سازمان مدیریت بحران: بسیاری از منازل 70 روستای زلزله زده آذربایجان غربی نیازمند 20 تا 60 درصد تعمیر و بازسازی هستند/ 644 نفر مصدوم.

سازمان مدیریت بحران: بسیاری از منازل 70 روستای زلزله زده آذربایجان غربی نیازمند 20 تا 60 درصد تعمیر و بازسازی هستند/ 644 نفر مصدوم.

محمدحسن نمیری از سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در 70 روستای اطراف کانون زلزله تعداد زیادی از منازل از 20 تا 55 درصد گاهی 60 درصد نیاز به نوسازی، مرمت و بازسازی دارند. : تاکنون 644 نفر مجروح شده اند که 30 نفر در بیمارستان بستری و مابقی به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شده اند.

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی گفت: در اولین دقایق پس از زلزله 5.9 ریشتری خوی به همراه دکتر وحیدی وزیر کشور کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر، دکتر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دکتر جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور بلافاصله عازم کوی و مناطق زلزله زده شدند.

وی ادامه داد: حدود ساعت 3 صبح با هم برگشتیم. تیم های ارزیاب بلافاصله پس از وقوع زلزله وارد عمل شدند و هلال احمر به سرعت بحث امداد و نجات را آغاز کرد و همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تعداد قربانیان این زلزله گفت: حدود 644 نفر مصدوم شدند که از این تعداد 30 نفر برای مداوا بیشتر در بیمارستان بستری شدند. همچنین طبق بررسی های ما حدود 3 تا 4 نفر آنها نیاز به جراحی دارند و بقیه قربانیان به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند. برخی از 30 مصدوم باقی مانده احتمالا امروز ترخیص می شوند.

نامی خاطرنشان کرد: حدود 70 روستای اطراف کانون زلزله و همچنین برخی از نقاط شهرستان خوی آسیب دیدند. برخی از ساختمان ها دارای ترک هایی هستند که نیاز به نوسازی و تعمیر دارند، اما ساختمان هایی که تقریباً خوب طراحی و ساخته شده اند، مشکلی پیدا نکرده اند. در 70 روستای اطراف تعداد زیادی خانه از 20 تا 55 درصد و گاهی 60 درصد نیاز به نوسازی، تعمیر و بازسازی دارند.

وی با اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده گفت: امروز تیم های ارزیاب مجدداً مناطق را مورد ارزیابی قرار داده اند تا بتوانیم برآورد دقیقی از میزان خسارت داشته باشیم. در استان های همجوار استان آذربایجان غربی از جمله استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان نیز در صورت نیاز آمادگی ارسال کمک از این استان ها را دارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس از شهرهای اطراف از جمله زنجان به مناطق زلزله زده اعزام شده اند. سازمان های دیگر از جمله هلال احمر نیز در حال ارائه کمک و بسته های غذایی 72 ساعته، چادر و غیره هستند. توسط جمعیت هلال احمر بین زلزله زدگان توزیع شد.

نامی با اشاره به اینکه دمای هوا در مناطق زلزله زده زیر صفر است، گفت: بارش برف هم اکنون آغاز شده است، بنابراین امروز باید در اسرع وقت نسبت به اسکان اضطراری، تامین تجهیزات گرمایشی و غذا برای آسیب دیدگان اقدام کنیم. از زلزله.زلزله. البته بسته های غذایی 72 ساعته توزیع شده است و تلاش می کنیم موکب های اربعین را در این منطقه فعال کنیم تا بتوانیم غذای گرم را در اختیار زلزله زدگان قرار دهیم.

وی ادامه داد: نکته ای که بسیار قابل توجه است این است که مردم این منطقه مردمانی بسیار مهربان و صبور با تحمل بسیار بالا هستند. بنابراین زلزله های زیادی رخ می دهد و هنوز مردم زیر سقف نرفته اند، اما باید سعی کنیم افراد را به تدریج در سازه هایی قرار دهیم که سقف و دیوارهایشان در این زلزله 5.9 ریشتری حفظ شده است زیرا این ساختمان ها نشان داده اند که می توانند در برابر زلزله مقاومت کنند. کمی بیشتر از 6 ریشتر نیز امن هستند. پس باید کار فرهنگی کنیم تا مردم به حرف های ما اعتماد کنند و به خانه هایشان که امن است برگردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: البته ما خودمان اجازه ورود افراد به خانه هایشان را که نیاز به تخریب و تعمیر دارند نمی دهیم، زیرا این خانه ها نیاز به نوسازی و تعمیر دارند.

نامی درباره آمار کشته شدگان زلزله شب گذشته خوی گفت: تاکنون 2 نفر فوت کرده اند، البته پیش از این نیز سه نفر فوتی اعلام شده بود که هنوز تایید نشده است.

وی با بیان اینکه به طور مرتب شاهد پس لرزه هایی در این منطقه هستیم، گفت: پس از زلزله شب گذشته شهرهای اطراف و حتی کشورهای همسایه مانند ارمنستان و ترکیه نیز زلزله را احساس کردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که آیا برق، آب و گاز قطع شده است یا خیر، گفت: برق 30 روستا قطع شده است و اکنون اکثر روستاها وصل هستند و حدود 4 تا 5 روستا همچنان وصل هستند. برق ندارند روستاها تا یک ساعت دیگر برق می گیرند. آب و گاز نیز در مناطق زلزله زده به طور کامل وصل است و مشکلی در این منطقه وجود ندارد و مردم می توانند از نعمت آب و گاز استفاده کنند.

نامی خاطرنشان کرد: پس از زلزله شب گذشته جاده ها مشکلی نداشتند و تمامی محورهای مواصلاتی منطقه باز است.

دیدگاهتان را بنویسید