سازمان ملل خواستار از سرگیری عملیات کمک رسانی فرامرزی به سوریه شده است

وی افزود: هیچ چیزی نمی تواند جایگزین این عملیات کمک های مرزی ما شود که بیش از یک میلیون نفر به آن وابسته هستند.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: ما می توانیم از تمام نقاط مرزی که در اختیار ما قرار می گیرد استفاده کنیم اما در حال حاضر تنها با یک نقطه مرزی موافقت شده است.

21 ژوئیه سال جاری پس از چند روز رایزنی، شورای امنیت سازمان ملل گشایش گذرگاه مرزی باب الحاوی در سوریه را به مدت شش ماه تمدید کرد.

پس از چند روز رایزنی، سرانجام شورای امنیت سازمان ملل گشایش گذرگاه مرزی باب الحاوی سوریه را برای ارسال کمک های فرامرزی از طریق ترکیه به سوریه به پیشنهاد روسیه به مدت شش ماه تمدید کرد.

پیش نویس این قطعنامه توسط نروژ و ایرلند ارائه شده است که ماموریت سازمان ملل را به مدت 6 ماه تمدید می کند و در صورت تایید شورای امنیت، این ماموریت برای 6 ماه دیگر قابل تمدید است.

در رای گیری که در شورای امنیت برگزار شد، 12 کشور به این قطعنامه رای مثبت و 3 کشور رای ممتنع دادند، اما هیچ کشوری به این قطعنامه رای منفی نداد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به این قطعنامه رای ممتنع دادند زیرا این سه کشور خواستار تمدید یکساله بازگشایی گذرگاه مرزی باب الحاوی سوریه بودند.

چند سالی است که رای شورای امنیت درباره گذرگاه های مرزی سوریه به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است.

سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی برای عید قربان بسته بود، اما پس از پایان مهلت بازگشایی گذرگاه مرزی بین سوریه و ترکیه یکشنبه گذشته (10 ژوئیه/19 ژوئیه)، شورای امنیت جلسه اضطراری برگزار کرد، اما غربی ها وتو کردند. قطعنامه پیشنهادی، مانند روسیه.

در این نشست پیش نویس قطعنامه پیشنهادی نروژ و ایرلند مبنی بر تمدید گشایش گذرگاه مرزی ترکیه با سوریه برای یک سال دیگر با حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه ارائه شد و تصویب این پیش نویس نیازمند 9 رأی بدون رأی بود. وتوی اعضای دائم شورای امنیت رای منفی روسیه منجر به وتو شد و چین نیز رای ممتنع داد.

بلافاصله پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه رای گیری شد و کشورهای غربی در واکنش به اقدامات مسکو به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کرملین که مدت زمان باز شدن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه را ارائه می کرد، رای ندادند. به مدت شش ماه، و آن را رد کرد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه رای منفی دادند، 10 عضو غیردائم شورای امنیت نیز رای ممتنع دادند و تنها روسیه و چین به آن رای دادند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه اعلام کردند که شش ماه برای برنامه ریزی و اقدام موثر گروه های بشردوستانه در سوریه کافی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید