ساختمان های ناایمن سمنان در پیچ و خم بررسی های اداری / اولویت مقاوم سازی ساختمان های مسکونی خطرناک


ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909795

گزارش روند بررسی ساختمان های خطرناک در استان سمنان;

وجود ساختمان‌های معیوب سازه‌ای و خطرناک که مردم در آن زندگی می‌کنند و زمان‌بر بودن شناسایی و ثبت اطلاعات سازه‌های خطرناکی که نیاز به مقاوم‌سازی دارند، تعیین این ساختمان‌ها توجه جدی‌تر مسئولان استانی را می‌طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته مرات، در 2 خرداد 1401، برج‌های دوقلو متروپل قبل از اینکه کاملاً کاربردی شود، دچار شکست ساختاری شد و بسیاری از این ساختمان عظیم فروریخت. ریزش این کلان شهر منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم شد. این مشکل بررسی و راه اندازی ساختمان های ناایمن را در دستور کار دستگاه های اجرایی کشور قرار داده است.

نهم خردادماه امسال استاندار سمنان دستور شناسایی و بررسی ساختمان های خطرناک استان سمنان را به اداره کل حفاظت غیرعامل استان صادر کرد. پس از آن کمیسیونی متشکل از نهادهای متعددی از جمله شهرداری ها، استان ها، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و مدیریت بحران استان با نظارت دفتر فنی معاونت فنی و عمرانی استانداری سمنان تشکیل شد تا نسبت به شناسایی و تعیین تکلیف موضوع اقدام کند. نقش ساختمان های خطرناک


44736525 c558 40e0 a637 b271ee0fec96 خبر خاکستری


شناسایی ساختمان های خطرناک بر عهده شهرداری است

اکرم ذوالفکاری مدیر شهرسازی شهرداری سمنان در گفتگو با مرات با اشاره به تشکیل کمیته هایی در خصوص ساختمان های خطرناک گفت: دستورالعمل و چک لیست بررسی خطر بودن ساختمان هنوز به شهرداری سمنان ابلاغ نشده است.

مدیر عمران شهری شهرداری سمنان با بیان اینکه شناسایی ساختمان های خطرناک بر عهده شهرداری است، گفت: پس از این مرحله اطلاعات دریافتی در کمیسیون تخصصی متشکل از مدیریت بحران استانداری، شهرداری، مسکن و شهرسازی بررسی می شود. توسعه و سازمان را برای مدیریت خواهد گرفت

ذوالفقاری با اشاره به برگزاری جلساتی در خصوص بررسی وضعیت برخی از ساختمان های مسکونی مهر سمنان که دچار مشکلات سازه ای شده اند، اذعان داشت: با توجه به اسکان مردم در این ساختمان ها و اولویت سلامت ساکنان این گونه ساختمان ها، جلساتی برگزار شد. کمیسیون تخصصی تاکنون راهکارهای نوسازی این ساختمان ها را بررسی کرده است.


a05a696a ef0c 4e32 8e4b 0c5c5c4f5c08 خبر خاکستری


جلسات متعددی برای بررسی ساختمان هایی که قرار است بازسازی شوند برگزار شد

کمال طاهریان مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در گفتگو با مرات اظهار داشت: در ابتدای امر دستورات وزیر کشور در جلسه مدیریت بحران استان سمنان مطرح و مسئولیت پیگیری رسیدگی به این موضوع از سوی معاونت امور عمرانی استاندار و نایب رئیس ستاد بحران استان به دفتر مدیریت بحران واگذار شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به اقدامات و مکاتبات با استانداری ها و شهرداری ها در سطح استان و سازمان مسکن و شهرسازی در خصوص رهنمودها و اولویت های ترسیم شده در این موضوع، خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم اطلاعات ساختمان های ناایمن را در سامانه منتاک کشور بارگذاری کنید و با توجه به اینکه این سامانه در استان سمنان تحت کنترل دفتر فنی استان سمنان است، ردیابی ساختمان های ناایمن بر عهده دفتر فنی ساختمان بود. دفتر معاونت استانداری.

وی با اشاره به برگزاری بیش از 3 جلسه در این خصوص یادآور شد: در این جلسات موضوعات اولویت دار و لزوم بازسازی و ایمن سازی ساختمان ها که بازسازی آن ضروری و ضروری است، مطرح شد.


نوسازی ساختمان های مسکونی از اولویت های مسئولان منطقه است

رضا امینی آهی دستی، دستیار ستادی و نماینده معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری در کارگروه نظارت بر ساختمان های خطرناک در گفتگو با مرات با اشاره به اینکه از نظر فنی قطعا ساختمان های خطرناک در استان وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ساختمان های خطرناک در استان وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: بنا به هدف هر ساختمان، سازه ای که بتواند در برابر زلزله با شدت 6 تا 7 ریشتر مقاومت کند و به اصطلاح سقف ساختمان را داشته باشد، فرو نمی ریزد. از نظر فنی، ساختمان امن تلقی می شود. البته ساختمان هایی که هدفشان بیمارستان است باید از ایمنی و مقاومت بالاتری برخوردار بوده و در چنین زلزله هایی آسیب نبینند.

معاون ستادی و نماینده معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری در کارگروه نظارت بر ساختمان‌های خطرناک با بیان اینکه شناسایی ساختمان‌های خطرناک بر اساس یک سری شاخص‌ها و دستورالعمل‌های کارشناسی و مدون است. وی اذعان داشت: بر اساس امتیازاتی که یک ساختمان بر اساس شاخص های مشخص شده دریافت می کند، در دسته ساختمان های ایمن نیازمند بازسازی یا خطرناک طبقه بندی می شود، بنابراین شناسایی ساختمان های خطرناکی که نیاز به بازسازی دارند زمان زیادی را می طلبد.

وی افزود: ساختمان های بلندمرتبه ناتمام شهر باید توسط نظام مهندسی و شهرداری بررسی شود و رفتار سازه بر اساس تغییرات در چارچوب مقرراتی نظام مهندسی مشخص شود تا میزان پایداری سازه مشخص شود. . البته اخیراً در سازه نیمه کاره واقع در میدان امام رضا (ع) تغییراتی ایجاد شد و دیوارهای سازه مستحکم شد.


e7858e03 c992 4ec3 8dca f6ff5354a6c8 خبر خاکستری

امینی با اشاره به لزوم بررسی و تعیین تکلیف ساختمان های خطرناکی که افراد در آن زندگی می کنند، گفت: مقاوم سازی این ساختمان ها در اولویت بررسی و تعیین تکلیف در جلسات کمیسیون های تخصصی بررسی ساختمان های خطرناک در سطح استان است.


به نظر می رسد از یک سو به دلیل وجود ساختمان های ناایمن و معیوب سازه ای که افراد در آن زندگی می کنند و از سوی دیگر شناسایی و ثبت اطلاعات سازه های ناایمن که نیاز به مقاوم سازی دارند زمان بر است، این امر نیازمند جدی است. رسیدگی و فوریت دستگاه های اجرایی استان زیر نظر معاونت عمرانی استانداری می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید