ساختمان فروریخته! | روز جدید

ساختمان فروریخته!  |  روز جدید

آریا رهنوردلید: در تمام سال های گذشته عادت داشتیم تیم ملی کشتی فرنگی را در اوج ببینیم. تیمی که در دو المپیک اخیر 4 مدال طلا کسب کرده بود، این بار حتی نتوانست طلای جهان را کسب کند. از هر زاویه ای که به این مسابقات نگاه کنیم، شاهد شکست بزرگی برای تیم ملی ایران هستیم. شکستی که می تواند به دوران حضور محمد بنا در این تیم پایان دهد. در حال حاضر انتقادات زیادی علیه این مربی وجود دارد و شاید فدراسیون کشتی در روزهای آینده تصمیم جدیدی درباره این تیم بگیرد.

مرد یخی در حسرت طلا

محمدرضا گرا و امین میرزازاده دو ستاره فینالیست ایران در جام جهانی بلگراد بودند. مثل همیشه، گارا با خونسردی مثال زدنی خود را به پایان رساند. او یک به یک شرکت کنندگان را شکست داد و نتایج عالی کسب کرد. محمدرضا که در دنیای کشتی با خونسردی اش به «مرد یخی» معروف است، یکی از تکنیکی ترین کشتی گیران این مسابقات نیز محسوب می شود. همان که برای پیروز شدن بر رقبا منتظر اخطار و کثیفی نبود و تکنیک های معروف خود را در طول مسابقه اجرا می کرد. گارا در فینال عملکرد درخشانی داشت تا در نیمه اول چهار امتیاز از حریف پیش بیفتد. او با وجود همه حمایت های حریف صربستانی مبارزه را بسیار خوب شروع کرد اما از یک لحظه به جای کنترل جریان بازی، تکنیک های بیشتری را به کار گرفت. گارا می خواست قبل از اتمام زمان مسابقه را تمام کند و این مشکل فاجعه بزرگی را برای او رقم زد. خداباوری به سادگی لبه خود را از دست داد و در نهایت بازی را باخت. به نظر می رسید که او خود را کاملاً برتر از حریف می دانست و همین امر باعث شد تا در جریان این مسابقه از کنترل خارج شود. گراها توانست در 13 ماه کلکسیون دو طلای جهان و یک طلای المپیک را تکمیل کند اما این مدال برای او به نقره تبدیل شد. اتفاقی که ضربه بزرگی به آماده ترین ستاره این روزهای کشتی ایران زد.

عادلانه بود؟

امین میرزازاده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در المپیک غایب بود، در مسابقات جهانی انتظارات را برآورده کرد و به فینال راه یافت. امین به خصوص در نیمه نهایی عالی جنگید و با دقت و هوشیاری حریف را شکست داد. او اما در فینال مغلوب چهره اسطوره ای جهان کشتی، رضا کیالپ شد. کسی که پس از سه سال طلای جهانی را به مجموعه چشمگیر خود اضافه کرد. با این حال اتفاقی که در فینال وزن 130 کیلوگرم افتاد منصفانه به نظر نمی رسید. کایلاپ از هیچ تکنیکی در مقابل حریف خود استفاده نکرد و در تمرین تنها دو اخطار بین این دو رد و بدل شد. تنها تفاوت امین با حریفش این بود که کایالپ زودتر اخطار گرفت و دیرتر امتیاز گرفت. به نظر می رسد این بخش از قوانین مبارزه نیاز به یک بازنگری اساسی دارد.

ادامه ناکامی های یک کاپیتان

کاپیتان تیم ملی کشتی باز هم نتوانست انتظارات را برآورده کند. محمدعلی گرا در این چند سال کاپیتان تیم بود اما نتوانست نتایج ایده آلی کسب کند. او پس از ناکامی در رسیدن به مدال المپیک، در مسابقات جهانی بلگراد خیلی زود توسط حریف کره ای حذف شد و با توجه به شکست این حریف در مرحله بعد، حتی دوباره به جدول شانس راه پیدا نکرد. این یک شکست بزرگ دیگر برای یک کشتی گیر با استعداد بود. محمدعلی سه مدال برنز جهانی گرفت اما در مسابقات قهرمانی جهان و حتی آسیا هیچ نشانی از مدال طلا نیست. او اکنون 28 سال دارد و به روزهای پایانی کشتی خود نزدیک می شود. چقدر غم انگیز خواهد بود اگر مهم ترین مدال او در سال های کشتی، مدال طلای بازی های آسیایی باشد. سوسیالیسم باید این روند را معکوس کند. البته او در وزن بسیار سختی قرار دارد اما مبارزه او با حریف کره ای اصلا قابل قبول نبود. در طول این مبارزه، او بسیار ناامید به نظر می رسید.

صحنه ای که نمی توانستیم باور کنیم

عجیب ترین صحنه مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد برای کشتی فرنگی ایران در جریان رقابت های محسنژاد رقم خورد. کشتی گیر که از حریف پیشی گرفت و کاملاً بر جریان مسابقه مسلط شد، اما در حالی که مشغول اجرای تکنیک های مختلف بود، حریف را به موقع رها نکرد و به طرز شگفت انگیزی مورد ضربه تکنیک قرار گرفت. حتی حریف محسنژاد هم باور نمی کرد که بتواند کتف حریف ایرانی را به تشک بدوزد. او فقط می خواست از دادن امتیاز بیشتر خودداری کند اما به یکباره محسن نژاد را شکست داد. این باخت هم برای خود کشتی گیر و هم برای تیم ملی ایران شکستی دردناک و باورنکردنی بود. محسن نژاد در این فصل باز هم بدشانس بود و در رده یازدهم قرار گرفت. این شکست شاید تلخ ترین لحظه برای تیم بنا در بلگراد بود.

شکست های مطلق

خیلی ها انتظار داشتند این نسل جدید و جاه طلب کشتی گیر ایرانی را روی بام دنیا ببینند اما ستاره های این تیم نتوانستند ماهیت واقعی خود را روی تشک نشان دهند. این تیم مانند روح تیم ملی کشتی ایران بود. ملی پوشان بازی ها را ضعیف شروع کردند و ضعیف ادامه دادند. در وزن 55 کیلوگرم پویا، دودمارس اصلاً آماده نبود و در نهایت به مقام هشتم این وزن دست یافت. در وزن 72 کیلوگرم محمدرضا مختاری که امید زیادی به او داشت در اولین دیدار شکست خورد. او یکی از ضعیف ترین مبارزات خود را انجام داد و در آن وزن در رده نوزدهم قرار گرفت تا بدترین عملکرد ممکن را داشته باشد. در وزن 82 کیلوگرم پیمان پشتم مقام دوازدهم را به خود اختصاص داد. همین چند نفر ناامید کننده ترین چهره های کاروان ایران به مسابقات جهانی کشتی 2022 بلگراد بودند.

مقادیر متوسط

در وزن 63 کیلوگرم علیرضا نجاتی یکی از امیدهای ایران شد. ورزشکاری که خوب جنگید و بازگشت های خوبی داشت. نجاتی در مرحله یک چهارم نهایی شکست خورد و بار دیگر به جدول شانس ها رفت اما در نهایت از کسب برنز بازماند و بر سکوی پنجم این وزن قرار گرفت. ناصر علیزاده نیز در وزن 87 کیلوگرم مبارزه بی نقصی داشت اما در پیکارهای پایانی لیز خورد و به جای مدال برنز پنجم شد. با این حال هیچکس انتظار نداشت این کشتی گیر کم تجربه به زودی به مدال جهانی برسد. تنها برنز ایران در این مسابقات را محمدهادی ساراوی به دست آورد. او خوب جنگید اما در نیمه نهایی مغلوب آرتور الکسانیان شد. شاید برنز نتیجه بدی نباشد، اما نه برای کسی که همه برای طلای این مسابقات در نظر گرفته بودند. سروی البته از نظر روحی خیلی خوب ظاهر شد و در مسابقه مدال برنز عملکرد بسیار خوبی داشت.

رنج های یک طلا

اتفاقی که بدون طلایی شدن کشتی ایران در این رقابت ها را سخت کرد، مدال طلای علی ارسلان بود. در واقع تنها ایرانی مدال طلا در این مسابقات برای یک کشور دیگر رقابت می کرد. همین موضوع اوج انتقادات از محمد بنا و کادر فنی تیم ملی کشتی را به دنبال داشته است. به خصوص که مختاری حتی نتوانست در آن وزن در مسابقه ای پیروز شود و نمایش فاجعه باری داشت.

چهارم در غیاب روس ها!

پس از اولین پیکارها مشخص شد که کشتی ایران در این رقابت ها شانسی برای رسیدن به 100 امتیاز ندارد. این در حالی است که شرکت کنندگان خیلی زود 100 امتیاز جمع آوری کرده بودند. رقابت در مسابقات قهرمانی ترکیه و آذربایجان بسیار داغ بود و در نهایت ترک ها با قهرمانی رضا کایالپ در آخرین مسابقه بر سکوی تیم اول دست یافتند. آذربایجان دوم شد و صربستان میزبان نیز مقام سوم را کسب کرد. در غیاب روسیه و بلاروس، رتبه چهارم برای تیم بنا قابل قبول نیست. البته روسیه به اندازه آزاد ستاره کشتی ندارد اما این موقعیت در غیاب دو تیم قدرتمند شکستی تاریخی برای کشتی ایران محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید