سازمان ملل خواستار جلوگیری از تشدید تنش در جنگ اوکراین شده است

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با توجه به گزارش ها و ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه کیف قصد دارد از بمب کثیف استفاده کند، این هشدار را صادر کرد.

دوجاریک گفت: «یعنی ما از گزارش‌هایی که در مطبوعات منتشر می‌شود آگاه هستیم. من می توانم به شما بگویم که موضع ما در مورد این موضوع، مانند بسیاری دیگر، این است که همه طرف ها باید از هر اقدامی که می تواند منجر به محاسبه اشتباه و تشدید درگیری مخرب شود، اجتناب کنند.

هشدار سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی اعلام شد که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و بن والاس وزیر دفاع بریتانیا درباره ادعاهای روسیه مبنی بر استفاده اوکراین از بمب کثیف گفتگو کرد. دبیرکل ناتو در توییتی نوشت: من با آستین و والاس در مورد ادعای نادرست روسیه صحبت کردم و به ادعای مسکو اشاره کردم که اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از بمب کثیف در خاک خود است، علی‌رغم انکار متحدان ناتو. روسیه نباید از این ادعا به عنوان بهانه ای برای تشدید تنش استفاده کند. ما در حمایت از اوکراین تزلزل ناپذیریم.

استولتنبرگ پیشتر در مصاحبه با پولیتیکو گفته بود که معتقد نیست اوکراین بتواند از “بمب کثیف” در خاک خود استفاده کند.

پیشتر در روز دوشنبه، ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع هسته ای، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه (NCB) گفت که رژیم کیف می تواند یک بمب کثیف را منفجر کند. وی توضیح داد که در صورت انفجار بمب کثیف، ایزوتوپ های رادیواکتیو توسط سیستم نظارت بین المللی مستقر در اروپا شناسایی می شود و سپس روسیه به استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی متهم می شود. به گفته کریلوف، بمب کثیف می تواند حاوی اکسید اورانیوم از سلول های سوخت هسته ای مصرف شده ذخیره شده در مخزن سوخت مصرف شده یک نیروگاه هسته ای باشد. علاوه بر این، ذرات رادیواکتیو از مخزن سوخت هسته ای مصرف شده چرنوبیل می توانند استفاده شوند.

ارتش توضیح داد که “بمب کثیف” محفظه ای از ایزوتوپ های رادیواکتیو و مواد منفجره است و هنگامی که مواد هسته ای منفجر می شود، با موج انفجار گسترش می یابد و مناطق وسیعی را آلوده می کند که باعث مسمومیت با تشعشعات می شود.

از سوی دیگر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز گذشته گفت که احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف (بمبی حاوی مواد رادیواکتیو) در خاک خود وجود دارد تا مسکو را در این زمینه محکوم کند.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، تهدید به استفاده از “بمب کثیف” توسط کیف را واقعی خواند و تاکید کرد که تصمیم گیری در مورد باور یا عدم اعتقاد به خطر ناشی از آن به عهده کشورهای غربی است.

پسکوف گفت: اینکه آنها (غربی ها) به اطلاعات طرف روسی اعتماد ندارند به این معنی نیست که دیگر تهدید استفاده از بمب کثیف احساس نمی شود و از بین خواهد رفت. تهدید همچنان پابرجاست. این اطلاعات توجه نمایندگان وزارت دفاع روسیه را به خود جلب کرده است و اکنون بر غربی هاست که این تهدید را باور کنند یا نه.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای جداگانه اشاره کرد که مسکو در حال آماده شدن برای طرح موضوع احتمالی استفاده کیف از بمب های کثیف توسط کیف در سازمان ملل است.

نگرانی های مسکو در مورد این موضوع در بحبوحه ترس فزاینده در میان مقامات و رسانه های غربی در مورد وقوع جنگ هسته ای در اوکراین مطرح شده است. در واقع، بسیاری از رسانه ها و مقامات غربی ظاهراً از دکترین تسلیحات هسته ای روسیه بی اطلاع هستند یا عمداً در مورد آن دروغ می گویند. بر اساس دکترین روسیه، استفاده از سلاح هسته ای بدون تهدید ملموس علیه این کشور ممنوع است.

یک “بمب کثیف” که به عنوان “دستگاه پراکندگی رادیولوژیک” یا RDD نیز شناخته می شود، از ترکیب یک ماده منفجره معمولی با مواد رادیواکتیو تشکیل شده است. چنین بمبی معمولاً از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای انتشار غبار یا دود رادیواکتیو و ایجاد آلودگی رادیواکتیو استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید