری فراهم کرده است که بر اساس نیاز یا درخواست خود و بر اساس سیستم رتبه بندی، اقدام به پخش آی فریم زنده شبکه های تلویزیونی نمایند. کامل. به عنوان مثال «سیستم ویدیویی به درخواست» که محتوای قرآنی دارد، می تواند قرآن را به صورت زنده در یک قاب اختصاصی پخش کند. رسانه های ورزشی می توانند محتوای شبکه ورزش زنده را در یک قاب اختصاصی پخش کنند و در اکثر موارد می توان از پخش زنده تمامی شبکه های تلویزیونی در قالب آی فریم استفاده کرد.

3. ارائه خدمات مشاوره رایگان برای تغییر سناریوی آثار متقاضی پروانه تولید به منظور ایجاد آثار جذاب و سالم و پشتیبانی نظارتی از آثار تولیدی سامانه های مذکور: در بسیاری از موارد آثار متقاضی پروانه تولید. توسط کارشناسان دبیرخانه هیأت صدور پروانه آثار نمایشی به صورت هفتگی و با ارجاع فیلمنامه به کارشناسان این حوزه بررسی می شود، ضمن تعیین نواقص فیلمنامه، پیشنهاداتی برای اصلاح برای حفظ جذابیت اثر توام ارائه می شود. با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی تعیین خواهد شد. از این رو تلاش می شود تا هم شرایط ایجاد کار جذاب و هم حساسیت فرهنگی در خصوص اسناد بالادستی از جمله قوانین مصوب شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. همچنین در صورت مشاهده ایراداتی پس از تولید فیلمنامه که ناشی از عدم توجه تهیه کنندگان به فیلمنامه مصوب و قوانین و مقررات تولید باشد، باز هم تلاش ساترا بر این است که با ارائه مشاوره به تهیه کنندگان، ایرادات را برطرف و سپس انتشار دهد. مجوز، برای صدور و در نتیجه جلوگیری از خسارات مالی رسانه های صوتی و تصویری جهانی. رایزنی های مذکور باعث شد تا ساترا بار مالی اجرای ملاحظات محتوایی مرتبط با تولیدات پلتفرم ها را از دوش این رسانه ها بردارد. روندی که پیش از این برای پلتفرم ها بار مالی و هزینه بر بود، اکنون با حمایت ساترا انجام می شود تا شاهد تحقق فضای مجازی سالم، مفید و ایمن بدون نیاز به صرف هزینه های رسانه ای باشیم.

4. صیانت از حقوق مالکیت معنوی رسانه ها: رسانه های صوتی و تصویری می توانند برنامه های انحصاری خود را در ساترا اعلام کنند و حمایت از حقوق مالکیت معنوی را درخواست کنند. ساترا برای جلوگیری از نقض مالکیت معنوی این آثار اقدامات ویژه ای را برای حفظ حقوق این رسانه ها انجام می دهد و در مواردی که مالکیت معنوی اثری نقض شود، موضوع را تا حصول نتیجه از طریق مراجع قضایی پیگیری می کند. علاوه بر این، ساترا به عنوان نهاد نظارتی، مکانیزم داوری اختلاف را در نظر گرفته است و فعالان این صنعت به زودی می توانند شکایات خود را از طریق سامانه داوری آنلاین که در حال توسعه است، ثبت کنند.

5. توافق با معاونت علمی ریاست جمهوری برای تسهیل شرایط تبدیل رسانه های صوتی و تصویری فراگیر به شرکت های دانش بنیان: سازمان ساترا با توجه به اهمیت فراوان ساماندهی و توسعه خدمات برای فعالان و ذینفعان، مرتبط در این زمینه با موافقت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان یکی از اصول اصلی بررسی و معرفی شرکت های خلاق برای بهره مندی از مشوق های معاونت مذکور تعریف شده است. با معرفی ساترا، رسانه های صوتی و تصویری جامع شرکتی خلاقانه محسوب می شود و از امکانات این گونه شرکت ها استفاده می کند. برخی از خدمات و تسهیلات ارائه شده به شرکت های خلاق عبارتند از: خدمات پشتیبانی، تامین مالی و افزایش سرمایه، اعطای یارانه برای سود تسهیلات، تسهیل در صدور ضمانت نامه، افزایش سرمایه برای طرح های خلاقانه و نوآورانه، تسهیل خدمات فضای کسب و کار، توسعه بازار. خدمات، ایجاد شرکت های خلاق در پارک علمی ملی، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، مشاوره حقوقی و غیره.

6. آموزش و توانمندسازی فراگیر رسانه های صوتی و تصویری: طراحی و اجرای دوره های آموزشی ساترا در زمینه های مختلف با همکاری دانشگاه صدا و سیما به همراه اعطای مدرک رسمی و معتبر از دانشگاه مذکور از جمله مواردی است که مدام مورد توجه قرار می گیرد. این دوره ها برای آموزش و توانمندسازی رسانه های صوتی و تصویری فراگیر تدوین شده است و در حال حاضر دو دوره آموزشی مدیریت رسانه و مهارت های ارزیابی محتوا برای مدیران رسانه ای که قصد دارند مجوز موقت خود را به مجوز دائم تبدیل کنند در حال اجراست.

7. ایجاد مرکز جامع رسانه های صوتی و تصویری ساترا: بکارگیری آخرین دستاوردهای علمی در زمینه تنظیم مقررات صنعت رسانه با استفاده از هوش مصنوعی یکی از دغدغه های ساترا است که به همین منظور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

Immersive Audio and Video Media مرکز نوآوری رسانه های صوتی و تصویری Immersive را ایجاد کرده است. مرکز نوآوری رسانه های صوتی و تصویری (آومیک) از سال 2019 تا به امروز با اهداف زیر کار می کند:

الف) استفاده از اصول علمی نوین و مقررات تکنولوژیک

ب) توسعه، تحلیل، شناسایی روندها و چشم اندازهای صنعت رسانه کشور

ج) اجرای ایده های نوآورانه در حوزه رسانه و محتوا

د) حفظ حقوق مالکیت فکری

ه) تحقیق، مطالعات، مطالعات خط مشی و آموزش برای نیروها و سازمان های رسانه ای

در حال حاضر این مرکز دارای پنج شتاب دهنده است که هر کدام حدود 10 استارت آپ را مدیریت می کنند.

8. تعامل مستمر با رسانه های صوتی و بصری جریان اصلی: معاونان مختلف ساترا با رسانه های صوتی و بصری جریان اصلی از جمله رسانه های نمایش خانگی تعامل مستمر روزانه دارند. در خصوص تعاملاتی که در رسانه ها منعکس می شود می توان به اظهارات اخیر آقایان سرتیپی و شانه زاده مدیران دو پلتفرم مهم «نماوا» و «فیلم نت» اشاره کرد که فضای تعاملی و حمایتی واقعی ساترا را تبیین می کند. حال در این بین اگر پلتفرم سوم که مدیر آن نیز با معاونان مختلف ساترا در تعامل بوده و از ملاحظات محتوایی برجسته شده در اسناد بالادستی آگاه باشد، عمداً قوانین را زیر پا گذاشته و به بهانه دانش بنیان بودن در مقابل تولید و ارسال محتوای مضر بدون مجوز، چه باید کرد؟ آیا نهاد نظارتی نباید نسبت به تخلفات آشکار از قانون واکنش نشان دهد؟ وظیفه فردی که با استفاده از موقعیت قانونی خود از رفتار غیرقانونی در این بستر حمایت می کند چیست؟

پاسخ به این سؤالات از حوصله این مقاله خارج است و نیاز به پاسخ در فرصتی دیگر دارد.

صادقانه بگویم، ساترا اگر خود را حامی و ناظر پلتفرم های نمایش خانگی نمی دانست هرگز از این رسانه حمایت نمی کرد. واقعیت نشان می دهد ساترا به عنوان یک نهاد نظارتی و تسهیل گر، رسانه های نمایش خانگی، سایر رسانه های صوتی و تصویری و شبکه های تلویزیونی را مکمل یکدیگر می داند و از آنجایی که مسئولیت تنظیم و پشتیبانی حوزه رسانه های صوتی و تصویری بر عهده این سازمان است. دغدغه و اولویت اصلی ساترا تلاش برای انجام ماموریت های اعلام شده است. هرچند ذکر این نکته ضروری است که برنامه‌های ساترا برای حمایت از رسانه‌های صوتی و تصویری جهانی فراتر از آن چیزی است که در این زمینه مطرح شد و معاونان ساترا به‌ویژه معاونت نظارت بر بازار و توسعه کسب‌وکار و همچنین معاونت مصرف‌کنندگان و مقررات اجتماعی. برنامه‌های مختلفی در راستای حمایت از رسانه‌های مذکور تهیه می‌شود که هر یک در حین اجرا اطلاع‌رسانی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید