سالانه 3000 سرطان جدید در کرمانشاه تشخیص داده می شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با بیان اینکه هفته ملی مراقبت از سرطان در کشور از هشتم باخمن آغاز و تا پانزدهم همین ماه ادامه دارد، گفت: برنامه های پیشگیری و همچنین دسترسی به خدمات تشخیصی و درمانی پیشگیرانه برای اقشار مختلف کشور برگزار می شود. جامعه از مهمترین اهداف این هفته است.

وی افزود: با توجه به سایه شدید بحران تاج که توجه کامل را به خود جلب کرده است، این هفته باید ضرورت ارتقای خودمراقبتی، کاهش عوامل خطر و ترویج سبک زندگی سالم از سنین نوجوانی و لزوم توجه حداکثری والدین را یادآوری کند. و خانواده ها.”

وی گفت: هفته ملی سرطان چندین روز را در نظر گرفته است که مهمترین آنها ترویج سبک زندگی سالم و چگونگی داشتن محیط زندگی و کار سالم در کنار نقش مشارکت همه جانبه مردم در کنترل سرطان است.

وی گفت: سالانه حدود یکصد و بیست هزار مورد سرطان جدید در کشور تشخیص داده می شود که این رقم در استان کرمانشاه بیش از سه هزار مورد است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: موارد جدید سرطان و همچنین تعداد مبتلایان در سال های گذشته بار سنگینی را بر دوش نظام سلامت و خانواده ها وارد می کند و خطرات مرگ و میر و اقتصادی را به دنبال دارد. فشارها

بیگلری گفت: بیشتر موارد سرطان در سال های اخیر بر اساس جنسیت در زنان بوده است که شامل سرطان پستان و مردان، سرطان معده، سرطان دستگاه گوارش و سرطان پروستات می شود.

وی افزود: با خودمراقبتی، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، پرهیز از مصرف سیگار و قلیان به عنوان عامل اصلی سرطان هایی مانند سرطان ریه، معده و مثانه و فعالیت بدنی مناسب می توان از بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد.

بیگلری گفت: افرادی که اضافه وزن دارند و شاخص توده بدنی بالایی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های خاص هستند.

وی افزود: حتی افرادی که از سنین نوجوانی سبک زندگی ناسالمی دارند نیز در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها هستند.


خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش ناشی از مصرف بیش از حد سموم در محصولات کشاورزی

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سلامت محصولات کشاورزی نیز موضوع بسیار مهمی است.

بیگلری گفت: برخی از میکروب ها نیز می توانند سرطان زا باشند که عامل اصلی آن هلیکوباکتر پیلوری به عنوان عامل اصلی سرطان معده و اثنی عشر و همچنین ویروس هپاتیت B است که باعث سرطان کبد می شود.

وی افزود: مصرف بیش از حد داروهای انرژی زا مانند تستوسترون و هورمون های آنابولیک توسط برخی ورزشکاران آنها را در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد و دستگاه تناسلی قرار می دهد که البته در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم.

بیگلری خاطرنشان کرد: افرادی که کم خواب هستند و از استرس های مداوم رنج می برند نیز به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و اختلال در رشد سلولی در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها هستند.

وی افزود: برای کسانی که زیر نور مستقیم آفتاب کار می کنند استفاده از کرم های ضد آفتاب به ویژه در روزهای گرم سال توصیه می شود، البته در روزهای ابری باید از این کرم ها استفاده شود زیرا این موضوع دیگری است. راه های پیشگیری از سرطان پوست که دلیل اصلی آن نور بیش از حد خورشید است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خطر ابتلا به سرطان پوست در میان گروهی که محیط کارشان به گونه‌ای است که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند بیشتر است.

بیگلری گفت: تغییرات و گرفتگی صدا به مدت بیش از دو هفته بدون دلیل مشخص، کاهش وزن غیرعادی (البته ممکن است به دلایلی مانند دیابت یا پرکاری تیروئید باشد)، تغییر در حرکات روده، تغییرات غیرعادی در خال ها. از نظر رنگ، حاشیه و اندازه و عدم التیام زخم از مهمترین علائم احتمالی سرطان هستند.

وی افزود: در سرطان بحث ژنتیک بسیار مهم است بنابراین ممکن است عوامل ارثی در برخی سرطان ها نقش داشته باشد. همچنین افزایش سن یکی دیگر از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر روند این بیماری است و عمدتاً در طول فرآیند پیری، خطر را به همراه دارد. سرطان ها نیز در حال افزایش هستند.

بیگلری با تاکید بر لزوم تمرکز بر پیشگیری، تقویت اطلاعات فعلی برای اعضای جامعه برای تغییر رفتارهای پرخطر که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، گفت: نقش خانواده ها، والدین و رسانه ها در کنترل سرطان بسیار مهم است.


اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان های احتمالی

وی گفت: اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان های احتمالی بسیار مهم است. وی افزود: «علاوه بر اینکه یک تهدید جدی برای زندگی انسان است، تأخیر در تشخیص می‌تواند بار مالی سنگینی را بر خانواده‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی وارد کند». کشور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید